250 liter vaddå?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • January 2006
    • 169

250 liter vaddå?

Jag har mjukstartat med akvariehobbyn igen, efter ett antal år med för mycket annat att göra.
    Tursamt nog hade jag endel akvarium kvar, bla. 63.l. 100l, 150l, 250l, och ett 325liters.
    Ett par av dom är redan uppstartade, men utan någon egentlig riktning. Härnäst på tur står 250 liters karet, 325an får vänta då jag tyvärr bor i en kåk med 1700tals stomme. Bara en fråga återstår innan jag börjar... Vad för sorts fisk? Allt är intressant utom Mbunas, skriv och ge förslag!
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

Vilka mått har karet?
    A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• matereo
      Användare
      • January 2006
      • 169

Det är bara 110 långt. ganska trista mått tyvärr, högre än brett..

Kommentar

• olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

Hej!

Bäst är väll att kolla i butikerna vad det finns för fiskar man inte klarar sig utan. Sen är det bara att välja bort så att det får plats i akvariet.

Mvh

olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• matereo
          Användare
          • January 2006
          • 169

joo.. vill gärna ha lite extra inspiration om nån kan ge!

Kommentar

• gladhertha
            Användare
            • March 2005
            • 49

channor är trevliga, dock ingen ciklid.
            /Hanna
            540l
            112l
            63l
            21l
            12l

Kommentar

• Midas_Tom
              Användare
              • March 2005
              • 809

varför inte mbunas ? .. passar bra in i det karet.. kanske någon tanganyika ?
              //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• matereo
                Användare
                • January 2006
                • 169

Nja, tanganyika kan vara intressant... men vad ska man i så fall stoppa i burken på 250l. som bara är 110 lång? Snäcklekare ? 1-2 sorter eller? nån hästnos? sedan då? Gillar troffar men dom borde ha lite mera utrymme.
                Senast redigerad av matereo; 15 February 2006, 21:52.

Kommentar

• Helenai
                  Användare
                  • October 2004
                  • 269

En cool blandning med tetror och ciklider från SA, T. macantzatza, t ex. Inte så stor, men apläcker på bild åtminstone... mängder med pansarmalar...

Eller någon afrikansk tetra tillsammans med några elefantnosar och eventuellt vändmal?

Eller mycket vallis-gräs med en befolkning av asiatiska cilklider och/eller labyrinter kompletterat med kardinalfiskar eller sebrafiskar?
                  Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• matereo
                    Användare
                    • January 2006
                    • 169

Det är ju en fördel om arterna inte är så stora med tanke på burken dom ska vara i.
                    Jag hade från början tänkt lägga samma fråga i alla tre huvudforumen för ciklider men kände att det kan bli tjatigt. En grej att tänka på är att vattnet här (på öland) är knallhårt. Något som inte hindrat mig tidigare då jag envis som jag är fått det att funka med det mesta i stort sett iaf (förutom lite konstigheter med rödpigmenterade discusar).
                    Jaha det är bara att spåna vidare, men jag lutar åt sa eller tanganyika hållet.

Kommentar

• Tennessee
                      Användare
                      • January 2006
                      • 46

Jag hade haft tanganyika, med ett stenröse i var ända av karet och massa snäckor där imellan, samt en snygg bakgrund hälst.. då skulle jag ha multisar bland snäckorna kanske en 8 st, sedan 4 hästnosar i övre delen av stenrösena (4 st för att kunna få fram ett par till slut) och kanske små leleupi i den nedre delen av rösena kanske 4 st där också så du kan få ut ett par till slut..
                      Mycket bottenfisk här dock kanske inte så lyckat.. men det blir roliga fiskar som får ta var sin del av akvariet.. Möjligen om det skulle funka med Blå Neon också men vet inte hur dom funkar men hört att dom går mest i dom mörka delarna i karet.. så du kanske kan skugga bakgrunden lite så håller dom till där.. men som sagt har ingen erfarenhet av dom så vågar inte säga hur dom skulle funka eller hur många du behöver ha av dom....

latinska namn:
                      Eretmodus cyanostictus
                      Lamprologus multifasciatus
                      Neolamprologus leleupi
                      Paracyprichromis nigripinnis
                      MvH Mattias
                      222 L Malawi

Kommentar

Arbetssätt...