Fler yngel är kvar i munnen
Cyps leptosoma spottdags?
Kollaps
X
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Och i det stora karet händer inget. De bara simmar omkring.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Hur stort är karet du har dem i? Jag tänkte köpa ett gäng till mitt 222-liters. Jag vet att det är något mindre än vad som rekommenderas. Har dock odlat dem i ett 150 liters för länge sedan (som inte var särskilt långt). Det jag är osäker på är om jag bör köpa 2 (2+5) eller 3 hannar (3+5).Kommentar
-
Just nu så går de i ett 400 liters och ska gå i ett 950 liters bara det blir färdigt nångång.
Det är ett 40tal cyps och det är lite trångt tycker jag. Cyprichromisarna går ju i stora stimm i T-sjön om jag inte minns fel.
För att de ska komma till sin rätt så bör det vara ett gäng på minst 10-12 stycken.
Jag tror att 3+5 är bättre än 2+5 Om 2 hanar ympar på varann så kan den tredje passa på att leka av en hona [:-)]
Idag spottades det inte ut några yngel.mvh Wilhelm
-
Ursprungligen postat av WilhelmOch i det stora karet händer inget. De bara simmar omkring.Kommentar
-
Nja, det som händer är att honorna inte spottar ut ynglen! De har nu gått långt över tiden. Är dom inte ute imorrn så måste jag nog fånga dom och tömma dom. Jag är rädd för att ynglen annars svälter ihjäl. Nån som har erfarenhet av detta?
Kan det vara så att honorna kniper för att det för "stimmigt" i burken?mvh Wilhelm
-
Honorna vill säkra sin avkomma och därför spottar de inte ut dem. Jag har själv upplevt samma sak när jag höll leptosomor. De höll ynglen för länge och det resulterade i att ynglen blev vanskapta och krokiga.Kommentar
-
Har du inget lugnt hörn i det stora karet de går i? Jag har inte alls så många som du (ca 18 st, osäker på exakt antal halvvuxna - tolv st är definitivt vuxna iaf) och mitt kar är större (600 liter). Honorna tuggar rätt exakt i tre veckor.
Mata annars mycket med smått foder i det stora karet. From att strupsäcken är mörkare (dvs då ynglen kläckts) är min erfarenhet att honorna äter en hel del. Misstänker att ynglen får en del samtidigt. Jag har bara fått krokiga och konstiga yngel när jag haft honorna i spottkar och inte matat något. När jag ser yngel i stora karet är de oftast i hyfsad kondis numera (matar med en hel del smått foder).
Hilsen,
PSenast redigerad av PatrikMalmo; 04 March 2006, 16:39.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Akvariet är 1,45 långt och 438 l . i den högra sidan ungefär 3dm av längden så brukar det var väldigt lugnt , fisktomt t.o.m. Sen är det skifferstenar lutade mot bakrutan och där brukar honorna försvinna in bakom.
Köpte en större håv idag så nu har jag 2 stora håvar igen. Fångade upp de 2 med största hakpåsen och lyfte över dom i spottkaret.
Fick även in pleurospilushonan i håven , men hon spottade ut alla yngel (15) i håven.
Nu får dom oxå gå ihop med alla eventuella cypsbebisar.
Nu är det bara 3 Cyps kvar att fånga.
De tre kvarvarande är svåra att få tag i så de får vara kvar för att se när och om de spottar i karet och hur dessa yngel ser ut. De har inga stora hakpåsar ännu.
En av honorna som jag hivade över i spottkaret fångade jag igen och tömde henne. Det blev ett 10-tal och alla yngel såg normala ut, inga krökta ryggar och de åt cyklops med en gång.mvh Wilhelm
-
Dagen efter så spottade de två kvarvarande honorna sina yngel och senare på kvällen när jag skulle ta ut honorna så var en av dem död. Orsak? Vet ej.
Nånstans mellan 25 30 stycken simmar omkring och ser jättepigga ut och äter bra.
Bild på en del av ynglen 15-17mm och några av de 15 pleurospilusyngel syns oxå.
27,1º och mat 5-6 ggr per dag.mvh Wilhelm
-
Trist med honan, men skoj med resten!! Just Cyps har fascinerat mig när det gäller storleken på ynglen som kommer ut i relation till honans storlek. Hur får de plats, liksom?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
-
Vad tycker ni är den bästa maten till leptosoma inkl. yngel? Jag har prövat med räkmix men det gillar dem inte så jag har även gett dem flingfoder. Fick 20 yngel från 2 honor i helgen, har endast haft dem i ca 3 veckor så de lekte nästan direkt jag släppte i dem. Rktigt trevliga fiskar men hanarna är väldigt aggresiva.
Mvh/ BBKommentar
-
Mina gillar den räkmixen jag gör och förutom den så får dom svarta mygglarver, frusen artemia och tetras torrfoder och alt äts upp med god aptit verkar det som.
ynglen får nykläckt artemia och torrfoder.
Har för övrigt i helgen tagit upp 2 cyps till spottkaret där dom tömde ett 20-tal yngel.
2 honor fick spotta i stora karet, men dom ynglen försvann i nåns mage, i varje fall har jag inte sett dom ännu.Senast redigerad av Wilhelm; 18 April 2006, 22:30.mvh Wilhelm
-
Till mina Cyps blir det spirulina-flingor, discus-bits, fryst artemia och daphnier/bosmider (de minsta). Har inte testat själv, men nykläckt artemia ska tydligen även de vuxna älska, de har ju rätt små munnar. Torrfodret smular jag alltid sönder en del av så att det blir en hel del verkligt smått foder också.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar