Ursprungligen postat av Jeppe
Uaru fernandezyepezi
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Lutttillbaks till tråden...leopoldi hur går det med uaru fernandezyepezi inga nya bilder på dom...
Ska försöka ta några bilder i veckan då jag haft dom 1 månad.
Måste säga att dom är mycket tuffare och framfusigare än jag trodde.Kommentar
-
Själv är jag lite intresserad av själva namnet på fisken. Fernandezyepezi. Jag antar att det är två jeppar som hette Fernandez och Epez (dvs. Fernandez y Epez på spanska) som har fått ge namn åt fisken? Vad var det för några ena? Och är det vanligt bland amerikaner att dom får namn av två personer om det nu är på det viset?Daniel AndréassonKommentar
-
Namnet kommer ifrån ichtylogen Agustin Fernadez Yepez från Venezuela.
"Uaru fernandezyepezi (named after by the Venezuelan ichthyologist Agustin Fernandez Yepez, who died in 1977) was first caught by Hans Kopke in 1988 in the Rio Atabapo, in eastern Colombia. This individual measured 9½ inches in length. It apparently is rare in nature, but has been recently imported live into Europe."Senast redigerad av Leopoldi; 06 June 2006, 13:30.Kommentar
-
Aha, där ser man! Då var det bara en jeppe ändå. Tack för svaret. Då har man fått lite uttalshjälp också.Daniel AndréassonKommentar
-
Kommentar
-
-
-
Jag hoppas att det här är en fisk som blir betydligt vanligare och billigare att komma över för hobbyister. Den har verkligen charm.Kommentar
-
Nu har jag sett de vuxna fiskarna i Kungsbacka. Wow!Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
Mina fiskar & burkarKommentar
-
Ja dom är enorma. Hoppas mina färgar ut till vuxen teckning inom nåt halvår. Tror dom bör vara 10-12cm då.Kommentar
-
-
Ojdå!! Vilka guldklimpar det har blivit av dem Micke!! Vad ger du dem för mat? Hur länge har du haft dem?Mvh AlexKommentar
-
Köpte dom på akvarielagret i maj förra året. Dom var då uppskattningsvis ca 3-3,5 cm och inte mycket att hänga i julgran. Finns ju bilder tidigare i denna tråd.
Jag måste säga att jag aldrig haft en ciklid med sånn aptit. En otrolig attack och frenesi i ätandet.....det har väl ett samband, men jag har inte heller haft nån fisk som växt så fort. Snart 15cm på 10 månader.Senast redigerad av Leopoldi; 19 March 2007, 14:43.Kommentar
Kommentar