If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det skulle vara som på den gamla goda tiden då posten hade lördagsutdelning. Då hade man haft nåt att glo i under helgen.
Det är alltid ett satans gnäll på posten. Ni skall veta att Svenska Posten är ett av de bästa postföretagen i världen vad gäller kvaliteten på brevutdelningen, dvs andelen brev som delas ut dagen efter de har postats. Varje vardag hanteras ca 21 miljoner försändelser i Posten, av vilka 14 miljoner är adresserade. 96% av alla brev kommer fram i tid.
Samma sak med fångvård och rehabilitering där Sverige ligger #2 efter Kanada.
Jag brukar gnälla på posten, mest för att dom sysslar med grejer dom är klåpare på(finansiella tjänster), men brev och paket är dom duktiga på. Och idag när äntligen mina MH-lampor kom traskade jag glad i hågen iväg för att hämta mina paket. Jag var lite överoptimistisk då det ena paketet var två meter långt och vägde 25 kg medan det andra var lite mindre. Började förhöra mig om hemkörning när dom helt sonika undrade om jag inte ville låna en pirra. Självklart! Utan att kolla leg eller ta pant fick jag låna den och det gick alldeles utmärkt att få hem paketen på detta sätt. Jag blev alldeles varm inombords och återfann hopp om mänskligheten eftersom sådan service och välvilja är sällsynt. Man måste även beakta att detta var modigt av Posten, mitt i den kungliga huvudstaden där det normalt mest är pack och rövare som helst stjäl all hårdvara dom kommer över;-)
OK, trodde det var vad det hette. Det kanske kan kallas lastkärra eller något liknande. Den har två hjul längst ner, man håller i två handtag, man kan fälla ut en "läpp" längst ner om man har större kollin och man skjuter den framför sig. Man kan se sådana t ex när bryggarbilen lastar av eller vid bohagsflyttningar.
I min synonymordbok står det även liten kärra och transportvagn. Det kan även användas som verb och ska då förstås som kittla, sticka, krypa, pärla eller bubbla. Det känns som myrkrypningar eller som fjärilar i magen, nervöst eller som rampfeber. Allt enligt samma bok. Ursäkta om det stack iväg.
Här går den under benämningen säckkärra, då denna typ av flytthjälpmedel användes för att transportera säckar innehållandes post [], eller precis som Tony anger ölbackar vilket är ett ännu bättre användningsområde.
Kommentar