Svamp i munnen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

    Svamp i munnen...

    Hej, jag undrar om någon råkat ut för detta? Jag har Centralamerikanska ciklider och i ett par akvarium så har detta dykt upp för ett par månader sen. Det är bara arter med "liten" mun som blir drabbade (undantaget Therapser),Alltså inga rovfiskar. Jag har provat det mesta o börjar få slut på ideer, aquafuran, binox, salt, fungoral tror jag det heter. Det som händer är att jag lyckas dämpa svampen men den återkommer snart igen. Den sitter alltså bara i munnen, fisken ser eller beter sig inte som om den är sjuk för övrigt. Tror ni att det kan framkallas av stress? Har ju kanske lite för mycket fisk i just dom 2 karen. Värdena i vattnet är bara bra, ingen skillnad mot mina övriga kar. En liten rolig sak som hände är att jag flyttade 2 fiskar med "munsvamp" till ett kar med friska fiskar o 1,5 -2 veckor senare så var dom friska!?!?.
    Tacksam för alla tips..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    Vad har du för bottenmatrial? Kanske firrarna skär sig lite smått på gruset när de gräver och då återuppkommer svampen?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

      #3
      Mm det har slagit mig med men jag har ett rundat sandkorn blandat med lite större engelsk sjösten som jag alltid har haft ( +20 år.) Dessutom så rör det sig om ungfiskar som inte börjat gräva än, Mina rovfiskar som jag skrev om är ju inte drabbade och dom paren gräver ju med stort G så då borde ju dom också drabbas tycker jag!?!? Hm ja jag vet inte vad jag ska tro [:-S]
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

        #4
        Är det vita tussar i munnen? Mina fiskar råkade ut för det + på fenorna. Pratade med Lasse på Sandby ciklidhobby som också hade haft samma problem. Han hade provat alla möjliga mediciner utan resultat. Han rekommenderade därför rejält med salt, sen fick fiskarnas immunförsvar klara resten och det kan ta upp till 2 månader. Jag tror jag tog 3 dl salt/100 liter vatten.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Är det vita tussar i munnen? Mina fiskar råkade ut för det + på fenorna. Pratade med Lasse på Sandby ciklidhobby som också hade haft samma problem. Han hade provat alla möjliga mediciner utan resultat. Han rekommenderade därför rejält med salt, sen fick fiskarnas immunförsvar klara resten och det kan ta upp till 2 månader. Jag tror jag tog 3 dl salt/100 liter vatten.
          Jo dom har som vita tussar i munnen som bara blir större o större men inget på kroppen.
          Jag får prova det där med ett REJÄLT saltbad så får vi se, har själv bara kört 1,5 dl/100 liter
          vatten utan resultat.
          Som sagt jag ska testa, tack för tipset Lundensis.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

            #6
            Saltbadet ska pågå i ca en vecka, därefter kan du byta lite vatten. Tror jag tog 3 dl/100 liter vatten, men hör med Lasse i Sandby för säkerhets skull. 046-572 20.

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Saltbadet ska pågå i ca en vecka, därefter kan du byta lite vatten. Tror jag tog 3 dl/100 liter vatten, men hör med Lasse i Sandby för säkerhets skull. 046-572 20.

              Tack för tipset Lundensis, Dom har nu gått i saltbadet i 1 vecka och dom är näst intill friska nu frånsett 1-2 fiskar. Ska göra ett vattenbyte idag.
              Blev dina helt friska efter 1 vecka eller körde du 1 omgång till?
              Tänkte om det blir för mycket för dom att köra på en vecka till på raken?
              Mvh Jocke
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

                #8
                Hoppas det löser sig! Irriterande med farsoter som inte riktigt går att spåra. Körde du 3dl/100 eller?

                Mvh Jari

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Tack för tipset Lundensis, Dom har nu gått i saltbadet i 1 vecka och dom är näst intill friska nu frånsett 1-2 fiskar. Ska göra ett vattenbyte idag.
                  Blev dina helt friska efter 1 vecka eller körde du 1 omgång till?
                  Tänkte om det blir för mycket för dom att köra på en vecka till på raken?
                  Mvh Jocke
                  Mina blev inte helt friska på en vecka, men de blev åtminstone betydligt bättre. Efter det försvann tussarna successivt och de har inte haft det sen dess. Jag tror att saltbadet ger "sjukdomen" en rejäl känga, sen tror jag immunförsvaret klarar resten men det kan ta lite tid. Jag gav dem inte någon ny saltkur efter vattenbytet, utan bytte endast små mängder vatten (vid första vattenbytet) för att behålla en viss salthalt.
                  Senast redigerad av Lundensis; 02 March 2006, 11:03.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Mina blev inte helt friska på en vecka, men de blev åtminstone betydligt bättre. Efter det försvann tussarna successivt och de har inte haft det sen dess. Jag tror att saltbadet ger "sjukdomen" en rejäl känga, sen tror jag immunförsvaret klarar resten men det kan ta lite tid. Jag gav dem inte någon ny saltkur efter vattenbytet, utan bytte endast små mängder vatten (vid första vattenbytet) för att behålla en viss salthalt.
                    Ok då ska jag prva det. Men som sagt det verkar ha haft önskad effekt i alla fall.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av jarinen
                      Hoppas det löser sig! Irriterande med farsoter som inte riktigt går att spåra. Körde du 3dl/100 eller?

                      Mvh Jari

                      Tjenare Jarinen!
                      Jo det stämmer, jag körde 3dl/100L vatten i 1 vecka.
                      Mvh Jocke
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #12
                        hade problem med det när jag hade VF eldbukar. fick svamp titt som tätt. hittade ingen lösning

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av johan_lindgren
                          hade problem med det när jag hade VF eldbukar. fick svamp titt som tätt. hittade ingen lösning
                          Intressant att du säger det johan, denna svamp började ursprungligen hos mina VF Eldbukar från "rio candelaria" också. Dom fick det gång på gång och tillslut så spred det sig till andra arter. Då läste jag på lite om just "rio candelaria" och det visade sig att där är det rätt så hög salthalt, (kommer inte ihåg hur mycket) hanen är tyvärr död nu men honan går idag i ett bräckvattenkar och verkar må bra...Ingen munsvamp sedan hon kom i där, ca 1 månad sen.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...