Problem med ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

    Problem med ytterfilter

    Hej,
    Jag har lite problem med ytterfiltret (2260). Det verkar inte hålla tätt utan "läcker" in luft som sedan följer med i utblåset, vilket låter på tok för mycket. Jag har kollat alla slangar och ringar och det verkar ok. Det konstiga är att om jag rensar och sköljer ur filtermaterialet så fungerar det fin-fint i 2-3 månader, sedan börjar problmen igen. Det är nästan ingen skit i det filteret alls efter denna tid. Nu låter det igen och i helgen måste jag nog göra rent filter för tredje gången sedan i juli!!!?

    Har någon erfarenhet av något liknande, vet vad det kan bero på och hur problemet löses?
    //Robert
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #2
    Jag har haft problem med att 2260:2n suger in luft. Hos mig var det slangklämmorna som behövdes flyttas bakåt och spännas l i t e mer. Kunde knappt se att det var just här som luften kom in men det var det.
    Infogar en bild så att du förstår vad jag menar:
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #3
      Precis!
      Misstänk i första hand slanganslutningarna på sugsidan. Hade ett 2250 som hade samma egenheter, men det löste sig med ett par slangklämmor ur verktygslådan

      Kommentar

      • johnny 99
        Användare
        • December 2004
        • 80

        #4
        Kanske kan vara bra att fetta in slankopplingarna och o ringen också för att få bort minimala kryphål för luften. Det gjorde susen på mitt 2215

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

          #5
          ett tips är att använda lite vaselin åxo innan du spänner åt slangklämmorna gjorde jag iaf har aldrig fått luft in i mina pumpar modell 2260,ungefär som jonny 99 säger ser jag nu hehe..
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • johnny 99
            Användare
            • December 2004
            • 80

            #6
            Aldrig fel med samma tips igen. En gång är ingen gång men två gånger är en vana heter det väl.

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

              #7
              Tack för hjälpen. Då blir det en genomgång med skruvmejsel och vaselin på samtliga slangkopplingar och o-ringar.
              //Robert

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Är insuget för trångt eller igenkloggat är det större risk att den suger luft.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Jag skulle nog börja med skruvmejsel och vaselin, och avvakta med O-ringarna tills jag fick se om det inte blev bra med det.

                  Kommentar

                  • salar
                    Användare
                    • June 2002
                    • 227

                    #10
                    Ursprungligen postat av Karon
                    Jag skulle nog börja med skruvmejsel och vaselin, och avvakta med O-ringarna tills jag fick se om det inte blev bra med det.
                    Vaselin är suveränt som tätningsmedel.
                    Plockade isär en jäger doppvärmare som tog in fukt. Rengjorde och smorde in gummitätningarna med vaselin. Tätt! De nya jägervärmarna med temp skala är inte så bra. Fukten kryper in i dom.
                    SALAR

                    Kommentar

                    Arbetssätt...