Sand till mindre jordätare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • January 2006
    • 169

Sand till mindre jordätare.

Har tidigare använt fin rådasand till geophagusar och även biotodomor. Häromdagen slängde jag ur mig en fråga om sand och jordätare till den "gamle mannen" på guldfisken i kalmar, han svarade att rådasand är för vass och kan skada gälarna... jaha är det så, har aldrig märkt nåt tidigare!? Hur är det med annan fin sand typ bläster då? ännu vassare? Den finaste engelska sjösanden/stenen är ju inde så fin, biotodomor har tex. riktigt små munnar ju! Jaha vad anser hjärntrusten här på ciklid.se då?
  • johnny 99
    Användare
    • December 2004
    • 80

Har för mig att nån visade en närbild på biltemas ljusa blästersand för ett tag sedan, och den såg inte det minsta vass ut.

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Jag hade vanlig havssand till Satanoperca daemon, S. jurupari, S. leucosticta, Guanicara geayi och Acarichthys heckelii. Det fungerade alldeles utmärkt.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Tycker absolut att du ska prova Biltemas blästersand. Jag har själv aldrig haft blästersanden till jordätare (hade sådana för länge sedan) men den måste ju nästan vara perfekt till dom. På bilden med Saulosi-hanen så är det blästersand med inblandad Rådasand 0,8-1,2mm.

Blästersanden som jag har ger en svag rosa ton, men när jag blandade sanden så blev det riktigt bra. Det är, vad jag förstått, olika toner i sandfärgen...en lite mer svagt brunbeige och en lite mer åt det beigerosa hållet.

Här är några bilder så att du kanske kan bilda dig en uppfattning...

Senast redigerad av StefanL; 15 February 2006, 18:38.

Kommentar

• matereo
          Användare
          • January 2006
          • 169

kanske inte så tokigt

Jag ska åka till biltema och kolla/ev köpa sand, tänker ta med mig en förstoringslupp och kolla hur den verkar. Som sagt så har jag tidigare använt finaste rådasanden utan problem till både Jurupari, brasiliense+ biotodomor. Tycker det verkar som om blästersanden ger ett snyggt resultat i akvarier dessutom.
          Senast redigerad av matereo; 15 February 2006, 21:55.

Kommentar

• Helenai
            Användare
            • October 2004
            • 269

Biltemas blästersand ska enligt tidigare diskussioner här eller på andra forum vara rundkorning kiselsand och därmed perfekt för ändamålet. Flyttar sig tydligen lite lätt om man har häftig vattenomsättning.

Rådan är ju istället granitisk till sitt ursprung och spricker därför gärna upp i kantiga bitar. Min erfarenhet är att mina pansarmalar mår utmärkt på rådasand (0,8-1,2 mm), men det är ju möjligt att risken för infektioner i tömmarna ökar med rådans vassare kanter.
            Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• matereo
              Användare
              • January 2006
              • 169

Nu har jag varit runt på olika ställen och kollat sand, biltemas är fin men som sagt jätte ljus.
              När jag var hos en smed så sålde han säckar med "råda"-blästersand 100% quartz, hade tyvärr inte luppen med för att se om den var vass, men tänkte att om det är samma som akvarie sanden eller dugligt alls så borde akvarister kunna köpa mörkare sand för 50-60 kr/25kg hos smeder och mekaninska verkstäder. En aning billigare än på zoo affären antar jag. []
              Senast redigerad av matereo; 17 February 2006, 12:28.

Kommentar

Arbetssätt...