Klockstädning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelson
    Användare
    • November 2002
    • 70

    Klockstädning?

    Hejsan Ciklidvänner!

    Det samlas ganska mycket fiskbajs på botten efter enbart en vecka! Till frågan, bör man enbart byta vatten eller ska man även klocka bottnen samtidigt som man byter vatten? Höjer bajset nitrithalten?

    Hls Ola.N

    Nelson
    Jag kan motstå allt utom frestelser
    "Oscar Wilde"
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    Ja, man ska definitivt städa bort bajset. Bajset är en belastning för akvariet, och de olika giftiga ämnen som bajset genom bakteriologiska processer omvandlas till är själva orsaken till att du alls måste göra vattenbyten.

    Tar du bort allt bajs du ser vid vattenbytet förlänger du alltså tiden tills du måste göra nästa vattenbyte. Med bottenrengöring kan du kanske vänta en eller max två veckor, beroende på hur hårt belastat akvariet är. Eftersom bajs produceras hela tiden kan du lita på att det alltid finns nog med jobb för de goda bakteristammarna i akvariet ändå.

    Om det finns mycket bajs i akvariet blir det dessutom stora mängder bakterier som jobbar med att bryta ner det. Detta stjäl enormt mycket syre, vilket kan göra att fiskarna inte får så mycket som de skulle vilja ha. Dessutom kan det ligga matrester och kanske växtdelar på botten. Nedbrytningen av dessa skapar en oljehinna på ytan, vilket ytterligare försämrar syresättningen.

    Referens för en del av detta svar:



    Mvh,

    /Fredrik

    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • April 2002
      • 178

      #3
      Jag tycker det finns en estetisk aspekt på detta också...
      Blir det för mycket korvar på bottnen ser det inte alls så trevligt ut...

      Anette

      Kommentar

      • Kenneth
        Användare
        • April 2002
        • 277

        #4
        Vad är bästa instrumentet för att suga upp skit från botten?

        Jag har ganska fin sand ~0.8 mm. Jag har testat både en köpt plastslang med klocka och att sätta på en liten avskuren 0.5l colaflaska på slangen men inget funkar ok tycker jag. Plastklockan funkade hyfsat på grovt grus i litet akvarie men i colaflaskan blev det inget bra sug. Har jag för dålig diameter på slangen (vanlig trädgårdsslang)?

        MVH
        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
        MVH
        /Kenneth Johansson,

        ordförande
        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

        Kommentar

        • Jesper Kinnås
          Användare
          • April 2002
          • 34

          #5
          Hejs! Jag kör med en 1.5 liters PET flaska, och 1 tums slang till detta (klart tjockare än trädgårdsslang). Blir ett j-vla drag! Tömmer vattnet hur snabbt som helst, hinner knappt dammsuga av bottenytan på mitt 720 innan jag tömt tillräcklig mängd vatten för delvattenbyte...

          /Jesper
          /Jesper

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • April 2002
            • 880

            #6
            Har fått ett Eheim 2213 till övers, skall prova och använda det som slammsug. Koppla en slammsug till filtret och sedan är det bara att tuta och köra
            Vattnet går ju tillbaka till akvariet så man kan hålla på och suga så länge man tycker det behövs

            Kommentar

            • salar
              Användare
              • June 2002
              • 227

              #7
              Har man mycket växter som trivs och som tar hand om skiten från en begrännsad mängd vuxna fiskar som man matar förnuftigt och sparsamt så behöves ingen slamsugning. Men det är ovanligt då de flesta övermatar sina vuxna djur och då behöver man vanligtvis ta till slamsug vid vatten byten.

              Har man ungdjur som man utfodrar ofta för att växa får man finna sig i regelbundna vattenbyten med slamsug.
              En bra filtrering underlättar en del, men utesluter dessvärre inte vattenbyten som är livsviktigt för fiskarna.


              SALAR
              SALAR

              Kommentar

              Arbetssätt...