Problem med valisneria

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

C. balansae beställde jag för någon dag sedan och med lite tur får jag den om en vecka eller två.
    Men planen är att jag ska ha någon förgrundsväxt också. Och det som jag hade tänkt ha till det är C. wendtii("green" eller liknande). Vid tidigare försök så har jag dock ett svagt minne av att tropheusarna har lite för lätt att dra loss blad från denna. Som ytterligare förgrundsväxt funderar jag även lite på på E. Magdalenensis.

Är Anubias Nana är en riktigt undervattensväxt eller en sumpväxt förresten?

Kul det här med växter. För stunden nästan roligare än fiskarna (lol).
    Får nog också ta och beställa en fosfat test(JBL). Tror det kan vara bra att ha lite koll på värdena innan jag som du säger har fått en känsla för det hela.

(Kommer att klippa ner Hornsäven rejält)
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Växter är skoj, helt klart. Själv experimenterar jag nu en hel del med akvarieväxter i krukor. Skoj att testa lite olika bottenlager plus att jag inte vill ha sand i många kar i lokalen.

Crypts kan vara lite luriga som förgrundsväxter. Beroende på förhållandena i karet så kan de enten bli små eller rätt stora. Har sett wendtii som dels varit rätt liten och växt "platt" mot bottenlagret och dels wendtii som varit runt 40 cm höga (vi pratar alltså samma variant av växt, bara i olika kar). Själv har jag hållt C. undulata sedan jag startade upp akvaristiken igen efter studietiden, i ca 10 år alltså. Trots att det är samma stam så kan de också bli enten små och kompakta eller funka fint som bakgrundsväxt. C. nevelli är en av de få Crypts man kan lita på inte blir stor. E. magdalensis kan vara lite vansklig att få att ta sig i kar utan CO2, men får man igång den så är den ett ogräs. Växer mycket fort när den väl kommer igång. Spontant tror jag dock att den är mums för Troffarna - den är mjukare i bladen än wendtii. Lätt att skada bladen på den när man rotar lite i karet.

Anubias är en sumpväxt, men till skillnad från andra "rena" sumpväxter så funkar den även bra under vatten. "Rena" sumpväxter dör ut efter en tid. Fredskalla säljs ibland som akvarieväxt, och den går ofelbart ner sig om man kör den helt under vatten. För övrigt är de flesta akvarieväxter mer eller mindre sumpväxter. I naturen står de ofta med enbart rötterna i vattnet. Då de har anpassat sig till varierande vattenstånd har de dock förmåga att växa även under vatten, vilket vi som akvarister utnyttjar. "Rena" vattenväxter är bara ett fåtal av de vi håller i våra kar. Heternanthera, Vallisneria, näckrosor och Hornsärv är exempel på sådana.

Rätt skoj att testa en del akvarieväxter på fönsterbrädan. En del behöver rätt mycket luftfuktighet för att funka, men det går att lösa med ett miniväxthus. E. grandiflorus hör till de som kan funka även utan växthus, och den körde jag under många år i ett av mina fönster. Måste alltid ha vått om fötterna ändå - bra att de inte går att övervattna!! Trist nog fick jag ohyra på den, så den åkte ut. Kör man akvarieväxter som sumpväxter så brukar det vara rätt lätt att få dem att blomma.

Låter som om du håller på att bli växtnörd - snart kränger du Troffarna för att de mumsar på dina plantor... *s*

Tester är inte dumt att ha, men man kan komplettera med "indikatorväxter". En del snabbväxare visar bristsymptom mycket fort, och då är det lätt att åtgärda. Heternanthera, Hygrophila, Pistia och en del Echinodorus är bra exempel på sådana växter. Ruttnar de nedersta bladen bort är det ofta macroämnesbrist, och får de bleka toppar så är det ofta microbrist. Pistians rötter brukar dock vara mums för många firrar, så den är nog inget alternativ med Troffarna.

Hilsen,

P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 June 2006, 10:30.
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Angående det här med om Anubias nana är en sumpväxt eller ej så har jag också alltid trott att det var en sumpväxt. Men när jag var på jakt efter växter för en tid sedan så var jag i en akvariebutik där "säljaren" sa att det inte var en sumpväxt utan en riktig undervattensväxt. Felaktigt då alltså. Troligen mest då för att få kränga anubias till mig.

"Echinodorus grandiflorus" eller för min del rättare sagt "Echinodorus grandiflorus ssp. aureus" är nog en av de få växter som jag tidigare lyckats riktigt bra med. Jag hade den i akvarie och den växte något helt otroligt. Tror att det var vid ett tillfälle när jag hade satt upp ett kar med lerbotten.

Är E. Magdalensis så pass mjuk så får jag nog försöka hitta något annat. Kanske jag borde nöja mig med anubias som förgrundsväxt ändå. Nåja, får se vad det blir.
        (tack för all info)
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...