Jag blev lite lurad på att använda Aquavital Zeranix som biologiskt filter för ett tag sedan och allt funkade bra tills för ca. 3 veckor sedan. Under denna period medicinerade jag mycket mot "hål-i-huvudet-sjukan" med bla Octozin + senare bactopur och den senare verkade först inte skada filterbakterierna, men två veckor efteråt steg nitrithalten kraftigt o ch chockade på över 1 mg/l och fiskarna började andas häftigt som man väntar sig, då nitirit hindrar syreupptaget inuti fisken. Lärde mig hos samma handlare vi paketen själv att Zeranix trots den makalösa ytan på 1200 kvm bara var typiskt absortiv (som Zeolit verkar det som) och tog bort gifter och nitrat, men ej speciellt mycket nitirit. Troligtvis har jag dödat bakterierna vid vattenbyte efter medicineringen genom att tvätt igenom mekaniskt filter i tron att Zeranixen var ett "riktigt" biologiskt filter. Bytte nyligen till tyska Hobby Absorbex micro, som ska ha 750 kvm yta och perfekt för nitirifikationsbakterier.
Jag vet att processen att bryta ned den mängd jag förorsakats med säkert tar dagar att bryta ned, men hittills på bara två dagar har enbart nitrathalten sjunkit drastiskt, men ej nitriten som nu är på ca. 1 mg/l. Kan tillägga att jag öst i Nitrivec under tiden!
Snälla hjälp! [:-(]
Jag vet att processen att bryta ned den mängd jag förorsakats med säkert tar dagar att bryta ned, men hittills på bara två dagar har enbart nitrathalten sjunkit drastiskt, men ej nitriten som nu är på ca. 1 mg/l. Kan tillägga att jag öst i Nitrivec under tiden!
Snälla hjälp! [:-(]
Kommentar