Ursprungligen postat av Ola Svensson
Dela upp forumet Afrikanska ciklider.
Kollaps
X
-
-
Rätt onödigt med indelningar av mera detalrik geografisk karaktär, kontinenter är väl ok... skulle kunna tänka mig andra indelningar: "Rovfiskar" " Växtätare" "oddballs"... skulle var rätt kul :-D
Hur som helst motiverar inte antalet besökare att ha det så extremt uppdelat i diverse sjöar.
Syd och mellan kan slås ihop för min del.Anders LKommentar
-
Så saknas det helt forum för asiatiska ciklider.Kommentar
-
En uppdelning leder nog till ett mer "effektivt" letande i forumet. Dvs besökarna tittar på exakt det de är intresserade av och inte mer. Det i sin tur leder förmodligen till lägre aktivitet och högre differentiering i forumet. Med andra ord så läser forumbesökarna inte längre samma saker, vi får mindre gemensamt och aktiviteten kommer då på sikt att sjunka. Det är i alla fall vad jag tror.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Finns väll bara 4 arter asiater, om man räknar Iran till asien då. iallafall kan jag bara komma på Etroplus x3 å Iranocichla.... borde kunna sorteras under Örigt tycker man.fish r friendKommentar
-
Astatotilapia, Etroplus, Iranocichla, Oreochromis, Tilapia och Tristramella. http://www.ciklidbladet.se/artregist..._map_asien.aspMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nja, övrigt är för icke ciklidrelaterade diskussioner. Jag kan tänka mig att göra tiillägget Asien och Madagaskar i forumet för afrikanska ciklider. Även om det inte handlar om många arter så ska dom självklart ha sin plats i forumet.Kommentar
-
Ola: fast tilapiinerna är väll inplanterade, och inte "naturliga" där. Annars kunde man ju ha tilapiadidiskussioner i "Sydamerika" med eftersom dom är otroligt invasive där med.fish r friendKommentar
-
Problemet att man behöver läsa igenom en massa trådar på jakt efter det man är intreserad av kan frångås om alla är tydligare i rubriken. Eller gör man en så luddig rubrik som möjligt bara för att "locka" fler läsare?
I övrig anser jag att vi bör ha två forum, ett för akvarister och ett för grabbar som sålt moppen och köpt ett malawikarKommentar
-
Nja Pär. Elittänkande går nog stick i stäv med den uttalade målsättningen att ciklid.se ska dra till sig nya intresserade medlemmar som så småningom ska kunna utvecklas till fullfjädrade akvarister som ska kunna sitta här och titta ned på ex-mopedisterna. ;-)mvh Per
-
Den enda nackdelen jag ser med att dela upp det så mycket man kan är att många av kategorierna inte kommer alls bli speciellt aktiva. Annars finns det väl lkanske inte så många stora problem egentligen. Problemen med att vissa fiskar kanske passar i två kategorier är ju inte jättestort direkt. Då får man väl skriva om just de fiskarna i två frum dådå.
Den enda risken med många avdelningar är väl i princip att folk kanske tycker det är lite för inaktivt i just sin avdelning och tröttnar tillslut på att titta där.Kommentar
-
Personligen blir jag väldigt snurrig när jag går in på zoopets forum.. på tok för mycket avdelningar för att jag ska kunna ha kolla det som händer.
Risken blir att man bara håller koll på det man tycker är intressant och missar annat omedvetet intressant så som i dagens Övrigt och föreningsinformation. Eller häftiga bilder i fotoavdelningen.
www.cichlid-forum.com har en bra uppdelning tycker jag.
Malawi
Tanganyika
- Troffar och petros
Övriga Afrika
Skulle det funka?Mvh
RobinKommentar
-
Det kan iofs bero på att Zoopet säkert har 3-5 gånger fler inlägg än ciklid.se. Har man så mycket inlägg så är det ganska logiskt att dela upp det mer.
Förövrigt var nog det förslaget på indelning sämst hittills!Kommentar
-
Alltså, nu blir jag kränkt... (dagens modeord i media, så ta det inte allvarligt!! Jag är minsann Tanganyikafreak, men inte insnöad!! Skulle tro att jag pysslar med betydligt fler olika firrar samt växtkar än vad "genomsnittsciklidisten" gör. Minsann!!
Det finns en verkligt bra poäng med dagens uppdelning, och det är just för nya medlemmar. Som Zaphi påpekade så har inte nybörjarna koll på vad "Rift Valley-ciklider" är. Jag tar tillbaks mitt tidigare förslag på att dela upp Afrika i två regioner. Enkelt att hoppa över de inlägg man inte vill läsa. Behåll det som det är!! *morrar konservativt*
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Att behålla saker och ting som det är kan tyckas konservativt men det ger trygghet och arbetsro. Att ständigt vilja förändra genom effektivisering är sällan bra. Låt forumet och debatten här leda utvecklingen, försök inte förekomma den!mvh Per
Kommentar