Callochromis vs. Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christer antonsson
    Användare
    • September 2002
    • 183

    Callochromis vs. Tropheus

    Tjena alla kunniga människor=) Är lite sugen på att utöka antalet arter i mitt Troffekar. Idag simmar det 19 halvvuxna Bembor ensamma i karet och det känns som om det är lite få i ett så pass stort kar (500l). Undrar nu om man kan komplettera med Callochromis Pleurospilus? Har ingen erfarenhet av dessa =0
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    #2
    ja det skulel väl kunna funka. Tänk bara på att ha ganske fin sand i karet.
    Jag skulle nog rekomendera Callochromis Macrops tanzania i stället då den är svart och röd precis som troffarna . hur du än bestämmer dig för så funkar det iaf.
    Mvh Andreas
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      Jag tycker verkligen att du till att börja med bör utöka din troffegrupp innan du lägger pengar på annat. Kommer med stor säkerhet gå åt skogen med bara 19st i en grupp svarta troffar. Satsa på minst 30 för att hålla dig på den säkra sidan.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        Om pemborna är könsmogna och fungerar bra på aggressionsnivåerna så är det nog inga problem. Att tillsätta nya djur till en fungerande grupp kan ge motsatt resultat och ge sjukdomar hos både de nya och de gamla.

        Att tillsätta C.pleurospilus fungerar oftast riktigt bra i troffeakvarium. Det är tuffa fiskar som tar för sig, gäller bara att se till så att även de får ta del av maten de ges. Jag har haft C.stappersii med troffar och det fungerade riktigt bra. C.pleurospilus är en vackrare art än stappersii och pleurpsilusem kanske är lite bättre på att ta för sig i ett mix-akvarium. Jag kan även rekommendera dig att köpa några julidochromis till ditt troffeakvarium, det är en riktigt bra blandning, troffar + callochromis och jullar. Kör på!
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        Arbetssätt...