AquaEl UNIMAX 700 PLUS ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Man får köpa till uv-ljuset till den modellen som LN köpte. Jag vet dock att aquael säljer den i ett paket tillsammans med ytterfiltret som kallas för AquaEl UNIMAX 700 PLUS. Har mailat PWSS om detta paket men ej fått svar.

Mvh
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

Jag kolladenu och det verka inte som plus modellen är upptagen i sortimenet i sverige av simontorp

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Hur får man lättast tag i +modellen då?

Mvh
        Carl

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Fixar uvc bara partiklar som far omkring i vattnet eller? Funderar på att skaffa uvc, men vill behålla den fina svartvattenfärgen i vattnet.
          Mvh Alex

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

Jag har ingn erfarenhet UVC men lånade ut ett till en kille som hade intefosore eller hur det nu stavas.
            1 vecka senare fick jag mail att det hade hjälpt vilket inget annat tidigare gjort.
            Så det verka ju till att vara väldigt bra,men jag undra om inte vattnet blir för sterilt och fisken blir känsligare.

Vet inte hur man får tag i Plusmodellen det är väl efetrfrågan som styr intaget.
            Senast redigerad av bmwpower; 19 March 2006, 17:41.

Kommentar

• lollo
              Användare
              • November 2002
              • 51

Hej

Jag undrar bara om det är två olika pumpar för på aquael`s sida så står det att den skall pumpa 2250 liter och på pwss så står det 1400 liter?Vad pumpar den som du köpte LN?Var köpte du den?Vad är det för storlek på anslutningarna och är det två utblås och två insug på den?

mvh magnus h

Jag är ateist-men jag tror inte på det heller!

Mvh Magnus Hässelborg

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Det är nog en o samma pump vi pratar om, för om jag har förstått saken rätt så har A-el bara en pump som det går att stoppa in en lampa.
                japp två insug och två utblås.
                Det är troligare att det är 1400 liter än 2000 liter om man kikar på vattenmängden som kommer ur munstyckena. Fast å andra sidan har jag två filterkorgar fyllda med sand från mitt 150 liter malawikar. Jag startade nämnligen ett 1125 liters idag. Tänkte starta en tråd om det projektet där jag tänker testa bl.a fluidiserande sandfilter.
                Hoppas att UV -lampan kommer i morgon.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Hur ha rdet gått med filtret och Uv:et LN? Jag går och lurar på ett sådant filter nu när man sitter med en kalasgrupp med VF troffar.

Mvh
                  Carl

Kommentar

• blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

Jag var nöjd med mitt unimax 500 till en början, men efterhand så tröttnade jag. UV-C lampan tappar effekt väldigt snabbt och filtret var slött som bara den. Pumpade snarare 6-700l/t än 1200 som det stod på förpackningen. Slangarna samlar också en jäkla massa skit så när jag satte på filtret efter några minuters avstängning vid vattenbyte så spydde det ut nån konstig form av alger som satte sig i slangen överallt där ljuset kom åt. Sedan tror jag det behövs en starkare UV-lampa för bästa resultat.

Satsa på ett eheim classic, typ 2217, med ett 20w UV-C påmonterat istället.

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

Jag är inte ute efter så mkt pumpkapacitet utan ett filter med stor volym och inbyggt UV. Tänkte köra med korallkross i filtret för att hela tiden ha en bra buffring med ph:t. En god vän kör den uppsätningen och det funkar kanon. Fungerar som ett sandfilter kan man säga.

Var du nöjd med UV ljusets funktion blackened eller var det för klent? Jag vill gärna ha ett inbyggt uv då jag är lite skraj för att ha ett uv som är tillkopplat till en massa slangar.

Mvh
                      Carl

Kommentar

• blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

Som sagt UV-lampan verkade tappa effekt väldigt snabbt. Det gav bra effekt första månaderna men sen blev det sämre. Jag antar att man behöver göra rent inuti uv-filtret några gånger om året men det är ju verkligen ingen lätt uppgift när man samtidigt måste tömma och dona med hela filtret.

Kommentar

Arbetssätt...