artiklar från gamla ciklidblad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    artiklar från gamla ciklidblad

    Jag tycker att en av de absolut mest givande delarna av denna websida är artikelarkivet. Det måste vara en av de största artikelarkiven i detta ämne på nätet. Det skulle komma ännu mer till sin rätt ifall sökfunktionen fungerade lite bättre. Om man söker på tex. ordet "odling" så kommer det upp en oöverskådlig mängd artiklar. Jag har då antagit att anledningen till detta är att ordet "odling" på något sätt förekommer i texten. Eftersom jag vid dessa tillfällen alltid hittat en massa intressanta artiklar att läsa så har jag aldrig brytt mig om att fundera över mitt ursprungliga sökord.

    Nu har jag kollat noggrannare och finner att det sökordet faktiskt inte förekommer i artikeln som jag fått upp. Jag tycker att det vore iressant att bringa ordning i detta "hav" av ciklidkännedom som trots allt är (eller kommer att bli) generationer av ciklidisters gåva till eftervärlden.

    Jag vill samtidigt påpeka att jag tycker att det är helt onödigt med felaktiga påståenden som "ciklid världens mest besökta forum" på vår förstasida. Jag tror att vi allihop gillar vårt forum i alla fall, det finns ingen anledning till att låtsas vara störst.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4170

    #2
    Jag har ändrat på förstasidan.

    Dessutom finns det mer artiklar liggande, tyvärr har tid inte funnits att mata in dem. Finns det någon som vill?

    Sökmotorn kan jag fixa. Problemet är idag att om vi la in alla artiklar i en databas så blir den för stor. De ligger i 4 databaser.



    ________________________
    Christian Alfredsson
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • April 2002
      • 277

      #3
      Jag hjälper gärna till om jag kan hjälpa till från Linköping.

      Det låter som en kass databas? Vad är det för databas?

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Jag upplever det som att sökmotorn inte klar å,ä,ö, stämmer detta och går det i så fall att åtgärda detta.
        Jag har vid flera tillfällen efterlyst sökbara innehållsförteckningar med omslagsbilder för samtliga nummer av CB. För detta har jag också erbjudit mig att hjälpa till med och det erbjudandet kvarstår. Vilka artiklar är det som saknas, är inte alla artiklar t.o.m. CB nr. nr. 4 1997 inlagda, eller är det nyare artiklar som ska läggas in?

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Hej,
          Vi har styrelsemöte i helgen och kommer att diskutera detta ämne då, så jag återkommer Michael, don´t worry - du kommer nog att få arbete - tack också från Kenneth för ditt erbjudande.
          Frågorna -
          "Det låter som en kass databas? Vad är det för databas?"
          och
          "Jag upplever det som att sökmotorn inte klar å,ä,ö, stämmer detta och går det i så fall att åtgärda detta."
          överlåter jag till Christian att svara på.
          Ciklidhälsningar
          Kjell





          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • April 2002
            • 581

            #6
            Detta med sökningen har varit ett problem sedan tidigare men mycket av "felen" trodde vi skulle lösas i samband med omläggningen och omstrukturering av hela sidan.

            ÅÄÖ var ett av problemen men också som framkommer här att man fick fler träffar än vad man borde fått. Detta problem uppkom om man sökte på ett alltför förekommande ord. Tidigare bröts sökningen om ordet fanns med i för många artiklar, senare blev det istället att den slängde med fler artiklar. Detta var löst en tid men verkar nu alltså ha återkommit.

            Jag skall försöka hårdtesta detta med sökmotorn.

            David
            David

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #7
              Funderade lite på den här uppdelningen på fyra databaser.

              Jag tittade lite på ett Ciklidbladet som verkat ha varit ganska fullt med text (9703) och kom fram till att det innehöll ca 70 000 tecken -en respektabel textmassa. Jag vågar mig på att gissa att 100 000 tecken är mer än vad ett genomsnittligt CB innehåller. (Jag tittade på ett axplock av CB innan jag valde det som verkade mest välfyllt)

              Det finns nu 287 CB inlagda. 287 * 100 000 = 28 700 000 tecken.

              De flesta databashanterare klarar i alla fall databaser upp till 2GB utan att klaga (MS-Access, MySQL, Oracle, SQL-Server m fl.). Om en databas som kan hantera 2GB slår i taket med en faktisk textmassa på mindre än 28.7 miljoner tecken innebär det att den faktiska textmassan upptar mindre än 1.4% av hela databasens storlek. För en databas som består av ganska få tabeller, få men stora poster (färre än 10 000 artiklar) och som inte behöver femtielva olika index på bredden och tvären (men förvisso ett textindex), låter detta väldigt ooptimalt.

              Jag tycker det verkar som att detta är problem som vi kan komma till rätta med. Jag är själv databasprogrammerare och hjälper gärna till om det något jag kan bidra med.

              Hoppas inte detta tas som kritik av någon. Det är bara menat att visa att uppdelningen på flera databaser troligen är onödig, om det nu inte finns någon mer begränsande faktor som jag inte känner till. Underhållet och sökfunktionerna borde underlättas om man kan peta in allt i en enda databas.

              Mvh,

              Fredrik


              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem

                • April 2002
                • 4170

                #8
                Jag mailar över databaserna till Fredrikr. När de är fixade mailar jag Kenneth. Du får då en databas att fylla i och nya artiklar i .txt format.



                ________________________
                Christian Alfredsson
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 581

                  #9
                  Strålande!!!


                  David
                  David

                  Kommentar

                  • Kenneth
                    Användare
                    • April 2002
                    • 277

                    #10
                    Fantastiskt!

                    MVH
                    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                    MVH
                    /Kenneth Johansson,

                    ordförande
                    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

                      #11
                      Utmärkt..!!

                      mvh,

                      Fredrik H.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • RogerHäggström

                        #12
                        Fredrik,

                        &gt;Jag tycker att en av de absolut mest
                        &gt;givande delarna av denna websida är
                        &gt;artikelarkivet.

                        Glädjer en gammal redaktör att höra :-)

                        Som en historisk anekdot kan jag väl berätta hur det hela hela gick till när textmassan skapades. När jag tog över som redaktör för CB 1990 fick jag en hög gamla årgångar samt ett antal disketter med textfiler på Ciklidbladen från 1987-89. Dessutom ett antal Pagemaker filer med lite nyare Ciklidbladsnummer. Av någon anledning fick jag för mig att det vore värdefullt att ta tillvara det här materialet och spara undan artikeltexten för framtiden.

                        Eftersom jag är lite galen var jag inte nöjd med att bara ha en komplett samling från 1987 och framåt, så jag skaffade mig en scanner och RecognitaPlus som är ett OCR program som gräver fram text ur bildfiler. Dessutom fick jag tag på riktigt gamla Ciklidblad genom att köpa upp sånt som skulle säljas och framförallt genom att kontakta de båda Yngvarna som en gång grundade föreningen.

                        Sen satt jag i ett år eller så och scannade, rättade, scannade, rättade och scannade... och rättade (OCR programmet klarade inte dåligt tryckta original särskilt bra). Några nummer var så dåligt tryckta att jag nästan fick skriva av artikeln helt och hållet. Till slut (puh!) fanns det inga fler Ciklidblad att läsa in. I alla nya nummer som jag själv gjorde plockade jag sedan ut texten till artiklarna och skapade en textfil per nummer.

                        Textfilerna kom till nytta första gången i en BBS some hette AQUA. BBS kallas ett nätverk av uppringda modem som kan räknas som en föregångare till Internet. Sen när väl hemsidan kom till var det inte alltför svårt att konvertera textfilerna till HTML formatet. Christian Alfredsson gjorde jobbet med hjälp av några konverteringsprogram som jag tillverkade.

                        Tyvärr saknas fortfarande några av de allra äldsta numren, bland annad nr 1 och 2 1967. Kanske någon känner någon gammal uv som har kvar något ex av de allra första stencilerade "numren" av Ciklidbladet. Vore rätt skönt om samlingen någon gång kunde bli komplett!

                        Hörs,
                        -Roger Häggström

                        Kommentar

                        • Tomas J
                          Användare
                          • April 2002
                          • 17

                          #13
                          Vad kan man säga. Det är en hedersam insats Roger gjort. Jag har själv skannat text för konvertering till digitalt format så jag vet vad det innebär. Alla dessa årgångar dessutom!

                          Du ska ha stort tack, för det är som sagts en guldgruva och alltid hittar man något "nytt" beroende på vad man är på jakt efter just för stunden.

                          Bra initiativ som gläder många med mig.

                          MVH. Tomas J

                          Kommentar

                          Arbetssätt...