När kan jag släppa i mina yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anubis
    Användare
    • March 2006
    • 21

    När kan jag släppa i mina yngel ?

    Jag har ett 540 liters kar med malawi, Metriaclima zebra chilumba(2 hannar, 1 hona ), Labidochromis caerelus (2 hannar, 1 hona ), Pseudotropheus Saulosi (3 hannar, 3 honor). I ett 50liters kar vid sidan om går yngel utspottade runt julafton, 22 st Labidochromis caerelus och 25 st Metriaclima zebra chilumba.
    Är det någon som vet när jag kan börja sätta ut ynglen i det stora karet ?
    540L Tanganyika x3
    375L Tanganyika
    310L Tanganyika
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    Är Zebran vuxen kan de lätt nypa rätt stora yngel.(egen erfarenhet!) Hade själv inte vågat släppa i ungfisk under 3 cm. Kan också bli knepigt att dra upp nästan 50 fisk i ett 50 literskar utan att de sackar efter i tillväxten.Kräver väl dagliga vtn-byten då.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Anubis
      Användare
      • March 2006
      • 21

      #3
      En del yngel är rätt stora, +/- 3cm. Tänkte prova med ett par stycken och se hur det går.
      Vore det bra att dela på dem annars och inte ha alla 50 i samma kar? Jag har ett litet 20 liters också som de har bott i från början, innan jag skaffade 50 litersburken.
      540L Tanganyika x3
      375L Tanganyika
      310L Tanganyika

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

        #4
        Försök få tag i ett ca hundra-liters om du har plats, det skulle nog göra ganska mkt i tillväxt.

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • November 2005
          • 841

          #5
          jag hade inte släpt i ynglen förrän dom var över 5 cm!!

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #6
            Storleksmässigt ,alltså med tanke på vtn-kvaliten är det obetydlig skillnad ,tror jag, på 50 eller 100 liter.
            Men offra nåra testpiloter vettja!
            Å så vill vi ha foton på Chilumban! Du har inte nåt närmre "fångst-namn" på dem?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

              #7
              Tänkte om han kunde ha både ett 50-liters och ett 100-liters så skulle han få plats med fler större yngel.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Aahaa,ok!! =)
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Lapponica

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Är Zebran vuxen kan de lätt nypa rätt stora yngel.(egen erfarenhet!) Hade själv inte vågat släppa i ungfisk under 3 cm. Kan också bli knepigt att dra upp nästan 50 fisk i ett 50 literskar utan att de sackar efter i tillväxten.Kräver väl dagliga vtn-byten då.
                  Dersom yngelens tilvekst stopper opp på grunn av for stor tetthet (for liten plass):
                  Vil fiskene forbli små resten av livet, eller vil veksten kunne gjenopptas som normalt dersom de flyttes over i større kar?

                  Kommentar

                  • Anubis
                    Användare
                    • March 2006
                    • 21

                    #10
                    Ozric, jag har ingen digitalkamera så bilder kommer inte förrän jag har lånat en ;-) .
                    Ska fråga han jag köpte chilumban av om fångstnamn.
                    Släppte i 2 Golden och 2 Chilumba(stora hannar, ca 4cm) i fredags. Det verkade gå bra så jag släppte i 2 Chilumba honor oxå. De var lite mindre och på lördag morgon var de borta. Släppte dock i 2 Chilumba hannar till + 2 Golden på Lördag e.m. Alla var kvar på Söndag morgon och nu simmar de omkring med de stora. Glömde att berätta att jag har en 15-20cm Pleco som bor i samma tank, kan han käka små fiskar ?
                    Att jag inte har nån digitalkamera ångrade jag när mina Ps. Saulosi lekte idag. För första gången så fick jag se hela leken, helt fantastiskt!!!! Fick se ett ägg för första gången oxå!
                    Det är inte första gången de leker men de brukar bli avbrutna eller oxå missar man det.
                    detta är tredje gången för denna hona sen jag köpte henne i somras. Har tyvärr bara ett yngel kvar av den senaste leken och inga sen den första.
                    Första gången tog jag inte upp honan till en annan tank utan tänkte ta ynglen när hon spottade ut dem (visste inte så mycket då), alla blev upkäkade utom 1 som jag hittade i ett innerfilter. Jag hade honom/henne i en glassburk som jag hängde på insidan av tanken. En morgon när jag kom ner hade en av mina golden hoppat upp, studsat i täckglaset och ner i glassburken, resten är historia.
                    Andra gången placerade jag honan i en s.k. yngelkasse i akvariet. Men när hon släppte ut ynglen (17st) så roade sig någon fisk (jag misstänker mina Golden), med att göra hål i ena hörnet av nätet och käka upp dem en efter en när de kom ut. Jag hittade hålet men då hade jag bara ett yngel kvar (döpt till Nemo, alla som har sett filmen "Hitta Nemo" förstår säkert ;-) ), som nu går ihop med mina andra yngel.
                    Denna gång ska honan få ett helt eget akvarium så jag inte klantar till det.
                    Mvh Robert
                    Senast redigerad av Anubis; 05 March 2006, 17:57. Anledning: stavfel
                    540L Tanganyika x3
                    375L Tanganyika
                    310L Tanganyika

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lapponica
                      Dersom yngelens tilvekst stopper opp på grunn av for stor tetthet (for liten plass):
                      Vil fiskene forbli små resten av livet, eller vil veksten kunne gjenopptas som normalt dersom de flyttes over i større kar?
                      En bra fråga! Vet ej ,men det är kanske möjligt att de hämmas i tillväxten och att de inte blir lika stora som om de skulle dras upp ur optimala förhållanden. Spekulerar här bara nu ,passar nog frågan till nån annan

                      Pratar man Chilumba angående Zebra-varianterna där blir det lätt lite förvirrat.Har inte fått klart för mig var vissa varianter EXAKT fångas.Grundfärgen går från ljus olivblå till riktigt isblå,trots att de har samma fångstnamn (Chilumba).Personligen misstänker jag att det har slarvats med att namnge EXAKT platsnamn på många av dessa varianter.
                      Har själv haft Chilumba Yellow Chin som liknar "zebra chilumba" mkt i BTN Guiden (2:a utg) och Katale som är riktigt distinkt isblå med skarpa svarta ränder och med en grym mask i ansiktet.En klar favvo bland Mbunas-komplexet!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        #12
                        Hur som;lycka till med ynglen,Robert!!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...