Salt och Vallisneria fungerar väldigt dåligt ihop. Har du/ni tillsatt salt vid vattenbyten så är det nära tillhands att det ställer till problemen.
Problem med valisneria
Kollaps
X
-
-
Stelin,
jag är rätt övertygad om att just Vallisneria faktiskt trivs bättre i korallgrus (kalk) än i engelsk sjösten. Har provat lite olika bottenlager till Vallisneria, och bottenlager med kalk i gillar de.
Annars tror jag inte räkorna dog av PMDD. Har både haft och odlat amanos under lite olika betingelser, inklusive PMDD. De är dock känsliga för koppar (alla kräftdjur är det, enligt min erfarenhet) samt hög temperatur.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoStelin,
jag är rätt övertygad om att just Vallisneria faktiskt trivs bättre i korallgrus (kalk) än i engelsk sjösten. Har provat lite olika bottenlager till Vallisneria, och bottenlager med kalk i gillar de.
P
(Har dock fortfarande beslutsångest(som vanligt ) om vilken grus jag ska välja. Korallgrusen/kalksten som jag har bytat till i mina tre nuvarnde kar känns lite för hysteriskt vitt. Och som en otrygg miljö för fiskarna. Egentligen gillar jag den inte.
Nåväl det här är ju en vallisneria-tråd...)//Stefan LindstedtKommentar
-
Jag kör vanlig och jättevallisneria i mina diskuskar och i min finkorniga rådasand så funkar det superduper !
Säljer ett 50-60 tal friska fina plantor var 3:e månad och slänger massor som är för smått vid varje rensning i karen.
Göder nästan aldrig och då jag göder så endast med tmg i små doser.
// matte// drd
Nu med ännu fler malar.......L046 igen
Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500Kommentar
-
Jepps, drd - jag har ju sett dem, så jag vet att de växer. Du har dock ett bottenlager som varit igång ett tag och dessutom tror jag du matar en hel del - rätt? Med lite TMG på det så funkar rätt många växter finfint.
Av de experiment jag gjort (och tips jag fått) så funkar Vallisneriorna allra bäst i ett kar med kalkhaltig botten (undantaget rejäla växtkar med CO2 och friskt med gödning). Inte så konstigt att de trivs med kalk i botten, de är bicarbväxter. Vill man ha någon annan sand så funkar det tydligen bra att ta en damstrumpa och lägga kalk i den, samt gräva ner den där Vallisneriorna ska stå.
Hilsen,
-
Patrik:
Det blev en mörkare, ej kalkhaltig, grus där jag blandade i c:a 10 liter korallgrus. Och mest där vallisnerian så småningom ska stå. Tänker mig ett 30-tal stor skruv vallisneria och det vore kul om jag kunde få dom till att trivas den här gången... Kankse jag ökar chanserna liiite iaf.//Stefan LindstedtKommentar
-
Stelin,
det tror jag du gör. Låt bara botten få gojsa till sig ett tag (någon månad), så borde de ta fart. Växter gillar generellt inte syrerika bottnar, men med en del pyssel går det att få dem att växa där också. Enklast är dock en botten med hyfsat låg redox.
Hilsen,
-
Stefan du var lite inne på det här med saltet. Hur pass känslig är vallisneria mot salt egentligen? Jag har ca 0,5 dl/100 l vatten i mina kar, innebär det att vallisneria är otänkbar?
Vilka växter skulle jag kunna ha istället som passar i Malawi-miljö?
Har funderat lite på att plantera i mitt 1225 L, tycker annars växter mest känns som problem. Men det är för jag inte kan tillräckligt mycket för att få det att fungera.
Mvh ErikKommentar
-
Erik,
du kan alltid testa med Vallisneria ändå. Inga växter har läst böckerna och de råd vi ger här, så funkar det så funkar det. En växt som tål salt bra är Javaormbunke (växer även i naturen i bräckt vatten ibland). Hur Anubias går i salt har jag inte pejl på, men det är också en växt som rekommenderas till Malawis. Crinum vet jag inte heller hur de tål salt, men kanske fixar de det bättre än Vallisneria. Crinum brukar dock vara dyra. Finns även en Cryptocoryne som kan funka, C. aponogetifolia. Eventuellt kanske också C. ciliata. Enklast och billigast är om du kan hitta någon som redan kör dessa växter och köpa ett knippe när de ändå rensar sina kar.
Hilsen,
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoStelin,
det tror jag du gör. Låt bara botten få gojsa till sig ett tag (någon månad), så borde de ta fart. Växter gillar generellt inte syrerika bottnar, men med en del pyssel går det att få dem att växa där också. Enklast är dock en botten med hyfsat låg redox.
Hilsen,
P
Jag var iväg och köpte lite växter idag. Det blev Vallisneria och Anubias.//Stefan LindstedtKommentar
-
Nu blir jag väldigt nyfiken stelin! Lägg gärna upp mer bilder! blev det det långa karet till slut?Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av blackenedNu blir jag väldigt nyfiken stelin! Lägg gärna upp mer bilder!//Stefan LindstedtKommentar
-
vet inte om jag ser fel, men om du har planteret anubisen helt i gruset ,så ruttnar rötterna,men det kanske är som det ser ut
mvh janne200l 1000l på g
<b>
Min Zoon</b>Kommentar
-
Kommentar