Problem med valisneria

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Jag har hört folk som hävdar att de ser skillnad på sina tropheus när nitratnivåerna höjs i karet. Själv har jag ingen erfarenhet av just tropheus, men det är ett rimligt antagande att extremt syrekrävande fiskar reagerar på nitrat tidigare än andra ickssyrekrävande fiskar. Gränsvärdet för laxodling (lax är en syrekrävande fisk) är 50ppm, min rekomendation via pmdd i växtkar är 10-20ppm.

Vad gäller sydamerika så finns där inte många syrekrävande fiskar av den digniteten. Jag har sett ett kar med yngelvårdande diskus och apistogramma dorsinger med 120 ppm nitrat. Så att apistogramma skulle vara känsliga tror jag inte ett dugg på.

Även om fosfathalterna kan ha inverkan på fiskens hälsa så tror jag inte det spelar så stor roll i samanhanget. Nivåerna av nitrat och fosfat ökar ju linjärt med varandra mellan vattenbytena i kar utan pmdd tillsats.

Kalium har ingen som helst giftighet, men kan påverka ph värdet neråt vid extrema doceringar.

Microämnena är alla giftiga för fiskar och djur, men då i doser som ligger flera hundra gånger pmdd doceringarna.

Min rekomendation är att man kan använda pmdd i alla kar man inte tänker odla i utom möjligtvis tropheusbaljor och kar med andra lika syrekrävande fiskar.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Får lite funderingar kring om det är nitratet i sig som är giftigt för syrekrävande firrar? Visst, jag vet att nitrat i större mängder är giftigt, men "gränsvärdet" brukar ligga någonstans från 100 ppm och uppåt, beroende på art. Det är 5-10 gånger mer än rekommenderad dos enligt PMDD (helt enig i att nitratnivåerna i växtkar bör ligga kring 10-20 ppm).

Det jag klurar på i t ex Troffekar är att det krävs en hel del syre för att omvandla ammonium/ammoniak till nitrat. Då minskar ju syrehalterna i vattnet, vilket kanske kan ställa till problem för syrekrävande firrar. Filtrets syreförbrukning ska inte underskattas, ffa inte i kar där man matar mycket och har hög fiskbelastning. Båda delarna verkar mer regel än undantag i Troffekar.

Well. Jag får helt enkelt testa. Ordna ett Troffekar och sköta det perfekt, men ändå tillsätta kaliumnitrat. *klurar*

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Jag är också lite tveksam i att det är nitrathalterna som är problemet. Men de som hävdar så verkar otroligt säkra på sin sak.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Ursprungligen postat av tropfrog
          min rekomendation via pmdd i växtkar är 10-20ppm.
          Hade man bara kunnat hålla den nivån så tror jag inte det hade inverkat i någon större omfattning ens på Tropheus. Jag är mer rädd för det som finns i Mircro näringen. (Vet dock inte om jag borde vara det.)
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

Jag e nybörjare å kan inte mycket om alla värden. Men vi har köpt torv briketter som vi sätter växterna i......nätet som e runt gör så att det blir minimal fällning så det inte surar ner vattnet. ner med växten i en sådan runt med gummiband,ner i gruset så får växterna extra näring att växa i. Har funkat i andra kar å verkar funka bra i tang-karet.

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1836

Ursprungligen postat av Robin
              Menar du att det kvittar ifall jag kör med PMDD eller inte?

Kan vattnet vara för hårt kanske?
              Jag menar att pmdd hjälper dig oavsett vilken som är anledningen till bristen. Vattnet kan absolut inte bli för hårt för valisneria.

Hade man bara kunnat hålla den nivån så tror jag inte det hade inverkat i någon större omfattning ens på Tropheus. Jag är mer rädd för det som finns i Mircro näringen. (Vet dock inte om jag borde vara det.)
              Microämnena är giftiga för fiskarna i nivåer som ligger flera hundra gånger högre än i pmdd lösningen. Jag är övertygad om att du inte behöver vara orolig.

Jag e nybörjare å kan inte mycket om alla värden. Men vi har köpt torv briketter som vi sätter växterna i......nätet som e runt gör så att det blir minimal fällning så det inte surar ner vattnet. ner med växten i en sådan runt med gummiband,ner i gruset så får växterna extra näring att växa i. Har funkat i andra kar å verkar funka bra i tang-karet.
              Just valisneria är en ren hårdvattensväxt. Att plantera den i ett surt substrat tror jag inte gynnar den. Se gärna Diana Wahlstads experiment med valisneria i surt respektive basiskt vatten. Förövrigt skulle inte torv hjälpa mot kvävebrist i vilket fall. Kväve tar växten lättast uppmed hjälp av bladen och torv inehåller bra minimala halter av kväve.
              MVH
              Magnus

Kommentar

• blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

Intressant diskussion. Ett vallisneriasnår som får rätt dos microämnen och fosfat kan ju rent av vara ett bra sätt att pressa ner nitratnivån i ett troffekar.

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Ja, ett större bestånd av tex stor skruv vallesneria som trivs hade varit toppen i mitt kar. Hittintills har mina försök att hålla olika växter istället slutat med att jag tagit bort dom. Jag får dom aldrig till att trivas(pga näringsbrist). Och växter som inte trivs uppfattar jag som en belastning för karet istället.

Hursomhelst så köpte jag för en tid sedan hem PMDD som ligger här och väntar på mitt nästa försök, om det nu blir något sådant...
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

Ursprungligen postat av blackened
                    Intressant diskussion. Ett vallisneriasnår som får rätt dos microämnen och fosfat kan ju rent av vara ett bra sätt att pressa ner nitratnivån i ett troffekar.
                    Ja, deffinitivt. Jag tror inte ens att det kommer att behövas kh2po4. Jag skulle skippa kh2po4 och tillsätta k2so4 istället som kaliumkälla. Om du bara vågar låta halterna av nitrat och fosfat gå upp så att du får igång tillväxten så kommer valisnerian att växa som ogräs tills makroämnena tar slut. Mången har rapporterat kraftigt växande valisneriasnår som plötsligt tvärdör. Om de når den punkten så har den strippat karet på allt kväve. Detta tyder på att valisneria är det perfekta växtfiltret om man bara gallrar det ibland. Jag skulle välja spiralis.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Spiralis har lite tunnare bland som nog passar lite sämre med just Tropheus. Lite kraftigare växter är nog att föredra.
                      PMDD som jag har innehåller KNO3, KH2PO4 samt NutriSI mikro. Men inte k2so4...

Troligen en dum fråga men iaf. Om man använder bikarbonat förändrar det vad man bör tillsätta av PMDD (inklusive k2so4) på något sätt?
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Ursprungligen postat av Stelin
                        Spiralis har lite tunnare bland som nog passar lite sämre med just Tropheus. Lite kraftigare växter är nog att föredra.
                        PMDD som jag har innehåller KNO3, KH2PO4 samt NutriSI mikro. Men inte k2so4...

Troligen en dum fråga men iaf. Om man använder bikarbonat förändrar det vad man bör tillsätta av PMDD (inklusive k2so4) på något sätt?
                        Det verkar som om behovet av micronäring minskar i kar med högt ph och alkalinitet. Sen var det något med calcium och magnesium också, men det är finlir. Jag skull tillsätta två fulldoser av micro och k2so4 vid varje vattenbyte. Om överskottet av micro skulle trigga trådalger så blir väl troffeägaren bara glad. Anledningen till att jag rekomenderar k2so4 är att man måste få kalium någonstans ifrån. Normal sett så får man tillräckligt via kno3 och kh2po4, men då man utelämnar dessa kan det bli kaliumbrist. K2so4 är dessutom helt ofarlig för såväl fiskar som växter oavsett docering, till skillnad från de andra kaliumkällorna.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Ok tack Magnus. Jag gör nog en test enligt ditt förslag framöver.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1836

Detta är hur jag skulle göra. Det verkar finnas en del hokuspokus kring tropheus så jag kan inte garantera något.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

Tropfrog:

Jag planerar(har dock inte bestämt mig riktigt än) att ha ett större vallisneriabestånd(troligen stor skruv vallisneria) i ett nytt kar som jag snart får hem.
                              Och funderar lite på valet av "bottengrus".
                              Vet du(eller vad tror du) om det har någon betydelse för växternas trivsel om jag skulle välja korallgrus istället för tex engelsk sjösten? (Är det en nackdel att ha växter planterad i korallgrus?)
                              Senast redigerad av Stelin; 14 April 2006, 14:25.
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• ixxe
                                Användare
                                • February 2005
                                • 234

Vissa former av räkor kan va väldigt känsliga, jag har haft död på ett gäng amano tex sen om det var pmdd eller co2 halten vet jag faktiskt inte.
                                http://ixxe.se

Kommentar

Arbetssätt...