Behöver tips och hjälp med att lyckas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Behöver tips och hjälp med att lyckas

Har provat att fota lite med min ixus 50 och den blir bara bedrövelse.
    Fisken har ju både somnat och försvunnit innan kameran knäpt kortet.

Är det det här man får leva med om man inte har systemkamera??
    Några inställningstips som man kan prova för att lyckas bättre??
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Hej bmwpower. Välkommen i gänget! []

Jag har en Ixus 500 och den går inte att fota bra med, framförallt inte troffar. Jag har provat att koppla bort fördröjning av utlösaren och så mycket automatik som möjligt (bland annat autofokus) i menyerna men lyckas inte få kameran att fota de snabba fiskarna. Det enda jag kan tänka mig är att ha en riktigt stark belysning som riktas uppifrån så slutartiderna blir snabbare. Nu kommer jag inte ihåg vilken den snabbaste slutartiden är?
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• malplacerad
      Användare
      • May 2005
      • 877

Ställ in högsta bildkvalité och upplösning samt skjut med blixten för att frysa objektet, bra belysning hjälper också. Sen om du har något förinställt program för snabba objekt typ sport eller något så testa det med.

De bilder jag har lagt upp här på ciklid är tagna med, en powershot A400.
      Man får ta många bilder innan man får några bra så ge inte upp, experimentera så kommer du nog fram till en bra inställning för din kamera.

Lägger in en exempelbild tagen med min kamera.
      ||||

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Zoopets vinnarbild 2005 är plåtat med kompaktkamera, vilket väl bevisar att det har mer att göra med fotografen än utrustningen:

Allt handlar om tålamod, sen är det ju klart att det är lättare med en systemkamera eftersom man kan kontrollera mer av bildtagningsprocessen. Jag tror dock att många är för rastlösa och tror bra bilder skall komma direkt...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Vinnarbilden i NCS fototävling 2005 är också tagen med en kompaktkamera:

Det försöker kanske Zaphi förtränga eftersom han blev tvåa med en systemkamera. I år har han chansen eftersom han fick en kompaktkamera för sin andraplacering []
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

Jag tror säkert att det går att ta bilder på firrar med kompaktkamera och givetvis hänger det främst på fotografen. Men det är tveksamt om det går att fotografera snabbsimmande fiskar med kompaktkamera. Jag har en del hyfsade bilder (som säkert kan bli bättre när jag fått öva) på hästnosar och snäcklekare. Men jag har inte ett enda foto på mina troffar som jag törs lägga upp på forumet, de blir bara suddiga streck. Då har jag ändå försökt c:a 150 gånger.
            mvh Per

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Det handlar om ljus, Jonas har använt en extern blixt på vinnarbilden. Det ger möjlighet att använda kortare slutartider och då minskar risken för rörelseoskärpa.

Kommentar

• ixxe
                Användare
                • February 2005
                • 234

Jag lånade en systemkamera o jag kan ju erkänna att det var enormt mycke lättare o få hyffsat resultat om man inte har tillgång till extern blixt. Jag blev så imponerad att jag faktiskt funderar på att köpa en
                http://ixxe.se

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Kompaktkamera är väl synd att säga? Den är väl semipro med manuella möjligheter och blixtsko.
                  Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

hmmm
                    Hur påverkas iso när jag ändrade den till 100 så blev det lite bättre.
                    Men annars från avtryck till bild är det ju minst 2-4sek

Kommentar

• Per B
                      Användare
                      • September 2005
                      • 1250

Har du kopplat bort fördröjning av slutare och autofokus då?
                      mvh Per

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Cutekid
                        Kompaktkamera är väl synd att säga? Den är väl semipro med manuella möjligheter och blixtsko.
                        Men det är ingen spegelreflex.

Kommentar

• Ralph
                          Användare
                          • May 2002
                          • 736

Ursprungligen postat av bmwpower
                          hmmm
                          Hur påverkas iso när jag ändrade den till 100 så blev det lite bättre.
                          Men annars från avtryck till bild är det ju minst 2-4sek
                          Och det är framförallt fokuseringens fel. Kompaktkamerorna, eller icke-systemkameror eller vad man nu ska kalla dem, har inte speciellt snabb fokusering jämfört med systemkamerorna.

Testa att fokusera manuellt (om funktionen finns förstås) så slipper du kanske vänta på att kameran ska jaga fram och åter innan den trycker av.

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Jag anser den vara en kompaktkamera då det är samma modell som C-765 fast MED blixtsko. C-770 är ju verkligen kompakt, den har inställningmöjligheter, men en fördröjning från det att man trycker tills den tar bilden. Det är inte en spegelreflexkamera och saknar en del inställningar. Autofokus är nästan ett måste då Manuell fokus är nästan omöjlig att använda (sålänge du inte har exceptionellt ögonmått) då det sköts via "skärmen". Det tog ett tag innan bilderna började likna något.
                            C-770uz, min modell:

C-765, samma kamera fast utan blixsko:

C-5060, semiprofessionell:

Sen kan man ju definiera det som man vill, jag kör på tillverkarens definition.
                            Här finns olympus klassificering på de kameramodellerna (länk till deras "arkiv" då min kamera tillvekras inte längre):http://www.olympus.se/consumer/29_401.htm

Så nu får ni bilda er egen uppfattning om ifall det är en kompaktkamera, semiprofessionell eller vad ni än vill kalla den för [:-)]
                            Senast redigerad av Jonas E; 21 February 2006, 22:07.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

Bmw: man kan väl låsa fokuseringen? Brukar ju vara så att man trycker i två steg, först trycker man ner lite för autofokus, sedan helt för att ta bilden. När du har den i fokusläget kan du bara sitta och vänta på ett bra tillfälle att knäppa en fisk som precis glider fram och spärrar upp sig. Har du bara några extra lysrör på karet så ska det gå hyfsat snabbt. Högt ISO-tal ger kortare slutartider även om bilden kan bli något grynig.

Lycka till!

Kommentar

Arbetssätt...