Problem med valisneria

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Anubias går att plantera i gruset om man bara ser till att rotstocken inte är för mycket under. Om rotstocken ligger ovanpå gruset, men rötterna är nere i gruset så funkar det bra.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Ursprungligen postat av Stelin
      Jag är mer rädd för det som finns i Mircro näringen. (Vet dock inte om jag borde vara det.)
      Lite tidigt att säga egentligen men efter att ha använt pmdd fullt ut i ett antal veckor så verkar mina farhågor vara obefogade. Mina tropheusar verkar inte alls må dåligt av pmdd. Dom ser däremot ut att strortrivas bland alla växter jag har i karet. (Echinodorus, vallisneria samt anubias.)

Några frågor angående belysningen:

Hur mycket ljus bör jag sikta in mig på(ingen Co2 gödning). Jag kan ha upp till 0,4 w.

Hur många timmar bör jag ha ljuset på?
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Om det är vanliga lysrör du har så kan du lugnt hålla dig lite under 0,4.

Växtnördsrekommendationerna kring vanliga lysrör (om man kör med CO2) är 0,5 - men jag har sett exempel på folk som gått ner en bit från detta och fått bättre tillväxt. Ljus är ju själva energin man kör ner i karet, och ju mer energi växterna får desto mer näringsämnen förbrukar de. Det du riskerar med att köra 0,4 är att det blir för mycket energi i karet, så att den lilla CO2 som ändå finns tar slut alldeles för snabbt.

Vallisneria är dessutom en bicarbväxt, så har du många sådana och driver på dem riktigt mycket kan du i början få en kraftig pH-höjning under dagtid. Med tiden minskar KH, vilket kan ge en duktig pH-krasch efter ett tag. Det ljus som växterna inte kan ta tillvara på i tillväxt gynnar bara algerna. Personligen hade jag lagt mig vid ca 0,3 och testat. Jag kör aldrig längre tid än 10 timmar över mina kar.

Hilsen,

P

Kommentar

• Micke Lövberg
          Användare
          • February 2004
          • 349

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Stelin,
          det tror jag du gör. Låt bara botten få gojsa till sig ett tag (någon månad), så borde de ta fart. Växter gillar generellt inte syrerika bottnar, men med en del pyssel går det att få dem att växa där också. Enklast är dock en botten med hyfsat låg redox.

Hilsen,

P
          Jag har rätt så fin sand,vilket innebär att fiskbajset inte sjunker ner i botten.Hur pårvekar det växterna?Ska jag ge f-n i att suga upp bajset från botten och "bara" byta vatten?
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Om det är vanliga lysrör du har så kan du lugnt hålla dig lite under 0,4.

Växtnördsrekommendationerna kring vanliga lysrör (om man kör med CO2) är 0,5 - men jag har sett exempel på folk som gått ner en bit från detta och fått bättre tillväxt. Ljus är ju själva energin man kör ner i karet, och ju mer energi växterna får desto mer näringsämnen förbrukar de. Det du riskerar med att köra 0,4 är att det blir för mycket energi i karet, så att den lilla CO2 som ändå finns tar slut alldeles för snabbt.

Vallisneria är dessutom en bicarbväxt, så har du många sådana och driver på dem riktigt mycket kan du i början få en kraftig pH-höjning under dagtid. Med tiden minskar KH, vilket kan ge en duktig pH-krasch efter ett tag. Det ljus som växterna inte kan ta tillvara på i tillväxt gynnar bara algerna. Personligen hade jag lagt mig vid ca 0,3 och testat. Jag kör aldrig längre tid än 10 timmar över mina kar.

Hilsen,

P
            Tack patrik. Jag kör på med 0,3 w/l och tror nog att jag testar 9 timmars belysning för att se hur det funkar.

Tyvärr så har det inte gått speciellt bra med vallisnerian. Fiskarna drog upp plantorna alldeles för lätt så till slut gav jag upp och satte vallisnerian i ett annat kar. Förhoppningsvis får dom med tiden ett bättre rotsystem så att fiskarna inte har så lätt att dra upp dom.

Ska också försöka få tag på lite andra växter efterhand. Just nu har jag rätt mycket(20-30st) olika svärdplantor i huvudkaret som ser ut o trivas riktigt bra. Och dom får dessutom vara ifred också
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Micke,
              tro mig, det sjunker ner en hel del saker i sanden ändå, trots att den är finkornig. Bakterietillväxten ser också till att det blir näring i botten. Sug upp skiten, den avger mestadels ammonium/ammoniak vilket inte är särdeles bra att ha i karet.

Stelin,
              testa och se, helt klart. Trist nog löser man inte att växterna blir uppdragna med gödning... Om du orkar kan du plantera Vallisnerian och sedan lägga ett gäng sten runt dem. Kan funka med lite tur. Skoj att svärdsplantorna trivs i allafall.

Hilsen,

P

Kommentar

• mz791117
                Användare
                • March 2004
                • 42

Ursprungligen postat av tropfrog
                Valisneria är en mycket tacksam växt som nästan inte kräver annat än det fiskarna kan ge dem. Om den inte växer så byter du för mycket vatten. Om du ändå vill fortsätta med vattenbytena är pmdd en bra lösning.

Det finns en tråd som heter just valisneria som är på massor av sidor, där finns långa diskussioner i ämnet.

Robyn: De nya skotten du fått, är de röda eller ljusgröna?
                MVH
                Magnus

Jag har flyttat lite av en planta till ett nytt kar som nu varit igång i 5 månader. Jag har fortfarande lite strul. De nya skotten är röda. Vad innebär det?? Vad har plantan för brist??
                www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

Kommentar

• mz791117
                  Användare
                  • March 2004
                  • 42

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Salt och Vallisneria fungerar väldigt dåligt ihop. Har du/ni tillsatt salt vid vattenbyten så är det nära tillhands att det ställer till problemen.

Har haft vallisneria i ett bräckvattensakvarium i ett år snart och den växer som ogräs. Har ca 0,5 dl salt / 100L vatten.
                  www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

Kommentar

• Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

Stelin,
                    testa och se, helt klart. Trist nog löser man inte att växterna blir uppdragna med gödning... Om du orkar kan du plantera Vallisnerian och sedan lägga ett gäng sten runt dem. Kan funka med lite tur. Skoj att svärdsplantorna trivs i allafall.

Hilsen,

P
                    Jag var ute o kollade runt lite bland akvariebutikerna häromkring igår och hittade en hel del fina "vallisneria spiralis". Så jag gör nu ytterligare ett försök. Satsar på många plantor den här gången, c:a 50 st.
                    Troligen blir en del uppdragna innan dom hinner rota sig, men en hel del vallisneria b o r d e hinna rota sig nu när jag har så pass många plantor. Hoppas jag iaf...
                    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ser att du har Troffar i karet. Någon annan fisk som kan tänkas dra upp dem?

Hilsen,

P

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

Patrik,
                        Jag hade några botia rostrata tidigare tillsammans med tropheusarna(35st). Men botiorna gick för hårt åt mina svärdplantor så dom åkte över till ett annat kar, så tropheusarna går nu själva i karet.
                        Dom som drog upp vallisnerian var utan tvekan tropheusarna. Det var speciellt ett par bångstyriga troffe-ungfiskar som verkade tycka att det var kul.
                        Mest verkar det vara pga de dåligt utvecklade rötterna. På en del vallisneria så var där nästan inga rötter alls. Och då krävs det ju inte speciellt mycket för fiskarna att dra upp dom...
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

En fråga:

Säg att jag har 10-20 ppm nitrat i karet utan någon gödning. Finns det då någon anledning att tillsätta KNO3 och KHPO4?
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Botior kan vara tuffa mot svärdsplantor, det är sant. Och är de inte tuffa mot själva plantorna så blir det ofta ändå hål i dem när botiorna käkar snäckor. Är det inga rötter på Vallisneriorna så kan ju nästan vilken firre som helst dra upp dem, räcker ofta med att de bara stryker sig mot plantan. Nå, du verkar ha fått över växterna i annat kar samt kompletterat med nya, så vi får se hur det går.

På din fråga med nitratet svarar jag nej; det finns inte någon anledning att tillsätta just kaliumnitrat, KNO3. Däremot kan det vara idé att tillsätta kaliumdivätefosfat, samt framför allt microgödningen (men i låg dos på bägge). Här är vi egentligen inne på lite finlir med växtanvändning, men det är exakt det jag gillar bäst. Tanken är att om du tillsätter de andra gödningsämnena som inte finns i överskott i vattnet, så suger växterna upp nitratet - vilket ger bättre förhållanden för firrarna (nitratet minskar). Utöver detta så klipper en hyfsad växtmassa kvickt allt ammonium som passerar, vilket är ytterligare en fördel. Jag har i många år kört flera kar enligt just dessa principer, och det ger ofta förvånansvärt bra resultat. Schyssta växter gynnar helt enkelt firrarna.

Hilsen,

P

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

Ok tack. Då får jag mäta nitraten en tid framöver för att se om jag behöver tillsätta Kno3.

Fosfatet(=KHPO4??) borde man väl kunna mäta sig till om jag behöver tillsätta även detta. Eller det kan man kanske inte...?

I övrigt har jag ändrat om lite mer under dagen. I karet har jag nu bara Vallisneria och Echinodorus. Tänker även inhandla Cryptocoryne wendtii framöver.
                              Nåväl tycker själv att det blev sk-tbra Nu får jag låta allt vara så att jag inte stressar ihjäl både fiskar och växter...

Däremot ska jag nog de närmsta dagarna fixa till ett av mina andra kar och plantera lite även där. Fick ju en del över nu. (Tex Hornsäven)
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Mjo, nog kan du mäta fosfatet med ett bra test. Kanske inte är nödvändigt, men det skadar inte särdeles mycket att tillsätta en skvätt då och då. Med lite tid får du upp känslan för allt, och då behöver du inte ens mäta nitratet - stuntar växterna en gnutta så har man inget nitrat, så enkelt är det. Jag kör annars mycket på en höft, men ser till att både växter och firrar har den mat de behöver.

C. wendtii är en anpassningsbar Crypt, men gäller det hårt vatten med högt pH, så hade jag satsat på någon av dessa: C. ciliata, C. aponogetifolia, C. balansae/retrospiralis. De verkar gilla hårt vatten helt enkelt.

När du flyttar Hornsärv, så tänk på att den kan gå ner sig något grymt vid ändrade vattenvärden. Jag brukar enbart flytta topparna (ca 10 cm), och tar den sig så tar den sig. Har tidigare flyttat hela nystan, men de går oftast ner sig vid flytt. Trist att ha en jämrans gäng "barr" i karet.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...