Är det något speciellt man ska tänka på om man köper kamera från usa, antar att man behöver en adapter till batteriladdaren men i övrigt är det väl ingen skillnad rent tekniskt?
Köpa DSLR från usa?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Däremot måste du skicka dit kameran om du behöver åberopa garanti, den gäller inte i Europa!mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
-
beror på kamera, canon har world wide-service så dem kan du lämna in i sverige. Samma sak med prylar från vissa andra märken som Burton å Apple (inte kameror dom säljer men du hajjar grejjen)fish r friendKommentar
-
Ursprungligen postat av Daniel Odellberor på kamera, canon har world wide-service så dem kan du lämna in i sverige. Samma sak med prylar från vissa andra märken som Burton å Apple (inte kameror dom säljer men du hajjar grejjen)||||Kommentar
-
Daniel, det är möjligt att det har ändrats nu och att du har rätt. Men just Canon var det som jag skulle köpa när jag var till USA i påskas. Efter besked från Canon Europe att det var inskickning av kamera till USA som gällde vid eventuella garantireparationer så valde jag att köpa kameran här hemma (kunde i och för sig köpt i Tyskland och tjänat några hundra).mvh Per
-
Att köpa via USA brukar kallas gråimport och trots så kallad world-wide garanti så kommer du inte att kunna åberopa den i europa vad jag vet.
Hittar du någon som lyckats med detta så go ahead.
Här hittar du två trådar som behandlargråimport och world-widegaranti.
Jag har bestämt mig för att köpa en 20D (endast hus), vertikalgrepp (BG-E2), extra batteri (BP-511A), Canon 50mm f/1.8 II och Sigma 18-50 f/2.8. Allt detta kan naturligtvis beställas här hemma, men att beställa från USA är billigare (trots tull+moms). Då till frågan, hur är det med garantierna...
Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Ursprungligen postat av Joakim DraktoftAtt köpa via USA brukar kallas gråimport och trots så kallad world-wide garanti så kommer du inte att kunna åberopa den i europa vad jag vet.
Hittar du någon som lyckats med detta så go ahead.
Här hittar du två trådar som behandlargråimport och world-widegaranti.
Jag har bestämt mig för att köpa en 20D (endast hus), vertikalgrepp (BG-E2), extra batteri (BP-511A), Canon 50mm f/1.8 II och Sigma 18-50 f/2.8. Allt detta kan naturligtvis beställas här hemma, men att beställa från USA är billigare (trots tull+moms). Då till frågan, hur är det med garantierna...
http://www.fotosidan.se/forum/showth...ht=gr%E5import||||Kommentar
-
Canon här i Sverige, och kanske även andra tillverkare, kan laga på ren goodwill inom garantitiden även om du har köpt en produkt i USA, men då måste du ha köpt grejen av t ex B&H eller Adorama. Begagnade kameror etc kommer de inte att vilja röra utan då måste du skicka den tillbaka till USA.
Dessutom får du räkna med att ha NTSC i video-utgången så det är inte säkert att du kan se bilderna direkt på en tv, om nu det skulle spela någon roll...
Edit: Egentligen tillkommer tull och svensk moms på kameran också, om tullen skulle få för sig att öppna och kolla ditt paket.Kommentar
-
Och jag som höll en ödmjuk profil. Helt i onödan visade det sig. ;-)mvh Per
-
öppna paketet? Jag har vid flera tilfällen beställt elektronik o då har företagen jag beställt av automatiskt lämnat uppgifter till tullenKommentar
-
Ursprungligen postat av malplaceradÄr det något speciellt man ska tänka på om man köper kamera från usaKommentar
-
Man behöver ingen garanti på Canon. Min Canon F-1 från 1972 håller än!Kommentar
-
Ursprungligen postat av ixxeöppna paketet? Jag har vid flera tilfällen beställt elektronik o då har företagen jag beställt av automatiskt lämnat uppgifter till tullen
Annars kan man ju alltid be någon kompis köpa för en egna räkning och sedan skicka det privat. Funkar fint det med...Kommentar
Kommentar