Malawi planer...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Malawi planer...

Jag har nu denna uppsättning i min 375L:

VF Protomelas virgatus, Namalenje 1+1
    Otopharynx lithobates, Zimbawe rock 2+0 (Säljs/byts troligen bort)
    F1 Tramitichromis intermedius 1+1 (tveksamt om de blir kvar)
    Pseudotropheus saulosi 3+5

Försvunnit har dessa:

F1 Protomelas ornatus, "east coast" 1+1
    VF Aulonocara stuartgranti, Londo (tynade bort) 2+2

Funderar på att skaffa någon/några av dessa arter...

Copadichromis azureus
    Placidochromis electra
    Astatotilapia callipterus
    Sciaenochromis fryeri
    Pseudotropheus saulosi (extra honor av bättre kvalitet än befintliga)

Rankar dom så pga att jag vill ha t ex Azureus mest...osv...

Min egen "bild" av framtida uppsättning är denna:

Pseudotropheus saulosi 3+8 (eller 3+5 där jag väljer bort sämsta honorna av de jag har)
    Copadichromis azureus 1+2
    Placidochromis electra 3+3
    Astatotilapia callipterus 1+2

Sammanlagt 25 fiskar...på 5 arter.

Någon som har några tips eller annat rörande detta får gärna kommentera...
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Jag skulle smiskat in flera saulosi honor. Grymt snygga fiskar.
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Jag skulle nog skippa electran av div orsaker... kanske försöka hitta något som bryter av lite mer så den inte blir så slätstruket i beteende mönstret. Lithobatesen är ju lite roligare än fryeri i längden, fryeri e fin men den har en förmåga att kännas lite meningslös med tiden. C.azureus e en fisk med lite roligt beteende faktiskt så den tror jag du kommer uppskatta. Jag skulle nog kanske försöka hitta någon riktigt snygg jacobfreibergi otter point... dom kan vara grymt snygga i rätt miljö och sällskap. Saulosi e ju bra för att få lite klatchiga fäger. Ska fundera lite o se om jag kommer på någon spännande firre.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Calle: Jo det är tanken. Arten är inte bara snygg utan väldigt speciell...gillar verkligen denna art mer och mer.

Tanken är att det ska vara den enda mbuna arten i karet...resten skall vara sk "haplisar/utaka".

Deelay: Aulonocaras är en favorit hos mig, men tyvärr så ratar jag den arten pga att de är lite för veka. Jag har den erfarenheten att de inte får hamna för långt ned i rangordning för då tynar de bort...det är andra gången som detta skett för mig. Tidigare hade jag just jacobfreibergi, Otter Point och den arten klarade faktiskt av att vara "herre på täppan" i mitt kar med Golden och Röd Zebra. Jag var mäkta förvånad då, men det visar sig ha varit ett undantag tydligen...

Min nuvarande virgatus håller karet i järngrepp...han t o m fajtades rejält med mina Tropheus Chaitika såpass att troffarna fick flytta på sig. Paret huserar nu i ett av mina 105L yngelkar...inte direkt idealisk plats kanske..men det är vad de kan få nu (och de är ju bara ett par).
        Senast redigerad av StefanL; 18 February 2006, 00:35.

Kommentar

• Gäst

Min otter point är hopplöst livrädd och kommer nog aldrig våga färga ut förren jag tar bort alla vita golden ur karet. Enda han dominerar är hans honor.

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Är du säker på att du inte hade den urvalsodlade varianten "eureka"... den brukar av någon annledning vara betydligt vekare, kanske för att naturen inte själv fått välja dom starkare djuren utan att man endast valt dom med "rätt" färg, varför jag frågar... jo därför ju den är nog den enda som man i princip alltid kan hålla med mbunas eller andra tuffare varianter eftersom den själv är väldigt tuff. Jag har både rödrubin o baenchi som är betydligt vekare än jacobfreibergi tillsammans med fulleborni, msobo, phenochilus, azureus, redtop zebra, L.trewavasae... det funkar just fodermässigt för mig, ingen tynar bort, det är en bra harmoni mellan fiskarna och ingen blir mobbad. Jag tror man får laborera lite för att hitta perfekt antal av varje variant så man får harmoni i burken.

Kommentar

• Zzzit
              Användare
              • January 2006
              • 253

Precis som du skrev om electran så är det oftast så att det funkar med flera hanar! (3+3)
              Och de funkar med de flesta fiskar, men de blir ganska stora!
              Callipteran har jag för mig är en stygg firre!? Kanske inte så lämpligt i den uppsättningen!?
              Azureus och fryeri! Blir inte så mycket snyggare än så om man får tag på bra djur! Och fryeri brukar funka med alla sorter!
              Sedan kan man aldrig säga säkert hur den och den fisken är! (tänkte på det du skrev om Aulonocara) Jag har en A.maulana som är boss i ett av mina kar! Han va den enda (goldenhanen oxå!!) som vågade sig på att bråka med min stora fuscohane!!!! Så veka är de! ;-)
              Jag har i ett av mina 720 just nu bla fryeri, azureus och electra och det funkar bra utan att de stör varandra! (det går iofs golden, intermedius, milomo, moorii, maulana, lithobates där oxå)
              Tror att om du har de utan callipteran så får du en bra harmoni!
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

Otter point + rädd går inte ihopa i min värld =)

Han kontrollerar hela mitt 540 här hemma....han kontrollerade mitt 720 med mbunas (fuelleborni, metriaclima osv)......ingen sn äll fisk men oooo vad underbar. En klar favorit bland aulonocarorna som går att hålla med nästan alla mbuna och haplisar.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Har nu kollat igenom en hel del angående arternas egenskaper och kommer att rata Astatotilapia calliptera. Bra feedback Zzzit om callipteran!

Uppdaterad planering:

Min egen "bild" av framtida uppsättning är denna:

Pseudotropheus saulosi 3+8 (eller 3+5 där jag väljer bort sämsta honorna av de jag har)
                  Copadichromis azureus 1+2
                  Placidochromis electra 3+3
                  ?? (antingen utökning av ovanstående arter eller en annan art som kanske deelay kommer på)

Sammanlagt 22 (19) fiskar...på 4 arter.

Någon som har några tips eller annat rörande detta får gärna kommentera...

Ska fundera lite o se om jag kommer på någon spännande firre.
                  Still waiting...;-)

Jag skulle nog skippa electran av div orsaker... kanske försöka hitta något som bryter av lite mer så den inte blir så slätstruket i beteende mönstret.
                  Det här är en art som jag verkligen vill prova. Tilltalat mig länge och därför känns det svårt att rata den ännu en gång. Har en "måste ha"-känsla rörande denna lugna och vackra ciklidart. Eventuellt så kan Cyrtocara moori vara på återtåg till mitt kar då jag älskade denna firre...och som jag sålde bort av någon enorm formsvacka i tänkandet. De hade varit grymt snygga och stora i karet nu...usch den här delen ångrar jag verkligen. Skulle aldrig sålt dem!

Jag skulle smiskat in flera saulosi honor. Grymt snygga fiskar.
                  Jo de är riktigt snygga...och härlig art. Problemet är att jag vill hitta en balans där harmoni råder mellan mbunas och haplisar. En extra utökning än den jag tänkt kanske "kväver" haplisarna mer och det vill jag inte.
                  Senast redigerad av StefanL; 19 February 2006, 17:26.

Kommentar

• Zzzit
                    Användare
                    • January 2006
                    • 253

Tycker att det låter bra, men trångt!!!! För du skall väl ha dem i ett 375?
                    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Ja till att börja med...

De kommer inte att vara fullvuxna i det karet utan det kommer att bli i ett större.

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Fan Stefan det e svårt =)
                        Det enda jag kan se framför mig e just e par snygga jacobfribergi... men dom ska va riktigt bra o inge genomsnitts ex, typ som denna eller bättre.
                        Ska fundera mera o se om det ploppar upp nått som skulle ge dynamik till det du redan valt =)
                        Senast redigerad av deelay; 20 February 2006, 03:27.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Oj vilken snygg Jacobfreibergi deelay! Det var en riktig frestare kan jag säga...;-)

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

mina ser ut sådär men byta ut det orangebruna på pannan mot grönt.....ännu en underbar egenskap hos otter point....
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

När en jacobfreibergi otterpoint e bra så e den farlig =)

Ps. funderar fortfarande (*<*)

Kommentar

Arbetssätt...