Filterkapacitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Filterkapacitet?

    Jag köpte ett 54-lterskar som jag har ocellatus och daffodil i. Men nu till min fråga i paketet följde ett innerfilter som pumpade hela 600-liter/timmen vilket gjorde att cikliderna fick försöka hitta skydd från den alltför kraftiga cirkulationen. Så jag tog och satte i ett annat filter som pumpar 220/liter i timmen och nu simmar dom som vanligt igen. Men är det tillräcklig cirkulation. Jag har bytt ut skumgummipatronen mot filtermatta med storleken 10ppi istället.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • ebbe_20
    Användare
    • February 2005
    • 283

    #2
    tycker de låter lite grymt bra med en pump på 600 liter/timmen i ett 54 literskar 220liter/timmen i ett 54 liters är väl inget att klaga på låter mer rimmligt än 600 liter/timmen
    MVh
    Ebbe

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Cirkulationen ska väl vara 7-10 ggr i ett Tanganyikakar och 5-8 ggr i ett Malawikar.

      Så med 220 literspumpen så har du ju 4 ggr karets storlek men väljer du 600 literspumpen får du 11 ggr karets storlek. Tycker iofs att i mindre kar så kanske man ska ha lite mindre cirkulation då det inte finns yta med lite lugnare vatten som det finns i ett större. Hela havet stormar är ju kanske inte så kul att leka varje dag, dygnet runt .

      Jag skulle kört på 220 liters pumpen eller skaffat en pump som pumpar 400 l/h.


      Mvh Erik

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • October 2002
        • 215

        #4
        Går det inte att strypa det kraftigare filtret till ungefär 400l/h. Jag har själv ett 54L och ett innerfilter som pupmar ca 550. jag kör det nästan på max. I karet går Görnbågfensciklid, otocinclus malar och ett gäng svarta neontetror.

        Jag har även riktat utblåset mycket mot ytan och då blir det flera ställen men lugnare vatten, men fiskarna simmar i runt mycket hela karet.
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #5
          En annan fråga man kan ställa sig är huruvida ett filter som anges cirkulera si eller så många liter verkligen gör det.

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • February 2004
            • 349

            #6
            Med ett sådant drag, blir det inte partiklar som virvlar runt.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            • ryghar
              Användare
              • October 2002
              • 215

              #7
              Jag har inga problem alls med partiklar som virvlar runt. Dom sugs in i filtret.
              Janne
              Min Zoon

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Skulle gissa att fiskarna vill ha ungefar 0 cirkulation. Satt filtermatta pa utblaset sa blir det inte sa mycket snurr pa vattnet. Samtidigt sa ar detta med turbofiltrering otroligt overdrivet enligt mig. Ungefar "hur manga hastkrafter har din bil". Du skulle kunna ha ett vaddfilter i ditt akvarium om du skotte det ordentligt. 220 liter med filtermatta later utmarkt. Det ar garanterat battre an 600 liter med plastholje. Det det handlar om ar att vattenkvaliten och syrgashalten ska hallas hog.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...