rådasand och frigolit tips....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • December 2004
    • 186

    rådasand och frigolit tips....

    jag tänker byta ut mitt korallgrus mot rådasand och så ha frigolit under pga jaguar ciklidernas grävande... hur tjock frigolit skiva ska jag ha?? ska jag ha en som täcker hela botten eller två som täcker halva botten vardera?? var kan man köpa frigolit skivor?
    sen till sanden: jag har haft biltemas blästersand i ett 100l och jag tyckte det vart väldigt kompakt är rådasanden mer "fluffig" vilken storlek rekomenderas 0.4-0.8 eller 0.8-0.12
    jag har ett 720l med jaguraciklider,boucorti,splendida,synspila och tetracanthus?? hur mycket sand behövs till ett 720l säckarna man köper är på 20 kg tror jag, någon sa 7 säckar jag tycker det låter väldigt mycket?
    pirran
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

    #2
    Frigolit köper du på närmaste byggvaruhus, t ex k-rauta, bauhaus, silvan, om de ser frågande ut så säg cellplast
    ||||

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

      #3
      i mitt 720 har jag ca 70 kg rådasand, å de räcker gott å väl!
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

        #4
        Jag har 40 kilo Rådasand i ett akvarium med en bottenyta på 0,77 kvm. Det är procentuellt ungefär detsamma som 60 kilo på ditt akvarium med bottenyta på 1,2 kvm. Jag har ganska mycket sten i mitt så Laesks 70 kilo låter väldigt lagom i ett SA-kar.

        Rådet om sju säckar låter som det kommer från en sandförsäljare? ;-)
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

          #5
          ja 7 säckar lät överdrivet hehe =)

          Jag har kört 25kg Biltema bläster och 25kg råda blanda ordentligt så blir det en fin mix =) och ser mycket mer naturligt ut. 50kg totalt men då har jag haft nån modul på botten med. men du klarar dig på 2 säckar garanterat. Inte snyggt o ha sand så det går 5cm upp på framrutan.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • pirran
            Användare
            • December 2004
            • 186

            #6
            Ja det var i zooavdelningen på ett större varuhus..... men då verkar det som 4 säckar räcker
            och blir det lite över kan man ha i reserv... men vad tror ni om storleken på sanden??
            pirran

            Kommentar

            • malawisimon
              Användare
              • February 2006
              • 88

              #7
              Jag har 75kg rådasand i mitt 720 liters och under de har jag 1cm tjock frigolit.
              kanon med rådasand när man bor hyffsat nära och om man köper hos dom så se till att köpa 4 25kg säckar så får du den sista säcken istorsett gratis.






              Ursprungligen postat av pirran
              jag tänker byta ut mitt korallgrus mot rådasand och så ha frigolit under pga jaguar ciklidernas grävande... hur tjock frigolit skiva ska jag ha?? ska jag ha en som täcker hela botten eller två som täcker halva botten vardera?? var kan man köpa frigolit skivor?
              sen till sanden: jag har haft biltemas blästersand i ett 100l och jag tyckte det vart väldigt kompakt är rådasanden mer "fluffig" vilken storlek rekomenderas 0.4-0.8 eller 0.8-0.12
              jag har ett 720l med jaguraciklider,boucorti,splendida,synspila och tetracanthus?? hur mycket sand behövs till ett 720l säckarna man köper är på 20 kg tror jag, någon sa 7 säckar jag tycker det låter väldigt mycket?
              -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
              -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
              akvariet.forum24.se

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                Personligen tycker jag att 0,8-1,2 är en väldigt "trevlig" grovlek

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • June 2005
                  • 1103

                  #9
                  jag har 75KG du kan få gratis om du hämtar det =)
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  Arbetssätt...