Frågor angående beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • November

    Frågor angående beteende

    Vi är två tjejer som gör ett projektarbete om malawiciklider i skolan och vi har sett tre beteenden som inte står i några böcker. Vi undrar om någon kan hjälpa oss!
    1. Fisken är stilla, men vibrerar i hela kroppen, "skakar".
    2. Fisken är stilla & "blåser upp sig", öppnar munnen och spänner ut fenorna helt.
    3. Fisken "rullar sig" bland stenarna, stryker ena sidan mot stenarna.

    Mycket tacksamma för svar!
    Johanna & Matilda
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    1. Skaka kallas "quiver"
    2. Jag skulle gissa att det ni beskriver ar "lateral display"
    3. Om det inte bara ar att de kliar sig utan en del av uppvaktningen sa kallas detta "dive" har jag for mig (far aterkomma, det star still just nu). Man brukar bara kunna se det i storre akvarium eftersom att de inte har plats for det i "vanliga" akvarier. Detta beteende visar de aldrig hanar upp for hanar till skilnad fran "quiver" och "lateral display".
    4. "lead swim" ar ett annat beteende som ni bor se. HAnen simmar fram till honan (aproach) och gor "lateral display" ofta foljt av "quiver" for att sedan simma till sin lekplats "lead swim". Val framme sa kan han gora en "quiver" pa sidan. Kanske ar det detta ni sett i 3?

    Om ni ar MYCKET bra pa engelska sa ar den har sidan ett tips http://www.hull.ac.uk/cichlids/papers.html Jag kan hjalpa er om det ar nagot ni inte forstar.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 28 February 2006, 13:46.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Det finns litteratur som beskriver vissa av dessa beteendefenomen. Vilken litteratur använder ni er av?

      Det första är normalt ett sätt att uppvakta honor. Det andra är ett sätt att visa hur stor man är och ofta fälls även gällocken ut eller ner. Det tredje låter som om de kliar sig faktiskt, vilket de kan göra ifall de har parasiter eller går i vatten med mycket klor, är min erfarenhet iallafall.

      Det finns massor med andra intressanta beteenden, så som lip locking och beteende vid själva leken som ni kan titta på också. Jag har även sett beteende där hanen simmar in i honans sida så länge att hon får sår, inre skador och helt enkelt dör. Vad det kallas vet jag inte, men brutalt är det iallafall.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Tillägg: Sen finns det en hel del beteenden som inte går att se i akvarium. Cyrtocara moori exempelvis livnär sig på att äta rester från gruset som silas ut genom gälarna av en större rovfisk i Malawisjön. Nimbochromis livingstonii är den enda fisk som spelar död. Det finns hur mycket exempel som helst egentligen.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Gallande 2an sa beror det pa om fiskarna star huvud mot huvud eller om det ar sidan som visas upp (frontal och lateral display).

          Den korrekta teminologin for det senare Zaphi skriver ar "aggression" samt "bite". []
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Tillagg: I vilket sammanhang studerar ni beteenden? Nar det galler han-han och hon-hon aggression samt han-hon uppvaktning sa ar beteenden relativt stereotypa och det finns en relativt precis (vetenskaplig) terminologi.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...