Nytt BTN-projekt!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • October 2005
    • 90

Nytt BTN-projekt!

Gokväll!

Tänkte jag skulle dela med mig av mitt lilla projekt som jag kommer dra igång på allvar i helgen =)
    FOton kommer att komma upp så fort jag har tid att ta några.

Har köpt ett stort helglas hörnkar på ca 600 liter. Måtten är 120 cm på baksidorna, sedan 20 cm ut i 90 graders cinkel, sedan rak framruta på 140 cm. Största diagonalen är 170 cm. Det bakre hörnet är "avhugget" alltså ca 20 cm platta som sitter snett för man ska kunna få upp slangar osv bakom karet.

Karet är i helglas men jag har tänkt bygga en överbyggnad. Eftersom det är stort blir det tungt som fan med trä. Jag har fått förslag på att göra en överbyggnad i tunn plåt. Min flickväns morbror är bra på det så det borde gå bra. Har bara tänkt tja ha en överbyggnad med karets mått, med hål för slangar där bak och sedan en dörrlist e.dyl. mot glaskanten.

Tanken är att bygga in BTN-moduler som täcker hela bakrutorna som döljer all teknik, och förhoppningsvis kan jag också bygga in ett "yngelkar" i en modul med en liten pump osv. Perfekt med en stor modul som ju kommer ha samma vattenvärden som det stora karet.

Inredningen är mycket inspirerad av Jesper Taustrups bamsekar. Jag kommer försöka skapa en inredning som ser så naturlig ut som möjligt, därav valet att täcka hela baksidorna med moduler.
    Jag vill även ha moduler som fungerar som överhäng, tycker det blir skitsnyggt.
    Det kommer att bli moduler som jag sätter uppochned, alltså med öppningen uppåt, det är mycket därför som jag vill ha en överbyggnad. Det är inte snyggt när man ser den vita kanten.
    Tips på vad man kan tänka på när man ska täcka *hela* väggar med moduler och göra överhäng tas gärna emot!

Fisken som kommer gå i karet är bara delvis klar. Jag har två val som inte kommer att gå bort.
    1 Neol. Buescheri 1+1
    2. Cyprichromisar Minst 12 st initialt, sedan upp till max 40

Utöver dessa ska jag ha någon till sandlevande art. Jag är osäker över om jag vill ha snäcklekare eller någon sandciklid. Vill i fallet med sandciklid inte ha för stora klumpar, utan något som går ihop med Buescherin och Cypsen. Sedan så beroende på hur utformningen av inredningen blir kan det bli fråga om en ellr möjligtvis två grottlekande arter till. Dock så går design först, blir det inte snyggt med två stenrösen blir det bara ett.

Förslag på lämplig sandciklid tages gärna emot ! Gärna färggranna sådana =)

Självklart ser jag ett potentiellt problem med Buescheri + Sandciklid. Dock är akvariet rätt bra stort, och Buescherin tror jag inte är några mördarmaskiner så länge jag har väl definierat revir för dem och sandcikliderna håller sig på sin kant, alltså sanden

En relaterad fråga - måste sandciklider ha en stor sammanhängande sandyta? har tänkt ha en BTNmodul mitt i sanden typ, inte en bamsig utan en mellan. Det kommer ju bryta av sandytan, men något stenröse är det ju inte frågan om.

Det här blev långt, men det är ju mycket att tänka på också =)
    Hoppas ni har lust att läsa!

//John
    //John

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

Låter som ett häftigt projekt!
    Som sandciklidtips kanske enantiopus malanogenys eller nån xenoilapia eller callochromis.

lycka till med allt!
    mvh ville.

375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Min första tanke är att köra helt öppet kar med en hängande metallhalogenarmatur över. Just för att det blir sååå apsnyggt med modulerna uppstickande över kanten ( http://helgo.net/torsten/aqua/Andras...3-2384_IMG.JPG ). Hur man löser det med överhäng, som du absolut måste ha, i ett öppet kar är ju en annan fråga. Det kanske rent av skulle bli snyggt om man först fyllde modulerna med frigolit (för att det är lätt) och sedan lägga olika stora stenar och grus på det så det täcker. De vita kanterna kan man ju alltid kladda silicon på och strö sand/grus i. Då har man en bit land instickande från väggen i stället för en gul baksida på modulen. En annan fördel med öppet är att det är så häftigt att se den krusande vattenytan ovanifrån!

Bara spånar lite fritt hehe, tror det kommer bli skithäftigt hur du än gör! Kul att du hämtar inspiration från jespers kar. Skitsnyggt är det.

Kommentar

• Nojj
        Användare
        • October 2005
        • 90

Snyggt BTN-kar!
        Hade inte sett det inna, all inspiration e najs!

Och, jo, jag har funderat på att bygga upp med moduler.

Dock är överdelen på karet inte så snygg tyvärr, plus att det är feta kanter för att hålla ihop det. Sedan så faller ju äverhänget bort, och så blir det maffigare med en överdel med...

Men tack för tipset, det var en bra ide det med frigoliten =)
        //John

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

Sandciklidtips i det akvariet(en art av dessa):
          Xenotilapia spilopterus Mabilibili (de med gulast och enligt mig snyggast ryggfena)
          Xenotilapia flavipinnis Isanga
          Xenotilapia ochrogenys ndole/Mzuri
          Callochromis pleurospilus rainbow (kigoma, maswa,ngolongolo)

Det jag menar skulle vara perfekt i ditt akvarium är alla Xenotilapia flavipinnis, ochrogenys och spilopterus. Blan d callochromisarna rekommenderar jag gärna rengbågspleurospilusen men de större callochromisarna är nog lite för aggressiva. Får du tag i Xenotilapia "papilio" så fungerar det med. Enantioupus fungerar säkert men jag gillar personligen de mindre Xenotilapiorna mera. De är ofta inte lika känsliga vad jag märkt.

Lycka till med akvariet, det verkar som om det blir riktigt grymt!
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Nojj
            Användare
            • October 2005
            • 90

Jonas, tack för tipsen!

Jag är också inne på lite mindre art, jag gillar inte för stora bumlingar.

De som verkar mest tilltalande just nu är just Xenotilapiorna. Sunflower verkar vara vanlig?

En undran e hur pass känsliga de olika arterna är. Kommer ju att ha Buescheri i karet, dom borde vara som prinsessor i humöret förutom att de inte har samma kolonibeteende. Och rent generellt så är jag inte speciellt erfaren, det var några år sen jag hade ciklider. Även om jag läser på bra =) Så någon enklare art är ju bra, vill inte ha ihjäl dom.

Självklart beror det ju på om det går att få tag på firrarna med. Jag har faktiskt inte kollat så noga när jag varit i Stoby helt enkelt för att jag inte haft nå bra koll.

Någon som har en aning om vilka arter som går att få tag på i Skåneområdet?

Sedan så får vi se om jag hivar i snäcklekare i ett hörn med, nån art som inte är så aggressiv. Similisar borde inte vara nån fara med, snällare firrar får man leta efter. Och funkar det inte så att sandcikliderna inte färgar då är det ju lätt att flytta ut snäckisarna.
            //John

Kommentar

• Alexander Wiberg
              Användare
              • February 2005
              • 445

Är det några mittstag i karet? I så fall kan du använda dessa som stöd åt de överhängande modulerna. Stor flykraft i dem, så de flyter helt enkelt upp till ytan och sätter sig mot mittstagen. Detta gör att man kan flytta på dessa moduler lite hursomhelst.
              A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

Sunflower är inte vanlig tyvärr =(

buesecherin kan bli ett problem, men med smart inredning kan det fungera bra. Särskilt flavipinnis kan bita ifrån vad jag märkt. Annars får du plocka ur buesecherin senare, inte mer med det =)
                /Jonas

Kommentar

• Nojj
                  Användare
                  • October 2005
                  • 90

Jepp det är ett mittstag o rätt stora kanter, så det borde funka fint att få fast modulerna där. Tack för tipset!
                  Känner jag mig själv skulle jag silikonat fast modulerna till ingen nytta annars.

Och det där med att plocka ur Buescherin kommer inte på tal
                  Nån Neolamprologus är ett absolut måste, Buescheri e ju toksnygga! Samma underbara form som prinsessorna och så mönstrade, med blå rand på fenorna... dregel =p
                  Hoppas jag får tag på snälla Buescheris.

Får hålla ögonen öppna efter Flavipinnis då efter någon månad, det lär ju tyvärr ta så lång tid att få igång det. Men å andra sidan, det är resan som är det roliga!
                  //John

Kommentar

• Jonas.G
                    Användare
                    • January 2003
                    • 29

Sandciklider

Jag var ute i stoby i eftermiddags, han hade lite ströfisk kvar av sandlekare bara. Några callochromis macrops, några pleurospilus, några kilesa, ett gäng stora vf xenotilapia sima som var ganska tuffa men inte mycket färg. Han hade även furcifer och några ventralis(?) i hörnkaret. Han kan säkert ta in fler till dig om du frågar.
                    Annars kan det ju vara värt att kolla in www.fiskformedlingen.se, där finns många duktiga odlare med sandciklider i Skåne.
                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75746

Kommentar

• Nojj
                      Användare
                      • October 2005
                      • 90

Mmm dom där stora VF ser inte så kul ut, dom e mest... stora. Har sett dom innan.
                      Dom e f.ö. från Jörgen i Landskrona, jag var hos jörgen och såg dom å sen hade Lars köpt dom en vecka senare =)

Får väl snacka med Lars nästa gång jag e nere, ska ändå köpa moduler där.

Säljer han från hörnkaret? hade för mig han inte gjorde det =) Furcifer e toksnygga men det blir nog ändå inte såna, stoora dom med.

Eller så blir det privatköp, som du säger e det ju bra med privat med. Billigt och bra vårdad fisk! (inget ont om våra handlare)
                      //John

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Siman från Jörgen är ju ascoola. Stora och fina som de är i sjön samt att den största hanen färgar riktigt fint när den är på G.

Mvh
                        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Siman e ju stora och fräcka, men det finns xenos med mycket mera färg som inte blir så stora. Antar ju att siman behöver sin plats i den sizen.

Tror du blir nöjd med del flesta xenotilapia sålänge du får tag i en variant som har bra med färg. Ex.vis flavipinnis, papilio, sunflower, ochrogenys osv.Sima är en av de mest färglösa i xenosläktet i jämförelse med de jag räknat upp ovan. Men deras gula ögon är riktigt coola!
                          /Jonas

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Den största hanen som Jörgen hade fick även svarta markeringar på fenorna och på kroppen. Var riktigt snygg.
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

Carl:Jepp, de är snygga, inget snack om saken. Men vill manha lite mer färg påsina sandciklider skulle jag rekommendera ochrogenys mzuri t.ex. eller flavipinnis =)
                              /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...