Brevis kullstorlek?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guineapig
    Användare
    • September 2003
    • 72

Brevis kullstorlek?

Har precis köpt tre par VF Kavala Brevis och det ena paret har lagt sin rom nu och jag fundrar lite över hur lång tid det tar innan yngel syns till och hur stor kull det kan tänkas bli?

Funkar det att bara smula ner flingfoder och kanske ge räkmix i början eller behövs mer seriöst foder, jag är inte road av att behöva kläcka artemia...

Daniel
  • guineapig
    Användare
    • September 2003
    • 72

Kan lägga till att jag igår kväll upptäckte att det redan fanns yngel i ett av parens snäckor. De har alltså åkt med på resan från förra ägaren utan att vi visste om det. Tala om perfekt skydd för ynglen! Det set ut som att honan hämtar mat runtom i akvariet och sedan matar ynglen i snäckan precis som en fågel gör. Är det så eller ?

Daniel

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Snäcklekare och många andra ciklider plockar upp mat i reviret och spottar ut till ynglen, ja. Trevligt att yngel överlevde flytten! Angående kullstorlek, mellan 20-40 är normalt. Kolla artbeskrivningarna.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• guineapig
        Användare
        • September 2003
        • 72

Jag kollade i artbeskrivningen men hittade ingen info om kullstorlek så den informationen tackar jag för. Jag räknade nyss 13 yngel men de är svåra att se så det är säkert fler. Äter de andra paren yngel? Att de inte äter sina egna yngel köper jag men det ser ut som att de ligger illa till när de irrar sig utanför det egna reviret...

Daniel

Kommentar

• mats_jn
          Användare
          • September 2003
          • 142

hej hej,

här har du ytterligare info:

/mats

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

De andra paren äter inte yngel. Alla djur är mer eller mindre opportunistiska så en sak som reglerar populationens kvantitativa utveckling är dock att de flesta fiskar(t o m vegetarianer) smakar på förbipasserande yngel. Men nej, dom äter inte upp dina yngel.

Kommentar

• guineapig
              Användare
              • September 2003
              • 72

Oj,oj..vojne vojne...även ett annat par hade yngel i sin snäcka vid flytten. Räknade till minst 40 yngel i de två reviren. Får väl införskaffa en synodontis som yngelbegränsning. Någon som vet var man kan hitta Petricola "dvärgsynodontis" i Norrköpingstrakten?

Daniel

Kommentar

• guineapig
                Användare
                • September 2003
                • 72

Efter lite mer observation och fundering så kan jag konstatera att alla yngel kom ur samma kull, ca 45 st! Så artbeskrivningarna är lite snåla i kullstorlek, där det näms 15-30.... Såg i början ut som att de andra paren åt ynglen men de var bara väldigt bestämda när de motade tillbaks ynglen ut ur sina revir Någon som vet ungefär hur lång tid innan de är könsmogna?

Daniel

Kommentar

• Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

Mina multifasciatus blandar sina yngelkullar. Kanske det är samma hos dig - 45 yngel låter väldigt mycket för att vara en kull.

Efter en flytt mellan två akvarier så upptäckte jag mindre och större yngel i båda mina kullar. Då hade jag ändå varit noga och skiljt på snäckorna som legat till höger respektive vänster i det gamla akvariet och placerat dem på samma sätt i det nya. Honorna följde med inne i sina snäckor vid flytten men ändå blev det tydligen lite rörigt för dem.

Nu har jag alltså två honor som vaktar varsin sammanblandad kull.
                  mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Mina stappersi brydde sig heller inte om vems yngel det var. Allt som hoppade runt på botten försvarades frenetiskt. Hade 1+3 i ett 600-liters, och en del yngel från en kull irrade ständigt iväg till de andra honorna. Svårt att räkna kullstorlek där...

Hilsen,

P

Kommentar

• guineapig
                      Användare
                      • September 2003
                      • 72

Alla yngel är samma storlek och de andra paren accepterar inte några yngel överhuvudtaget i sina revir, det gör att jag tror att de är från samma kull. men det spelar mindre roll egentligen, huvudsaken att de klarar sig.

Multisarna är ju kolonilekare och kanske har lättare att "adoptera" yngel. Stappersi har jag haft tidigare men de lekte aldrig, misstänker att det endast var hanar då de minst sagt var griniga mot varandra.

Daniel

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Tja, det kanske är en rekordkull du har.

stappersin är elaka mot varandra, tycker jag också. Mina honor fightades en hel del, men hannen lugnade ner dem när det blev för vilt. Två hannar gick inte att ha ens i ett 600-liters. Kanske spelade in att det var VF-firrar.

Hilsen,

P

Kommentar

• guineapig
                          Användare
                          • September 2003
                          • 72

Det är även min erfarenhet, precis som du skriver Patrik, inte så lätt som det sägs i de flesta artbeskrivningar att hålla snäcklekare i små akvarier.

Artbeskrivningarna nämner 30l för Stappersi! och 75l för Ocellatus, jag undrar lite över vem som kommit fram till det och hur pass lång tid han/hon hållit fiskarna i den storleken på akvarier. Min Ocellatushane tillät inte någon annan hane eller hona i ett 154 liters akvarium, han letade aktivt efter rivalen och jagade vettet ur den tills den stod och flämtade vid pumpen. Det skrivs mycket om att bryta "the line of sight" på nätet, med stenar eller växter men det hjälpte föga på varken Ocellatus eller Stappersi.

Ett väl etablerat par/grupp kan jag tänka mig går att hålla i mindre akvarier men det krävs troligen att man har ett betydligt större akvarium där de kan "para ut" innan man flyttar dem till ett mindre kar.

Våra VF Brevis går tre par i ett 250 liters akvarie (100cm långt) och de verkar betydligt mera lämpade för mindre akvarier då de endast försvarar sitt revir på ca 30cm i diameter, de förföljer inte en svagare rival utan jagar bara ut den ur det egna reviret.

Daniel

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Daniel,
                            helt enig. De snäckskalslekare jag kan tänka mig köra i mindre kar direkt är multisar och just brevis. Haremlekarna verkar vara elakare. Har inte provat de mer "udda" snäckskalslekarna i mindre kar än, som Sumbun, Telmatochromis och caudopunctatus. Verkar vara lite oklart hur "trogna" dessa firrar är sina snäckor också. T. vittatus är jag lite sugen på att testa tillsammans med någon annan snäckciklid, då jag läst att de kan vara romrövare i sjön (gillar beteenden).

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...