ljussättning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobraconny
    Användare
    • August 2005
    • 39

ljussättning

sådär nu har man införskaffat en digital systemkamera nu skulle jag vilja veta om någon har förslag på ljussättning av akvariet för bra bilder jag har 4 st 120cm lysrör nu över 540 karet []
    Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
    375 med discus
    400 med scalarer
    540 med discus
    80 liters med ancistrus ;-)
  • Pangaea
    Användare
    • February 2004
    • 390

Med den akvariebelysningen borde du klara dig utan övrig ljussättning tycker jag... jag använder aldrig blixt eller externt ljus... man får ju gå upp i ISO till 800 ungefär och kanske gå upp nåt steg i exponeringskompensationen också så brukar det bli hyfsade bilder ändå... vad har du för kamera..?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Beror delvis på hur du ställer in kameran. Går att ändra ISO-värden på kameran, vilket gör den ljuskänsligare (i många kameror ändras detta automatiskt). Enligt min lilla erfarenhet är ändå fristående blixt alldeles outstanding när det gäller ljus. Kör karet som du brukar och lägg till blixten snett eller rakt uppifrån (koppla ifrån eventuell inbyggd blixt i kameran). Vänta framför karet och klipp till när firrarna är i rätt position. Oftast vet man var firrarna brukar köra "display", så fokusera på den punkten. Ställ in kameran på så stor slutaröppning som det går. Sedan är det bara att bränna av foton tills man blir nöjder.

För helbilder på kar kan du låta kameran sköta jobbet med hyfsat resultat: ställ kameran på stativ, koppla ifrån blixten och kör på nedräkning. Firrarna blir streck (om de är kvicka), men karet blir bra.

Well. Det var min erfarenhet, på ett ungefär.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• cobraconny
        Användare
        • August 2005
        • 39

jag kör med en konica minolta d7d och med 200 objektiv med kameran på stativ på ca 2m avstånd men det är lite svårt att få fiskarna att inte röra på sig men jag fick precis in en kanonbild (tror jag) funderar på om det skulle funka bättre om man skaffade mh-belysning har andra objektiv också men kommer man för nära så tror dom att det är mat så då är dom absolut inte still
        375 med discus
        400 med scalarer
        540 med discus

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

När man fotar med onaturligt ljus (blixt, lysrör etc) skall man ju alltid kunna plåta med 100 ISO, eftersom man ju själv styr ljust. Lysrör och ISO 800 är ju inte optimalt direkt. Att plåta med blixt är lite som att leka Gud, vilket ju är kul ibland...

Automatisk ISO har jag aldrig förtsått mig på. Hur bestämmer kameran den? Ändrar den förts när slutartiden är för långsam och bländaren på max? Automatiskt ISO är ett mycket konstigt sätt att kontrollera resultatet på.

Cobraconny: Hur och med vad du ljussätter beror mycket på hur seriöst ditt fotograferande är. Att plåta med 800 ISO och lysrtör är långt ifrån optimalt. Samtidigt kanske det känns lite surt att köpa blixtutrustning för flera tusen. Vad vill du få ut av ditt fotograferande? Vad har du för mål med det?
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• marcuspajp
            Användare
            • August 2005
            • 74

På mitt 540 med 4x36W fick jag runt 1/60 med f/2 och ISO 800. Inte helt optimalt, 1/125 är bättre för att få fiskar riktigt skarpa.

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Det är väl någonstans 1/200 f/8 och ISO 100 som man strävar efter. f/2 på ett macro gör ju att skärpedjupet endast blir ett par millimeter.

f/2? Vad anväder du för optik då?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• cobraconny
                Användare
                • August 2005
                • 39

jag är ute efter knivskarpa bilder så man kanske ska köpa ett par externa blixtar?
                375 med discus
                400 med scalarer
                540 med discus

Kommentar

• marcuspajp
                  Användare
                  • August 2005
                  • 74

50/1,7. Mina fiskar är så stora att macroobjektiv är överflödigt.

Kommentar

Arbetssätt...