Tuggande Nigripinnis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    Användare
    • September 2005
    • 56

Tuggande Nigripinnis

Jag har en förstföderska i mitt 152, (ska flytta till större) som går och tuggar. Jag vill behålla så många yngel som möjligt, men samtidigt stressa henne så lite som möjligt.
    Nigripinnisarna går ihop med 5st ocellatus så risken att de blir uppätna om de år kvar där är ju stor.

Ska jag flytta henne till ett eget kar?
    När ska jag i så fall flytta? Är lite osäker på hur länge hon ruvat.
    Finns det risk att hon spottar för tidigt om jag börjar jaga henne?
    Har inget yngelkar just nu så det blir till att skaffa ett, hur stort bör det vara och något speciellt att tänka på vid anskaffandet?

- Oscar
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Min erfarenhet av nigripinnis ar att de ar oformogna att spotta i haven. Nar jag tog ur dem sa placerade jag dem i 60L med en kruka vand fran framrutan och en mot framrutan. Oftast stod i de krukan vand fran framrutan. Honan stressar ynglen nar de simmat ut sa det ar bra att ta bort henne. De maste fa levande foder for att borja ata annat. Jag skrev en artikel for ett par ar sedan om dem. Den heter "Ett tanganyikaakvarium".
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• molehill
      Användare
      • September 2005
      • 56

Tack för svaret! Då blir det att flytta henne då!
      Kul med en anledning till att skaffa ett kar till.
      Var kan jag hitta artikeln du skrivit?

- Oscar

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ciklidbladet for nagra ar sedan. Den ligger inte pa natet an men gar bestalla om man ar medlem i NCS.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• molehill
          Användare
          • September 2005
          • 56

Ok, då ska jag bli medlem! Hade tänkt bli det ändå, men lite
          hjälp att få tummen ur är aldrig fel...

- Oscar

Kommentar

• molehill
            Användare
            • September 2005
            • 56

Nu är ett 63l inhandlat och ska börja köras in...
            Nått speciellt att tänka på angående akvariet?
            Funkar artemia som foder åt ynglena?

- Oscar

Kommentar

• Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

enligt olas atikel så är levande artemia ett bra sätt att få igång de små ynglena på att äta, efter att de fått levande en gång verkar de kunna käka det mesta som är tillräckligt smått (ex.vis smulade flingor).

Vad har du för filter i yngelakvariet? Jag kan rekommendera luftdrivet filter (sålänge du inte har det på sovrummet, är en massa "kluckande".

lycka till med ynglena!
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• molehill
                Användare
                • September 2005
                • 56

Då kör jag med en portion artemia så man får igång deras aptit!
                Har tänkt att köra med ett powerhead 30 med blå filtermatta, tror du det
                funkar?
                Hur ofta ska man mata ynglena? Har aldrig kört med yngelkar innan utan de har
                alltid fått gå kvar i huvudkaret därför mina kanske lite knäppa frågor!

Tack för svaren!

- Oscar

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Jag har ca ett 40-tal nigripinnisyngel på uppväxt och jag har aldrig matat med levande utan matat dem med finfördelad räkmix eller Aquatic Natures "Baby fishfood". Däremot har jag märkt att de blir känsliga vid ca 2.5 cm storlek, och då dör de för mig ibland. Mina honor har både fått spotta i det 600-liters där de går och i separata kar, överlevnadsprocenten blir inte hög i 600-liters men detta beror på att jag har en massa Callochromis i det karet. Jag har även varit tvungen att tömma honor i vissa fall, men jag har inte märkt att det påverkar överlevnaden på ynglena. Nigripinnishonorna verkar inte vara intresserade av sina egna yngel efter det att de spottat ut dem så jag har kunnat låta honan gå kvar med ynglen och återhämta sig i någon vecka innan jag släppt tillbaks henne till hannen. Precis som Ola skriver så spottar de inte ut ynglen av stress utan det verkar som om de stänger munnen hårt när de stressas. Jag rekommenderar inte att tömma denna fisk om man inte har tömt någon fisk innan för det är inte lätt.
                  Mina avelsdjur är VF, och det kan ju ha viss betydelse vad gäller beteendet, men det tror jag knappt.
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Mina honor har jagat ynglen och har verkat vilja plocka upp dem och har darmed stressat dem rejalt. Flytvaxter eller valisneria som ligger i ytan har okat overlevnaden. I yngelakvarium testade jag aldrig utan Artemia, men i det stora var det helt nodvandigt for att fa dem att hugga efter maten som jag putsade i (letade ratt pa yngelstimmet mellan valisneriabladen och matade dar). Mina har alltid simmat upp till ytan i stora akvariet.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...