Cyps leptosoma spottdags?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

    #31
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Till mina Cyps blir det spirulina-flingor, discus-bits, fryst artemia och daphnier/bosmider (de minsta). Har inte testat själv, men nykläckt artemia ska tydligen även de vuxna älska, de har ju rätt små munnar. Torrfodret smular jag alltid sönder en del av så att det blir en hel del verkligt smått foder också.

    Hilsen,

    P
    Mina Cypris-yngel får bl a Dr Bassler-pellets i storlek medium (vilket är väldigt smått) men från början körde jag maten genom en pepparkvarn för att verkligen få ner storleken. Kan varmt rekommenderas.

    Kommentar

    • Xork
      Användare
      • January 2006
      • 93

      #32
      Har yngel som är 2 veckor nu, ger dem fryst cyclops eeze. Funkar kalas.

      Brukar även skrapa ner lite i stora karet samtidigt som jag matar med räkmix, det är ingen tvekan om vad cyprisarna väljer.

      /Martin
      Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

      Kommentar

      • ciklidMartin
        Användare
        • February 2004
        • 213

        #33
        Hej!
        Har en Cyprichromis Leptosoma Jumbo Kitumba hona som har tuggat i 4 veckor nu. Har försökt att ge henne två små rösen att spotta ut ynglen i men icke.

        La i ena hörnet, 2 st små flytande plastkorgar, för att se om hon kunde spotta där istället för nere på botten. Har någon testat att ha "röse" vid vattenytan där honan kan spotta?

        I övrigt går det just bara 2 st hanar + 6 ancistrusmalar i 220-literskaret.

        Har drygt 20 st till lika dana cyprichromis i ett annat kar. Borde jag flytta hanarna dit för att få honan att spotta?

        Tacksam för råd,
        Martin
        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

          #34
          Tjena, skaffa växter uppe i ena hörnet då tror jag den spottar typ valesneria.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #35
            Mm, växter kan funka. Vallisneria eller ett bra knippe med hornsärv/javamossa/javaormbunkar som får flyta vid ytan. Enligt min erfarenhet så spottar Cyps inte i rösen. Allra mest verkar de gilla att spotta vid stora vertikala ytor med någon skreva i. Ynglen håller heller inte till i rösen, alla mina har gått rätt högt upp i karet, ibland nästan ända uppe vid ytan.

            För övrigt verkar alla Cyps gilla de här stora vertikala ytorna. Ser man bilder på Cyps från sjön så är det ofta stora klippbranter på bilderna också - eller så är det helt fritt vatten. Några av mina hannar har verkligen kört det här tredimensionella reviret av fotbollssize i det fria vattnet. Klart fräckt!!

            Lycka till!!

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • February 2004
              • 213

              #36
              Nu på morgonen hittade jag 8 st nästan 2 cm stora yngel simmande uppe i ena hörnet . Ynglena var magra men såg väldigt utvecklade ut, de hade till och med färg på ryggfenan. La dem i en flytbur i samma akvarie och gav dem lite skalad artemia.

              Och jag som så sent som för ett halvår sedan tyckte att cyprichromisen var en mesig fisk. Men nu måste jag erkänna att jag hittat en ny favorit.

              Tack för tipsen
              /Martin
              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #37
                Mina leptosomor går tillsammans med A. compressiceps vilket väl inte är en optimal kombination. Leptosomahonorna håller ynglen väldigt länge innan dom spottar.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  #38
                  Go bild Micke! Just att leptosoma honor håller sina yngel extremt länge när de går med anda fiskar i karet kan vara av ondo. Jag hade ett gäng vf en gång och honorna höll extrem länge på ynglen. När de sedan spottade dem så var de krokiga och såg ut som U:n. Har även haft samma erfarenheter med nigripinnis.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • November 2005
                    • 841

                    #39
                    läskigt det berode alltså på att honan visste att ynglen skulle bli mat, så därför höll hon kvar dom samtidigt som ynglen växte och inte fick plats?

                    micke, är det inte lite udda form på puppillen? eller har alla lite "ojämn" form?

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #40
                      Ett par gånger har jag sett nyspottade yngel uppe vid ytan när jag tände lyset i akvarierna.

                      Nån minut har dom fått leva sen har de blivit uppätna av hanarna och av pleurospilusarna.
                      Nu har jag 6 st som går och tuggar och 2 ser ut som dom på Mickes bild, så de åker in spottakvariet ikväll.
                      Vill man ha yngel kvar i "stora akvariet" så måste det finnas gömställen uppe vid ytan. Så fort de lämnar ytan och beger sig neråt i högt tempo så är det villebråd.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #41
                        Ursprungligen postat av choffe
                        micke, är det inte lite udda form på puppillen? eller har alla lite "ojämn" form?
                        Det är antagligen bara blixtspeglingen i ögat som gör att det ser ojämt ut.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • November 2005
                          • 841

                          #42
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Det är antagligen bara blixtspeglingen i ögat som gör att det ser ojämt ut.
                          okej
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #43
                            Jag har också märkt att Cypsen gärna drar på ruvningen om det är annan fisk i karet. Om man matar ruvande honor med smått foder så drar de i vart fall inte lika länge och ynglen blir heller inte krokiga och magra. Jag trodde rätt länge att honor som ruvar inte äter alls under ruvningen, men de gör det. En del verkar också komma ynglen tillgodo. Fick klart större framgång med just Cypsen när jag matade honorna i vilket fall.

                            Just Cyps är också rätt lätta att tömma, och då de spottar en gång för alla så stör det mig inte moraliskt heller. Har de gått mer än tre veckor, så fånga honan försiktigt och lyft henne bara över vattenytan i håven. Varje gång jag har gjort så har honorna spottat.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • ciklidMartin
                              Användare
                              • February 2004
                              • 213

                              #44
                              Vilken fördelning skulle ni föreslå på en lekgrupp?
                              och hur tycker ni lek-karet borde se ut?

                              Funderar på att skaffa ett rejält gäng Utinta? Har blivit helt såld på cyprisarna .

                              /Martin
                              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1214

                                #45
                                Ursprungligen postat av MadMartin
                                Vilken fördelning skulle ni föreslå på en lekgrupp?
                                och hur tycker ni lek-karet borde se ut?

                                Funderar på att skaffa ett rejält gäng Utinta? Har blivit helt såld på cyprisarna .

                                /Martin
                                Jag har haft leptosomet tidigare o kört som många säger med 2-3 hanar o 5 honor ca... har aldrig funkat dock utan de har slått ihjäl varandra och dåligt med lek. skaffade för drygt ett år sedan 15st Utinta Flo och varav det är 9 hanar o 6 honer. Inget bråk så det skadar någon utan bara lite små gruff och leker flitigt med och alla 9 st hanar färgar ut till 100%.
                                så mitt råd är ha minst 10st och gjärna då en blandning a 6 hanar 4 honer.
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...