filtrera genom kol?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

filtrera genom kol?

jag har ett innerfilter hydro r20 som det finns möjlighet att i en behållare fylla i kol.

Hur länge kan kolen ligga i behållaren?
    hört att det inte ska ligga iförlänge.

exakt vad motverkar kolet?
    kan man avända det lite hip som hap eller hur är det tänkt?

-------------------------
    600liter
    8 Melanochromis maingano
    7 c.moori
    7 ps accei
    10 yngel azurus
    10 yngel röd rubin
    två pumphar hydro r20
  • pewe
    Användare
    • October 2002
    • 62

Hej,

min erfarenhet av kol är att det tar bort missfärgningar, skadliga ämnen, mediciner, mikroskopiska grumlingar och ger ett kristallklart vatten. Fungerar bara en kort tid (några dagar), därefter har jag hört att kolet kan släppa de ämnen det absorberat. Kolet skall alltså bara användas för att ta bort ämnen ur vattnet som inte är önskvärda. Som filtermedia har jag läst mig till att det inte funkar speciellt bra. Jag tror att man skall vara lite försiktig med användningen och endast användas för speciella tillfällen.

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

tar kolet även bort de bra bakterierna?

600liter
      8 Melanochromis maingano
      7 c.moori
      7 ps accei
      10 yngel azurus
      10 yngel röd rubin
      två pumphar hydro r20

Kommentar

• Leo
        Användare
        • November 2002
        • 85

Kolet suger åt sig så gott som allt ur vattnet (de flesta medeciner har misst sin verkan och bildat andra kemiska föreningar, så det är främst färgämnen man filtrerar bort med kolet), så något vidare länge lönar det sig inte att använda det. Mycket mer än vad några ordentliga vattenbyten kan ta bort tar inte kolet ändå bort, eftersom det rätt snart börjar släppa ifrån sig de skadliga ämnen det bundit samt nya skadliga ämnen som bildas i kolet då de skadliga ämnena ur vattnet förenas.

Några rediga vattenbyten är alltså lika bra samt mycket billigare än kol för att rensa bort skadliga ämnen ur vattnet.

-Alix-

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

fördelen måste vara att du slipper göra just så många vattenbyten. samt att du kan bibehåla bakterikultren som finns i vattnet

ska testa se om jag märker nån skillnad

600liter
          8 Melanochromis maingano
          7 c.moori
          7 ps accei
          10 yngel azurus
          10 yngel röd rubin
          två pumphar hydro r20

Kommentar

• Agnes
            Användare
            • July 2002
            • 106

I somras gjorde jag ett expriment, jag filtrerade coca-cola över aktivt-kol. Coca-cola är ganska surt, jag tror ph ligger på ungefär6.
            Men efter filtreringen, hade colan blivit kristtalklar och fått ett ph på 7 (neutralt). Min teori är att det som gör vattnet surt (väte-joner?), filtrerades bort, alt. så är aktivt-kol basiskt.
            Sen kan man ju äta aktivt kol om man har ont i magen.
            Allt dett kanske inte har så mkt med frågan att göra men det kanske tillför ngt.

Kommentar

• Leo
              Användare
              • November 2002
              • 85

tog: vilka ämnen syftar du på som finns i vattnet? Bakteriekultur finns i vattnet som kommer ur kranen, det finns i allt vatten som inte är destillerat. Frågan är bara om man vill spara nitriter m.fl. skadliga ämnen i vattnet och öka på dem genom att inte byta vatten... Kolet filtrerar ju definitivt inte bort allt utan även "goda" ämnen ur vattnet. Om vattenbyten är för krångligt att utföra bör man fundera om man orkar ha ett kar överhuvudtaget. Att byta hälften av vattnet med några dagars mellanrum är ju alldeles OK för att sänka skadliga värden (nitrit/nitrat/osv).

-Alix-

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

VM I Feltolkning

det är inte så att jag inte orkar byta vatten, men det jag täntkte på var om man byter vatten för ofta så innebär ju det stora skillnader för fiskarna. och om man kunde undvika ONÖDIGA vatten byten genom att då o då filtrera genom kol.

det som jag tänkte mer på var -om de goa bakterierna som bildas i karet försvinner? om man bytter vatten o rengör filtret hela tiden så borde det oxå bidra till en obalans.

sen har jag hört att vid tillsätning av nytt vaten från kranen så innehåler det vissa kemikalier och andra icke önskvärda ämnen. som jag har hört ska brytas ner efter en stund i karet.

tycker det verkar överdrivet att byta 50% med några dagars mellanrum....

hoppas du ser vad jag är ute efter

600liter
                8 Melanochromis maingano
                7 c.moori
                7 ps accei
                10 yngel azurus
                10 yngel röd rubin
                två pumphar crystal r20

Kommentar

Arbetssätt...