Jag har fått en 5 cm Melanochromis auratus ? till skänks. Jag är emellertid lite fundersam om det verkligen är en Auratus, därför att när fisken levererades var den knappast gul överhuvudtaget. M. Parallellus, tänkte jag. Men till dagen efter så fanns den gula på fisken, men inte lika intensivt som mina andra 7 st M. Auratus.
Jag har kikat på bilder på webben och har svårt att skilja på de två nämnda M. Auratus och M. chipokae. Till att börja med tyckte jag det såg enkelt ut iom att stjärtfenan på Auratus är svartrandig/prickig på bara den övre halvan och så såg inte de första bilderna ut på chipokae. Sedan hittade jag bilder på chipokae som jag tyckte hade en auratusstjärtfena och viceversa.
Nu börjar jag misstänka att de två fiskarterna har fel namn ibland på webben.
Hur ska respektive fisk se ut?
Är det någon som kan reda ut det hela och gärna bjuda på en länk med bilder, så att jag slipper undra mer?
/Gunnar K
Jag har kikat på bilder på webben och har svårt att skilja på de två nämnda M. Auratus och M. chipokae. Till att börja med tyckte jag det såg enkelt ut iom att stjärtfenan på Auratus är svartrandig/prickig på bara den övre halvan och så såg inte de första bilderna ut på chipokae. Sedan hittade jag bilder på chipokae som jag tyckte hade en auratusstjärtfena och viceversa.
Nu börjar jag misstänka att de två fiskarterna har fel namn ibland på webben.
Hur ska respektive fisk se ut?
Är det någon som kan reda ut det hela och gärna bjuda på en länk med bilder, så att jag slipper undra mer?
/Gunnar K
Kommentar