Pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmis

    Pump

    Hej

    Har någon ett bra tips på en innerpump till ett 120 l akvarium? Ska bli ett växtakvarium med mindre fiskar. Eller någon har kanske tips på märken man ska välja eller märken man bör undvika?

    Mvh
    Emma
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    I ett vaxtakvarium sa skulle jag foresla pumphuvud + filtermatta. Plastgaller satter igan omedelbart i vaxtakvarier. Sjalv skulle jag satsa pa ett ytterfilter och satta filtermatta pa insuget sa att det inte satter igen. Att det satter igen paga vaxtdelar ar det stora problemet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ixxe
      Användare
      • February 2005
      • 234

      #3
      Det beror på, lösa växtdelar flyter mestadels (till en början ialf) detta irrierar mig nåt enormt i ett växakvarium. Så jag brukar fara fram med håven o plocka bort det, Har aldrig haft problem med igensatta filter. Narturligtvis kan man ju inte plantera en skör växt mitt i insuget
      http://ixxe.se

      Kommentar

      • Emmis

        #4
        Ja jag har tidigare haft en ytterpump och den fungerade bra tills den för ett par veckor sedan läckte ut 80 l vatten på vårt vardagsrums parkettgolv. Efter att ha bytt hela golvet vågar jag inte sattsa på en ytterpump igen. Var heller inget uppenbart fel på pumpen och inga slangar som lossnat, så antar att packningen (trots att den såg bra ut) har börjat släppa igenom lite vatten och på grund av trycket gick det på mindre en timme. Så nu blir det en innerpump.

        Har ni tips på märken vad gäller pumphuvud eller komplett innerpump? Ni kanske även har tips på bra inköpsställen i Skåne?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Det beror pa vad du ar ute efter. Billig eller tyst.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Emmis
            Ni kanske även har tips på bra inköpsställen i Skåne?
            Se lista med rabattaffärer på www.ciklid.se som ger rabatt till NCS-medlemmar.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Emmis

              #7
              Tyst och kvalité får vara högsta prioritet med tanke på att den ska vara i vardagsrummet.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Tunze brukar forstasigpaarna svara da. Eheim ar ett billigare alternativ.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...