Hur håller man nitiriten nere utan att ta död på nitrat som växterna behöver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • October 2005
    • 108

    Hur håller man nitiriten nere utan att ta död på nitrat som växterna behöver?

    Jag blev lite lurad på att använda Aquavital Zeranix som biologiskt filter för ett tag sedan och allt funkade bra tills för ca. 3 veckor sedan. Under denna period medicinerade jag mycket mot "hål-i-huvudet-sjukan" med bla Octozin + senare bactopur och den senare verkade först inte skada filterbakterierna, men två veckor efteråt steg nitrithalten kraftigt o ch chockade på över 1 mg/l och fiskarna började andas häftigt som man väntar sig, då nitirit hindrar syreupptaget inuti fisken. Lärde mig hos samma handlare vi paketen själv att Zeranix trots den makalösa ytan på 1200 kvm bara var typiskt absortiv (som Zeolit verkar det som) och tog bort gifter och nitrat, men ej speciellt mycket nitirit. Troligtvis har jag dödat bakterierna vid vattenbyte efter medicineringen genom att tvätt igenom mekaniskt filter i tron att Zeranixen var ett "riktigt" biologiskt filter. Bytte nyligen till tyska Hobby Absorbex micro, som ska ha 750 kvm yta och perfekt för nitirifikationsbakterier.

    Jag vet att processen att bryta ned den mängd jag förorsakats med säkert tar dagar att bryta ned, men hittills på bara två dagar har enbart nitrathalten sjunkit drastiskt, men ej nitriten som nu är på ca. 1 mg/l. Kan tillägga att jag öst i Nitrivec under tiden!

    Snälla hjälp! [:-(]
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Bactopur dödar nitrifikationsbakterierna och att nitraten sjunker när nitriten stiger är ju ganska logiskt. Sök på kvävecyckeln på google så kommer du få kläm på vad som händer i burken angående detta. Köp bakteriestarter på zoobutiken, det i samband med nitrivec kan göra livet lättare.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • sydamerikanen
      Användare
      • October 2005
      • 108

      #3
      Någon till som inte har vett att sova! [] Jodå, det är troligt att baktopuren ställde till det tillsammans med rengöringen av den enda bakteriefilteringen jag antagligen hade i mina mekaniska filter i ytterfiltret. Zeranixen verkar bara ta bort nitrat och gifter i likhet med kol.

      I så fall tog det alltså två veckor för effekten av nitirithalterna att uppstå?! Kan nämna att jag använde PMDD oxå under tiden vilket innebär sulfat- och nitrattillskott! Om vi antar detta som ett faktum, så är frågan om nytt tyskt filter Hobby Absorbex micro är lämpligt för nitirifikationsbakterier, även om tillverkaren hävdar detta? Nitithalten har gått ned mycket olyckligt för mina växter, men ej nitriten tyvärr trots mycket nitirivec!!!

      Positivit tillägg dock:
      Den galna och vackra Balzanii-hanen vill ändå leka och hans harem vaktar revir torts omständigheterna.
      Senast redigerad av sydamerikanen; 16 February 2006, 01:39.
      375L Sydamerika med rötter och växter
      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

      Min Zoon

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Bactopur dödar alla syrekrävande bakterier som lever i ditt filter oavsett om du gör rent det eller inte. Ammoniak e det som pikar först sedan nitriten... den brukar börja stiga efter 15dagar då ammoniaken har sjunkit sedan pikar nitriten så har du otur har du det värsta framför dig. Nitrat slutas bildas eftersom du inte har en fungerande nedbrytning av nitrit =) fisken bajsar o kissar = ammoniak>nitrit>nitrat
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • sydamerikanen
          Användare
          • October 2005
          • 108

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Bactopur dödar alla syrekrävande bakterier som lever i ditt filter oavsett om du gör rent det eller inte. Ammoniak e det som pikar först sedan nitriten... den brukar börja stiga efter 15dagar då ammoniaken har sjunkit sedan pikar nitriten så har du otur har du det värsta framför dig. Nitrat slutas bildas eftersom du inte har en fungerande nedbrytning av nitrit =) fisken bajsar o kissar = ammoniak>nitrit>nitrat
          Eller så avtar det eftersom en minimal sänkning observerts idag jämfört med igår. Jag köper ditt resonemang, men vad tror du (ni) om filtermaterialet Hobby Absorbex micro för nitrifikationsbakterier? Ska jag hålla ut några dagar till kanske?... [:-S]
          375L Sydamerika med rötter och växter
          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

          Min Zoon

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Jag har alldrig provat eller hört talas om "Hobby Absorbex micro för nitrifikationsbakterier"
            så där kan iaf inte jag komma me några tips tyvärr men som sagt köp en flaska kultur för det brukar hjälpa... hur som hälst blire iaf inte värre det e garanterat =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Känner inte till produkterna, men vanliga filter funkar ju mestadels nitrifierande. Vet inte om de material du nämner med tiden funkar mestadels denitrifierande - då omvandlas nitrat till nitrit och sedan till kvävgas. Kanske det som händer i ditt kar. Ett overkill vanligt filter plus de material du nämner någon annanstans kan göra susen - men du får vara beredd på tålamod då. Innan dess tänker jag "vattenbyte, vattenbyte, vattenbyte". Gäller att ha tungan rätt i mun när man meckar med denitrifiering.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • sydamerikanen
                Användare
                • October 2005
                • 108

                #8
                Så där nu har jag absolut 0 nitrit i karet och allt har börjat se bra ut igen förutom vissa växter. Har oxå sett till att ha ypperligg cirkulation vid ytan med ett extra innefilter för att säkerställa syresättningen av de aeroba bakterierna i filtret samt bli av med kvävgas Patrik nämner. Nu lär jag aldrig slarva med filterrengöringen igen.

                Eftersom växterna behöver nitrat, så vill man ju och andra sidan dra ned på anaeroba bakterier, som mitt filter lär innehålla eller de kanske inte är ett problem egentligen.

                Vill ju påbörja PMDD igen till växterna och då är ju NO3 en av de tre tillsatserna...
                375L Sydamerika med rötter och växter
                stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...