ska nog skaffa snäcklekare!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

Ursprungligen postat av Micke
    Den snyggaste snäckskalslekande arten tycker jag är stapersi men det är lite aggressivare.
    [/url]
    jag håller med. stappersi är snyggast men aggresiv [:-(]
    Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
      Användare
      • November 2005
      • 841

kul att du skickade en bild micke! om du/ni har bilder på similis/multisar så får ni gärna lägga in dom...

har ni personliga råd om hur akvariumet ska se ut eller vara inrett så vill jag gärna veta []

mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

Kommentar

• Tennessee
        Användare
        • January 2006
        • 46

I Mickes inlägg ovan det med bilden så har du ju just bilder på smilis och multisar..

De skillnader jag har hört om dom här är att smilis inte gräver så mycket som multisarna..
        Jag har själv haft multisar och dom gäver väldigt mycket och hela tiden.. Men skaffar du en grupp på minst 5 st så har du underhållning flera timmar per dag då dom stakar in sina revir och gräver och har sig. Snäcklekare kräver mycket snäckor dock bara så du tänker på det.. jag skulle nog haft en 20-30 st till 5 st individer så dom har att välja på.. lägger du snäckorna några cm i sär så är min erfarenhet att hanarna kommer gräva allt dom kan för att få snäckorna i sitt revir att ligga så nära varandra som möjligt.. nästan oslagbart roliga fiskar, rekomenderar starkt.
        MvH Mattias
        222 L Malawi

Kommentar

• choffe
          Användare
          • November 2005
          • 841

aah! skön beskrivning [] men jag har inte riktigt bestämt mig vilken art jag ska skaffa ännu. just nu lutar det åt multisar (tack vare dig tennesee). "försök gärna ni andra att få mig att luta åt andra hållet". eller tvärtom...ja, ni fattar []

mvh christoffer
          Senast redigerad av choffe; 26 February 2006, 21:10.
          Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

hej! nu har jag bestämt mig och det blir multisar []

men jag vet inte om jag ska skaffa 5 eller 6 st. dom ska ju gå i ett 73 l (60x35x35) men hur är föresten könfördelningen bäst!? tex 2 hanar och 3/4 honor eller!? och hur är det lättast att se skillnad på könen. vet att storleken kan vara bra att kolla, typ att hanen är 4 cm och honan 3 cm men man kan väll se det på nåt annat sätt också!?!? för att det kan väll vara så att en hane har växt lite saktare än dom andra hanarna så han ser ut som en hona? kan man kanske se på teckningen? hjälp mig...!

mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

man får nog chansa lite. Jag köpte 2 stora, en mellan å 2 små. Ingen aning vilka som e vilka men de två största tar olika revir så nog är dom 2 dominanta hanar iallafall.
              fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Honorna ar tjockare om buken. Buktar den innat sa ar det nastan alltid en hane, utat en hona. Sedan har hanarna ofta morkare och tydligare rander an honorna nar de "fargar ut". Kolla hur de beter sig i affaren. Jag vagar nog pasta att jag skulle kunna plocka tva honor och tva hanar ur en grupp med levande djur som visar beteende mot varandra.

Det har ar en hane http://www.riftlakes.com/cichlids/la...fasciatus.html fast den har bilden ser ju ut att visa tva hanar sa helt enkelt ar det inte http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=206

Kakom hanen pa den har bilden sa ser man en hona http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...4&what=species
                Senast redigerad av Ola Svensson; 28 February 2006, 17:03.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• choffe
                  Användare
                  • November 2005
                  • 841

tack så jättemycket []

ola. har du möjligtvis en anna bild på en hona från sidan mer!?!?

mvh christoffer
                  Christoffer Lundholm

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

Nej, men det gar sakert surfa fram. I stora drag sa ar en fisk pa 4 cm med insjunken buk och morkt chokladbruna rander en hane och en fisk pa max 2.5 cm med fyllig buk och ett ljusare utseende en hona.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tennessee
                      Användare
                      • January 2006
                      • 46

Hej
                      När jag köpte multisar så köpte jag 5 st.. dock hade jag lite otur (men mitt eget fel jag valde ju fisken) så jag fick 4 hanar och 1 hona.. jag köpte två lika stora säkra hanar och sedan tre mindre.. den som vissa sig vara hona av dom små var helt utfärgad hela tiden även i affären. Såg alltså ut som dom på bilderna ovan. Medans dom två som var mindre som vissa sig vara hanar var nästan helt utan ränder.

Nu i efterhand så förstår jag ju att dom två mindre hanarna var ju så lågt stående i rang i karet i affären (med typ 100 multisar) så dom våga inte färga ut överhuvudtaget. Men dom tog var sitt litet revir dom också i min burk menas honan flytta granne med en av dom stora hanarna.. därför jag är rätt säker på att det var hanar..

Mitt tips (dock har jag inte kollat på det där med insjunken buk som Ola nämner ovan) är att leta efter snyggt utfärgade individer och gå efter storleken på dom individerna. Dock om man kanske inte får den könsfördelning man tänkt säg så kommer dom yngla av sig med största säkerhet om dom bara har snäckor, sand och bra kvalite på vattnet :-) (förutisatt att du lyckas få ihop till ett par i varje fall.. 5 hanar lär inte göra några yngel..)
                      MvH Mattias
                      222 L Malawi

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Som Tennesee skriver sa maste det handla om "kaxiga" individer for att man ska kunna ga pa nagon fargsattning. Och sa finns det morka honor ocksa (fast min erfarenhet ar att de inte ar i narheten av lika produktiva och endast far nagra fa yngel istallet for ett 30 tal fast jag har svart att tro pa det sjalv).
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• choffe
                          Användare
                          • November 2005
                          • 841

okey! men jag kan iaf gå efter "insjunken/utstående" mage och kolla på beteenden i affären!
                          men jag undrar hur ni hade gjort när det gäller antalet multisar i ett 73 liters kar (ska endast ha multisar i akvariumet)...och hur många hanar till ett visst antal honor osv.

tack för all hjälp hittills [] mvh chistoffer
                          Christoffer Lundholm

Kommentar

• Gäst

Stappersi är väldigt fredlig ciklid enligt mig, förutom att den biter mig i handen Multisarna är mer sura jämfört men dom får råstryk av både calvusar och mina golden. (kan vara mina individer som är lite speciella.)

Kommentar

• choffe
                              Användare
                              • November 2005
                              • 841

OK!

men är det ingen som har någon aning om hur många multisar som är lagom i ett 73 liters??? och hur många honor....
                              Christoffer Lundholm

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

Jag har tre hanar och tre honor i ett 130-liters. En hane är undanträngd, de andra samsas i samma koloni.

jag tycker två hanar och fyra honor alternativt en hane och tre-fyra honor kan vara lämpligt i ditt akvarium.
                                mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

Arbetssätt...