Olympus vs Canon hjälp.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Olympus vs Canon hjälp.

Snart dax för ny kamera för mig... Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut en del frågetecken.

Köp din systemkamera hos oss, stort utbud av systemkameror för både proffs och nybörjare. Årets e-handlare 14 år i rad i kategorin foto enligt konsumenterna!

Olympus kameran har möjlighet till utökat ISO, 800 samt 1600. På Canon kameran så står det inte något om att dom här höga ISO talen är utökade. Har det någon betydelse? Och har man egentligen någon nytta av ISO 800-1600?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-5001445 , denna kamera har objektiv med beteckningen 14-45/3,5-5,6
    och canon kamerans objektiv har den här EF-S 18-55/3,5-5,6
    Vilket objektiv har jag mest användning av?

Till min nuvarande kamera(KM dimage S-414) så har jag ett 128Mb CF Sandisk minne. Som verkar räcka rätt bra för mig när det gäller hur mycket bilder som ryms på kortet. Finns det någon anledning till att inte använda det här minnet till en ev ny kamera? (Jag antar att det går, men vet egentligen inte[])
    Senast redigerad av Stelin; 16 February 2006, 21:27.
    //Stefan Lindstedt
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

canon 350d har iso upp till 1600 =)

till canonen används compactflash kort så du kan använda ditt kort till den. Problemet är att du kommer att fylla det på nolltid. Ett 1gb-kort är att rekommendera =)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Jag kan ta 105st 1600*1200 bilder i rätt hög kvalite med min nuvarande kamera. Jag har än så länge klarat mig riktigt bra med detta.
      Menmen jag räknar med att det blir mer fotande med en ny kamera och på annat än enbart fiskar/akvarium. Så det är väl inte så dumt med mer minne om jag är ute någonstans och fotar, det är ju inget kul om det tar slut när man har som roligast...Det får bli mer minne.

Angående höga ISO tal så har bägge kamerorna detta. På Olympus kameran så är det utökat (expanded) ISO 800-1600. Har nu också läst på någon sida att den här kameran är lite bruskänslig vid höga ISO tal som 800-1600. (Fattar dock fortfarande inte om jag har någon större nytta av dom här ISO talen.)

Jaja som ni märker så är det lite si o så med mitt foto kunnande...

(Som det är just för tillfället lutar det mer åt Olympus kameran med två objektiv,14-45/3,5-5,6 + 40-150/3,5-4,5. (Samt ett macro objektiv.) )
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Alla kameror och all film är känsliga för brus vid höga ISO-tal. Det är ju det som är hela grejen. En film eller sensor som producerats eller ställts in för att bli mer ljuskänslig (högre ISO) kompenserar detta med brus.

Tyvärr har det ju blivit så idag att allt brus är negativt och att alla strävar efter brusfria bilder. Förr så stod man i labbet och kombinerade olika filmer med olika vätskor för att få fram olika brusstrukturer. Tri-X och D-76 är ju en klassiker till exempel. Brus (eller korn som det hette med film) kan vara riktigt charmigt och förstärka känslor i en bild. Se exempelvis denna bild på näckrosdammen i GBG med liseberg i bakgrunden: http://www.zaphi.com/pages/landscape/landscape02.htm

Se även denna bild: http://www.zaphi.com/pages/women/women05.htm

Brus verkar också ibland misstas för oskärpa. De har ingenrting gemensamt. En brusig bild kanske ibland kan uppfattas lite oskarpare, men så är det alltså inte.

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte provat att plåta på höga ISO-tal så mycket med digitalkamera eftersom jag anser att det inte blir så snygg struktur på det, men kanske borde man exprimentera mer med detta.

Slutligen vill jag säga att det är synd att brus fått en negativ klang inom foto idag. Visst, oftast vill man ha brusfria bilder, men testa att exprimentera med höga ISO, för ibland passar det verkligen.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Men det är väl en betydande skillnad mellan digitalt brus och en korning film Viktor?
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• matereo
            Användare
            • January 2006
            • 169

Tja... jag tror nog att bägge kamerorna är bra, men personligen är jag sedan jag bytte in mina gamla f3r(nikon) och skaffade om4tir helfrälst på olympus för litenheten(både optik och hus) den låga vikten och framförallt optikens grundton. Men är det ju så att canonen faktiskt är både mindre och lättare(iaf huset). Vad minnet anbelangar så får du väl skaffa en billig microdrive som kan köras på batteri!?

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Jag anser att digitalt brus bör kunna efterlikna analogt brus! Varför inte?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Digitalt brus är mycket fulare är analogt tycker jag. Sedan är det en ofantlig skillnad på brus och brus. Canons senaste digitala systemkamera visar enligt de tester jag sett en klar skillnad i "fulheten" på bruset vid ISO1600.
                Tony Englund

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Microdrive. Det används väl för att spara på kamerans batteri när man ska föra över bilderna till datorn. En sådan får det isåfall bli.

Laesk, det ser ut att vara en bra bild. Jag såg att en del använde bildredigeringsprogram för att ta bort brus vid höga ISO. Så det verkar ju också vara ett alternativ.

Tror nog att jag i princip har bestämt mig för en Olympus E-500. Kör nog iväg och försöker leta upp en fotobutik som har den i veckan. Känns den bra så blir det en sådan. Hade egentligen tänkt vänta en tid men jag vill ha ny kamera nu.

Var och kände på Canons 350D tidigare i veckan och den kändes hur bra som helst....

(Förövrigt så gillade jag bilden på kvinnan, Zaphi.)
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• matereo
                    Användare
                    • January 2006
                    • 169

Njae... det är en mycket kompakt hårddisk som kan lagra allt från bilder till mp3:er och film.
                    Om jag ska ut och resa framöver så lär jag skaffa en på minst 40gb, och ha kanske tre minnen eller så. Angående brus(analogt) så finns det en fantastisk kvarleva från färgfilmens barndom att köpa från tjeckien som heter fomachrome, den har ett underbart vintage korn med härliga toner åt sepia hållet. Den måste dock köpas inkl. framkallning då den har en gammal helt egen process.

Kommentar

• Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

Ursprungligen postat av Stelin
                      Laesk, det ser ut att vara en bra bild. Jag såg att en del använde bildredigeringsprogram för att ta bort brus vid höga ISO. Så det verkar ju också vara ett alternativ.

Verkar som om nån klåfingrig moderator tagit bort mitt inlägg.. antar att du inte trodde att jag hade fått tillåtelse att visa bilden för fotografen.... men jodå. aja jag börjar bli van..

(du kan väl säga till varför du tog bort inlägget me)
                      Senast redigerad av Laesk; 18 February 2006, 14:29.
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
                        Verkar som om nån klåfingrig moderator tagit bort mitt inlägg.. antar att du inte trodde att jag hade fått tillåtelse att visa bilden för fotografen.... men jodå. aja jag börjar bli van..

(du kan väl säga till varför du tog bort inlägget me)
                        Eftersom du valt att inte ta emot e-post gick det inte att informera dig den vanliga vägen. Orsaken att inlägget raderades var att det bröt mot §20.

Kommentar

• Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

Aha ok ... Hmm tycker du själv Micke att den lagen är bra?
                          (PM kunde du skickat)

sorry för "klåfingrig" , trodde först de va viktor som vart i farten)
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
                            Aha ok ... Hmm tycker du själv Micke att den lagen är bra?
                            Det är ingen lag utan en regel för NCS-forum som röstades igenom av föreningens medlemmar vid föreningens årsmöte förra året.

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

vilken är är nr 20?

Kommentar

Arbetssätt...