Blåstjärtar och gulstjärtar (Cyprichromis)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Blåstjärtar och gulstjärtar (Cyprichromis)

Som bekant så får en del leptosomor blå stjärtfena. Nu har jag upptäckt att de blåstjärtade är lite vekare. De verkar vara lite underlägsna de gulstjärtade. De spänner inte lika mycket och ofta och ger sig fortare i revirkamper.
    Nån mer som upptäckt samma? Jag har ett 40-tal leptosoma utinta i burken.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Kör med samma variant av Cyps som du, och har noterat samma sak. De blå verkar inte vara lika kaxiga. De gulstjärtade har fightats såpass mycket att "Kungen" av karet har bytts ut några gånger. De blåstjärtade håller sig på mörkare ställen och verkar mer smyg-ragga på honorna. De revir de blå håller (sämre antar jag) kan de dock försvara mycket aggressivt även mot de gula.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Idag såg jag att den store "blåstjärten" har tuffat till sig ordentligt. Han har sitt revir mitt i akvariet ungefär som en basketboll. Nu är han inte mesig längre utan fajtas med kungen i burken när han kommer för nära.
      Bild på "Riddare Blåstjärt" i normalt läge.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...