Strömavbrottsfråga (igen).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    Strömavbrottsfråga (igen).

    Jag hade strömavbrott drygt två timmar häromdagen. Jag körde buss och fick ta snabba beslut via telefonsamtal med min dotter. Beslutet blev att hon skulle dra igång filtren igen när strömmen kom tillbaka efter två timmar och tio minuter.

    Det aktualiserade frågan jag länge tänkt att ta tag i: Kolla vad som gäller när det handlar om den tid filtren varit avstängda och om det gäller både ytterfilter i "slutna system" eller alla typer av filtrering?

    Mina frågor är alltså:

    1. Behöver jag göra rent klassiska bakgrundsfilter efter ett strömavbrott på säg 2-10 timmar? Med klassiska bakgrundsfilter menar jag alltså pumphuvud/filterkuddar bakom en BTN eller liknande som ju får en del syre trots att pumpen inte fungerar.

    2. Hur många timmar klarar ett ytterfilter att vara avstängt (eller om frågan ovan indikerar att det är fara även för bakgrundsfilter, även ett innerfilter) och startas igen utan rengöring, utan rimlig risk för att firrarna mår dåligt?

    Att jag skulle få liktydiga svar på fråga 2 har jag egentligen gett upp efter att ha sökt och läst igenom tidigare inlägg i frågan. []
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Senast jag hade "stopp" i ett kar var i ett 80-liters yngelkar med ca 6 liter filtermatta. Pumpen (och en sådan j#!&a pump!) hade av okänd anledning slutat snurra. Hur länge den stått still vet jag inte säkert, men inte mer än 8-10 timmar iallafall. Hur som helst startade jag bara pumpen och hoppades på det bästa.

    Naturligtvis hände inte det bästa, utan samtliga firrar blev dåliga och dog en efter en under ca 2 veckors tid. Det kan tilläggas att filtret i dessa småburkar belastas ganska hårt av mycket god mat osv, men längre stopp än 1 timma vågar jag aldrig mer chansa på.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Ok Tony. Sämre prognos än jag förväntat mig. Jag trodde att "öppna" filter klarade sig bättre än så. Tyvärr tycker jag att ett svar är för lite för att detta ska kunna kallas en empiriskt välgrundad undersökning men blir det bara ditt svar så får du stå för empirin!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Har sett många som snackar om ca en timma innan bakterierna är döda. Jag tror det varierar lite beroende på just fiskbelastning, matning, storlek på filterporerna, om filtret är nyligen rengjort eller väldigt skitigt. Själv har jag inte haft strömavbrott eller pumphaverier, men jag går efter "regeln" max en timme om jag flyttar filter från ett kar till ett annat. Jag tror öppna filter (typ sönderklippt filtermatta bakom BTN-moduler) klarar sig lite bättre än ett ytterfilter. Syret i ett ytterfilter torde förbrukas snabbare, och så är det klippt. Droppfilter borde klara sig allra bäst, just utifrån syretillgången. Rätt övertygad om att syretillgången är nyckeln till svaret på din fråga.

        Vid avbrott på mer än en timme hade jag gjort rent filtermaterialet i akvarievatten, och samtidigt bytt lite vatten. Matat försiktigt i någon vecka efteråt, med eventuellt fler vattenbyten.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • January 2006
          • 253

          #5
          Jag brukar ta det säkra före det osäkra, och göra rent m.m. vid längre avbrott, men jag råkade stänga av strömmen till en ställning med yngelkar under en natt! Kan rört sig om 8 timmar! Men jag körde igång den utan att göra någonting, och det gick bra! Det sitter innerfilter i de karen!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

            #6
            Ok, ingen exakt vetenskap alltså. Det hade jag i och för sig inte förväntat mig heller.

            Jag tror jag testar mig fram i fortsättningen genom att göra rent bakgrundsfilter efter 2,5 timmes avbrott men ytterfilter redan efter en timme.

            Tack för era svar.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Det beror ju pa hur mycket skit det ar i filtren som kan fixa giftiga prylar. Jag upptackte en gang att jag kopplat ett antal filter till timern och det funkade "finfint". Daremot sa var sakert den biologiska nedbrytningen noll.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...