Antimögelmedel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engstad
    Användare
    • February 2003
    • 48

    Antimögelmedel!?

    Verkar som det nästan har blivit omöjligt att få tag på metylenblått. Är det nån som har nått tips på nått annat antimögelmedel??
  • Gäst

    #2
    Den stora frågan är vad skall du bruka det till? Är det fiskrom som möglar? Då finns några olika alternativ.

    Seras mycopur är svamphämmande funkar på mögel är dock kraftig och dosering och beskrivning bör följas.

    Prickmedicin innehåller metylenblått och kan fungera skapligt men vattenbyte före dosering.

    Euflavin(tryptaflavin) kunde i alla fall förut köpas på apoteket beställningsvara och skall blandas med destvatten till brukslösning.

    Andra ändamål fråga i din lokala butik olika fabrikat olika namn.

    Lycka till

    mvh Lennart

    Kommentar

    • Engstad
      Användare
      • February 2003
      • 48

      #3
      Tack för svaret Lennart!

      Jo, det är till rom som jag behöver ha något bra medel till. I min affär viste dom inget alternativ till Metylenblått!? Det lättaste att få tag på måste ju vara Seras mycopur då.
      Får prova det!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

        #4
        Om rommen möglar beror det väl på att den inte är befruktad, eller har jag fel? Om den är befruktad, men ändå möglar, skulle jag föreslå ökad cirkulation i karet. Hur ofta byter du vatten?

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Mycopur fungerar bra men hanteras varsamt då det är ett kraftigt medel.Vattnet måste vara bra. Ja visst måste lite cirkulation finnas som ersätter föräldrarnas fläktande men inte så det stormar.

          Som lundensis skrev så möglar/vitnar obefruktade ägg, det sker i regel ganska fort,
          äggen ska vara genomskinliga och geleaktiga kör man utan medel så kan mögliga smitta friska befruktade ägg.

          mvh Lennart

          Kommentar

          Arbetssätt...