Vill ha växter, har alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    Vill ha växter, har alger

    Hej!
    Jag har del i skötseln av ett gammalt akvarium, säkerligen över 10 år gammalt, som är hem åt diverse olika ciklider. Jag har hört att cikliderna har gått mycket hårt åt växter som satts i tidigare. Jag undrar därför om någon har tips på tåliga växter och hur man hindrar att cikliderna gräver upp dem.

    Akvariet är nog ca 200 liter med mer än fem cm grus, mycket stenar och en rot. Det finns inte en enda växt i akvariet i nuläget, och har inte funnits de senaste två åren ungefär. Cikliderna som finns är av typen rosa, blå, blåsvartrandig, oranga och blåsvart.

    Tillväxten av grönalger är påtaglig. Jag vände samtliga stenar och efter en vecka såg man tydligt hur algerna gjort de nu exponerade ytorna gröna.

    Det skulle vara trevligt att ha några fiskar som kunde äta algerna och som inte blev ihjälstressade av de tämligen agressiva cikliderna. Vi har nu någon typ av brett tigerrandiga fiskar med en liten nedåtvänd mun med spröt, men jag tror inte de äter alger i någon större mängd.

    Jag är tacksam för tips om hur man kan göra akvariemiljön lite mer livlig!

    Mvh Robert
    Senast redigerad av Rhodebaert; 23 February 2006, 17:26.
    Det går alltid en senare buss.
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

    #2
    Jättevalisineria med stora stenar vid basen. Är cikliderna växtätare är det nog bara ett fåtal växter som funkar.

    Kommentar

    • sydamerikanen
      Användare
      • October 2005
      • 108

      #3
      Om firrarna äter växter funkar oftast anubias, som är riktiga överlevare.
      Bra idé att lägga stenar runt växten om de inte flyttar på stenarna oxå... []

      Vet inte vad för firrar du har?! En del gräver ju én del, andra käkar växter och vissa tycker inte det är gott...
      375L Sydamerika med rötter och växter
      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

      Min Zoon

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • February 2006
        • 557

        #4
        Ursprungligen postat av sydamerikanen
        Om firrarna äter växter funkar oftast anubias, som är riktiga överlevare.
        Bra idé att lägga stenar runt växten om de inte flyttar på stenarna oxå... []

        Vet inte vad för firrar du har?! En del gräver ju én del, andra käkar växter och vissa tycker inte det är gott...
        Jag gissar att fiskarna äter växter. Alla får samma foder i alla fall och det är några små kulor. Jag har hört från äldre akvarieväktare att alla försök att sätta i växter har misslyckats pga att fiskarna förstör dem. (Vi hade en stor Hajmal förut, men jag tror inte det var den som var problemet)

        Efter att jag skrivit inlägget här såg jag faktiskt att en av de oranga fiskarna (munruvare vet jag iaf) knaprade i sig alger från akvariets sida.
        Finns det något enkelt sätt att ta reda på vad man har för fiskar?
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • sydamerikanen
          Användare
          • October 2005
          • 108

          #5
          Anubias är alltså växter som är robusta vilket om man är ny inte framgick i mitt inlägg direkt kanske. Bästa metoden är väl att jämföra fisken med en bok om ciklider eller lägga in en länk till en bild. Gula fiskar är inte lätt att veta vilka, men munruvare säger du...
          375L Sydamerika med rötter och växter
          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

          Min Zoon

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1828

            #6
            Du har troligtvis lite blandade mbunas från malawisjön. Kolla på artregisterna här och på zoopet bland dessa så hittar du säkert dina fiskar.
            MVH
            magnus

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

              #7
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              Jag gissar att fiskarna äter växter. Alla får samma foder i alla fall och det är några små kulor. Jag har hört från äldre akvarieväktare att alla försök att sätta i växter har misslyckats pga att fiskarna förstör dem. (Vi hade en stor Hajmal förut, men jag tror inte det var den som var problemet)

              Efter att jag skrivit inlägget här såg jag faktiskt att en av de oranga fiskarna (munruvare vet jag iaf) knaprade i sig alger från akvariets sida.
              Finns det något enkelt sätt att ta reda på vad man har för fiskar?
              Om du såg att fiskarna åt av algerna är det ju bara bra att du har alger. Många fiskar äter alger i naturen.

              Kommentar

              Arbetssätt...