Köpa DSLR från usa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

Köpa DSLR från usa?

Är det något speciellt man ska tänka på om man köper kamera från usa, antar att man behöver en adapter till batteriladdaren men i övrigt är det väl ingen skillnad rent tekniskt?
    ||||
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Det är inga problem. Jag har handlat på www.bhphoto.com några gånger.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Däremot måste du skicka dit kameran om du behöver åberopa garanti, den gäller inte i Europa!
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

Tack för svaren och länken
        ||||

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

beror på kamera, canon har world wide-service så dem kan du lämna in i sverige. Samma sak med prylar från vissa andra märken som Burton å Apple (inte kameror dom säljer men du hajjar grejjen)
          fish r friend

Kommentar

• malplacerad
            Användare
            • May 2005
            • 877

Ursprungligen postat av Daniel Odell
            beror på kamera, canon har world wide-service så dem kan du lämna in i sverige. Samma sak med prylar från vissa andra märken som Burton å Apple (inte kameror dom säljer men du hajjar grejjen)
            Ok, låter ju bra, jag har fått erbjudande om att köpa en Canon EOS 10d med objektiv 18-70 av en kompis som precis uppgraderat. Kameran är sparsamt använd, pris 465$ inkl frakt.
            ||||

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Daniel, det är möjligt att det har ändrats nu och att du har rätt. Men just Canon var det som jag skulle köpa när jag var till USA i påskas. Efter besked från Canon Europe att det var inskickning av kamera till USA som gällde vid eventuella garantireparationer så valde jag att köpa kameran här hemma (kunde i och för sig köpt i Tyskland och tjänat några hundra).
              mvh Per

Kommentar

• Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

Att köpa via USA brukar kallas gråimport och trots så kallad world-wide garanti så kommer du inte att kunna åberopa den i europa vad jag vet.

Hittar du någon som lyckats med detta så go ahead.

Här hittar du två trådar som behandlargråimport och world-widegaranti.

Jag har bestämt mig för att köpa en 20D (endast hus), vertikalgrepp (BG-E2), extra batteri (BP-511A), Canon 50mm f/1.8 II och Sigma 18-50 f/2.8. Allt detta kan naturligtvis beställas här hemma, men att beställa från USA är billigare (trots tull+moms). Då till frågan, hur är det med garantierna...

Nu har jag bläddrat igenom ett antal forum och inte blivit så mycket klokare... Hur är det egentligen; Får jag världsgaranti med ett USA-importerat objektiv eller ej? Finns det något som utnyttjat detta och kan bekräfta det? Jag får mitt EF-s 17-85 vilken dag som helst och är nyfiken på vilken...
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• malplacerad
                  Användare
                  • May 2005
                  • 877

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                  Att köpa via USA brukar kallas gråimport och trots så kallad world-wide garanti så kommer du inte att kunna åberopa den i europa vad jag vet.

Hittar du någon som lyckats med detta så go ahead.

Här hittar du två trådar som behandlargråimport och world-widegaranti.

Jag har bestämt mig för att köpa en 20D (endast hus), vertikalgrepp (BG-E2), extra batteri (BP-511A), Canon 50mm f/1.8 II och Sigma 18-50 f/2.8. Allt detta kan naturligtvis beställas här hemma, men att beställa från USA är billigare (trots tull+moms). Då till frågan, hur är det med garantierna...

http://www.fotosidan.se/forum/showth...ht=gr%E5import
                  Ah, då blir det svenskköp iaf.
                  ||||

Kommentar

• Ralph
                    Användare
                    • May 2002
                    • 736

Canon här i Sverige, och kanske även andra tillverkare, kan laga på ren goodwill inom garantitiden även om du har köpt en produkt i USA, men då måste du ha köpt grejen av t ex B&H eller Adorama. Begagnade kameror etc kommer de inte att vilja röra utan då måste du skicka den tillbaka till USA.

Dessutom får du räkna med att ha NTSC i video-utgången så det är inte säkert att du kan se bilderna direkt på en tv, om nu det skulle spela någon roll...

Edit: Egentligen tillkommer tull och svensk moms på kameran också, om tullen skulle få för sig att öppna och kolla ditt paket.

Kommentar

• Per B
                      Användare
                      • September 2005
                      • 1250

Och jag som höll en ödmjuk profil. Helt i onödan visade det sig. ;-)
                      mvh Per

Kommentar

• ixxe
                        Användare
                        • February 2005
                        • 234

öppna paketet? Jag har vid flera tilfällen beställt elektronik o då har företagen jag beställt av automatiskt lämnat uppgifter till tullen
                        http://ixxe.se

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

Ursprungligen postat av malplacerad
                          Är det något speciellt man ska tänka på om man köper kamera från usa
                          Se upp med att det är otroligt mycket bluff & båg inom USA's kamerabranch. Ett av de vanligaste tricken är att sälja kameror mycket billigt, men vid köpet så frågar de dig om du vill ha batteriladdare? Kamerasnodd? USB-kabel? Manual? Mjukvara? Etc etc. Allt det som normalt ligger i kartongen får man betala fett extra för. Svarar du nej på "tilläggen" får du aldrig någon kamera skickad till dig.

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Man behöver ingen garanti på Canon. Min Canon F-1 från 1972 håller än!
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kalle-El
                              Användare
                              • August 2005
                              • 255

Ursprungligen postat av ixxe
                              öppna paketet? Jag har vid flera tilfällen beställt elektronik o då har företagen jag beställt av automatiskt lämnat uppgifter till tullen
                              Man kan be företagen snällt att skicka med diskret avsändare. Är de inte tokstora brukar det inte vara något större problem! Det enda företaget som inte brukar vara så tillmötesgående är Amazon och deras paket fastnar alltid i tullen dessutom!

Annars kan man ju alltid be någon kompis köpa för en egna räkning och sedan skicka det privat. Funkar fint det med...

Kommentar

Arbetssätt...