Myleus schomburgkii, skivtetra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • December 2003
    • 138

Myleus schomburgkii, skivtetra

Jag har ett dussin av denna art som verkligen är en pärla i mitt CA kar. Stimmar bra, dock skulle det vara kul att få dem i lek.

Någon som har några tips om hur detta går till.

Anledningen till att jag undrar detta är att de nu visar rejält med lektendenser. De har länge haft röda fenor men nu har fenorna även fått en svart kant och de har rejält med prickar på sidan av kroppen.

Då de inte har så snälla rumskompisar funderar jag på att lyfta över dem till något annat lekkar.
    Vet någon hur stort kar de kräver för att leka?
    Magister Mundi sum!
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

finns inte så mycket information som jag kan hitta, men knepet verkar vara att ge dem väldigt mjukt vatten och ett ganska mörkt och skyddat akvarium.
    fish r friend

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Har inte odlat dem själv alls, eller ens hållt dem. Läste dock på lite i Pinters bok. Han har odlat Brachychalcinus orbicularis, också en skivtetra, fast ungefär hälften så stor. Han rekommenderar ca 100 liter till dessa firrar, och är dina fullvuxna skulle jag absolut inte gå på mindre. Tydligen är lite större tetror oftast vansinnigt produktiva, så frågan blir om du vill ha "full kull". Ska du dra upp alla yngel är det mer en fråga om hur stort kar som behövs för det, inte en fråga om hur stort kar föräldrarna behöver för att leka. Många firrar kan leka på rätt små utrymmen, men att dra upp alla yngel är en annan femma.

Ytterligare en sak är i vilken vattenvolym firrarna känner sig "bekväma". Då vi pratar om hyfsat stora, frilekande characider tippar jag att det behövs åtminstone 200 liter om de inte ska bli stressade.

Om jag velat odla dem hade jag testat ett kar på minst 200 liter, utan belysning, men med stora sjok javamossa eller många lekmoppar som går från "golv till tak". Ärtsingel eller lekraster på botten. Ge gärna karet tillgång till dagsljus, men inget annat ljus. Skärma av karet så de får lugn och ro. Vattenvärderna tror jag spelar mindre roll för Myleus, men observera _tror_. Gör rent karet mycket noga först, fyll på med kranvatten och låt det mogna i några dagar med genomluftning och eventuellt torvfiltrering. I med en eller två väl uppmatade honor och låt dem vänja sig vid karet i någon dag. I med en hanne och vänta ett par dagar - spana sedan och se om honorna ser mindre ut om buken. Om de är klart slankare är det bara att ta ut de vuxna, byta vatten (låt det mogna i en hink enligt ovan) eftersom en del tetror lämnar sanslöst mycket könsprodukter under leken, vilket kan fördärva vattnet totalt - samt vänta. Ingen aning om yngelstorleken, men troligen är de rätt små.

Om honorna inte är slankare, så testa med ett hyfsat stort kallvattenbyte samt mata dem _lite_. Kolla igen efter någon/några dagar. Har de inte lekt då, så avbryt och konditionera firrarna igen.

Lycka till och håll oss uppdaterade!!

Hilsen,

P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 28 February 2006, 20:34.
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...