If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tänkte bara göra en liten koll på vad ni använder för multivitamin i era räkmixar vilket fabrikat och vilka vitaminer innehåller dom.
Är det nån skillnad på olika tillverkare?
Sera Fishtamin fungerar bra, men är inte speciellt billigt, men räcker länge om man tar det på maten. Det innehåller alla de viktiga vitamintyperna, dvs A, B, C och D-vitaminer. Tror det kostade strax över 200 kr för 100 ml där rekommenderat dagsbehov enligt förpackningen är 6 droppar (ml ?) per 50 liter. Vet ej hur det räknar ut detta, då det måste bero på antalet fiskar. Tyvärr har jag inte jämfört med andra preparat, så där kan jag inte hjälpa dig...
Glöm inte att vitaminer inte håller så länge, så det är nog bättre att blanda det med räkmixen vid utfodring istället för när man sätter i ordning mixen.
Senast redigerad av sydamerikanen; 04 March 2006, 18:13.
375L Sydamerika med rötter och växter
stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)
Tycker det är bättre med frukt och grönt istället för multivitamin, eftersom en frukt innehåller hundratals olika ämnen (inte bara vitaminer och mineraler) som är nyttiga.
Tycker det är bättre med frukt och grönt istället för multivitamin, eftersom en frukt innehåller hundratals olika ämnen (inte bara vitaminer och mineraler) som är nyttiga.
Håller med helt med dig!
Herbivorer har en fantastisk förmoga att ta upp och reda ut nästan alla vitaminer och mineraler helt själva bara de får varierad kost och fräscht foder...
De carnivora klarar sig även dem väl om de får helkroppsdjur och varierad kost men i mix-form jag gör för att få i dem lite astaxantin så blandar jag i vitamineral för sköldpaddor (fiskätare) för då jag inte varierar så vill man se till att rovfiskarna får i sig kalcium och d, e vitamin... mvh junior
Vad baserar ni detta pa? Den har traden behandlar vitaminer lite http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ht=universitet En bakant satte sig och raknade hur mycket vitamineral den rekomenderade Fishtamindosen motsvarar. Nu kommer jag inte ihag, men forhallandena mellan amnena var ratt identiska sa vitamineral var ett gott alternativ.
För det första så innehåller räkmixens huvudingredienser, ärtor och räkor en del vitaminer...och om du sedan t ex tillsätter astaxanthin i räkmixen så täcker du stora delar av vitaminbehovet. Slutligen blandar du i askorbinsyra...dvs C-vitamin...för att räkmixen skall behålla fräschören längre.
I en sådan räkmix är det tveksamt om du behöver ge ytterliggare tillskott av vitaminer.
Jag har använt det (proteinpulver) i räkmixen när jag tränade själv (vilket du kanske läst om tidigare)...men enbart i relativt små mängder. Det gav dock fint resultat så det är inte helt omöjligt att jag återgår till det.
Jag har använt det (proteinpulver) i räkmixen när jag tränade själv (vilket du kanske läst om tidigare)...men enbart i relativt små mängder. Det gav dock fint resultat så det är inte helt omöjligt att jag återgår till det.
hehe ne de va längesen jag gjorde räkmix.. men har använt gainer nångång för längesen.
ja vassleprotein mår nog ingen fisk dåligt av
Men varför i herrans namn har du slutat å träna? Finns ju inge roligare! 4ggr i veckan för mig blir de
Laesk:
Tidsbrist pga att jag blivit pappa igen...trötthet efter jobbet...inget du känner igen? ;-)
hehe jobbar som installationselektriker på byggen, så trötthet i hela kroppen vet jag va de är
men känslan av pumpande blod i musklerna går inte heller beskriva! Sen jobba med fruktansvärd träningsvärk är en annan smäll man får ta
(jobbar även i skogen me motorsågen på lördagar)
Kommentar