Vilken kamera?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • May 2005
    • 137

Vilken kamera?

Är lite nybörjare på foto och har kommit på att jag behöver en systemkamera!
    Alternativen är canon350, koncia 5d och nikon 50

Canon 350
    +grym byggkvalite (går riktigt igång på bra kvalite)
    -Liten LCD-skärm
    -compactflashminneskort (skulle vilja ha SD-minnet som mobilen och kompaktkameran har)
    -priset

Konica 5d
    +Stor skärm
    +Stabiliseringssystemet(känns viktigt eftersom jag har tänkt att fota lite på semstrar)
    +priset
    -Känns inte lika bra kvalite som på canonen
    -compactflashminneskort (skulle vilja ha SD-minnet som mobilen och kompaktkameran har)

Nikon (Har inte kollat så mycke på denna än så jag har inte bildat mig ännun nån uppfattning om den)
    +SD-minneskort
    +priset

Vad säger ni om det där, tycker ni det stämmer?
    Eller är det nånting jag borde tänkt på eller helt strunta i?
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

Alla tre är bra kameror. Men vad spelar storleken på skärmen för roll? Den går ändå inte att använda som "sökare". Bildkvaliteten är väl viktigast (och där är 350D snäppet bättre än de andra två).

Just nu är det lite turbulent runt Konica Minolta då de lägger ner kameratillverkningen. Sony tar över systemkameratillverkningen men det kommer nog att dröja ett tag innan nya modeller presenteras. KM´s egna objektiv går knappt att få tag på just nu, tack och lov finns det t ex Sigma och Tamron som tillverkar objektiv med KM-fattning.

För övrigt så finns det flera trådar om vilken systemkamera man ska välja, se t ex:

Kommentar

• Lapponica

Grundige tester av en rekke systemkameraer finner du her:

Selv har jeg en Nikon D70 som jeg er svært godt fornøyd med!

Kommentar

• badboy
        Användare
        • May 2005
        • 137

Ralph, Tycker ändå en stor och fram för allt en bra display är viktig när man ska titta igenom hur bilderna blev. Jag ska läsa dom där trådarna men varför jag skapade en ny var för att kunnigt folk skulle kunna ge tips ur mina krav.

Det jag undra mest är tycker ni att Canon är värd 2,5kkr mer? Och just att konica inte gör kameror längre känns ju alltid lite konstigt men mest troligen kommer väl sony bara döpa om objektiven och kamerorna?. Det lutar faktiskt mot konican eftersom jag får den för 7kkr med 18-70objektiv och 512Minnesnacka hos min lokalahandlare. Läste senaste digitalfoto för alla och där ligger inte konican allt för långt bakom canon och den var bara snäppet sämre på bildkvaliten.

Kommentar

• malawisimon
          Användare
          • February 2006
          • 88

Jag har en Canon 10d den modellen heter ju numera 20d men det är en kanon kamera
          -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
          -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
          akvariet.forum24.se

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Är det stor display du är ute efter så är D70s också ett alternativ, den är något billigare än 350D och har större display. Jag tycker att det är en rejälare kamera att hålla i också.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• badboy
              Användare
              • May 2005
              • 137

Ska kolla in Nikon d70n lite grann då.
              Varför jag lutar mycke åt Konican är bildstabilieringen, är det nånting jag ska hänga upp mig på? Visst har dom andra liknade fast i objektivet?
              Sen vet jag ju oxå att jag inte ska hänga upp mig på megapixlar men ändå så kan det ju inte vara sämre att ha 8mpixlar mot 6mpixlar.
              Väldigt svårt detta!
              Lutar åt Canon(Byggkvaliten och erkänt bra kameror) eller Konican(Priset och bildstab.) Dock så har jag inte kollat så mycke på Nikon eller Olympus än så man ska inte säga att det är mellan dom två alternativen

Kommentar

• calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

Jag hade samma svåra val innan Jul, men jag valde Konica-Minolta 7D istället med 18-70 objektiv.

Ville egntligan ha Canon 20D, men det blev så HEMSKT dyrt, framförallt om man vill ha bildstabilisator, vilket man fick på köpet på KM 7D.
                Min sambo är helt galen i denna kameran och framförallt så gillar hon att ta naturbilder med ett 75-300 Objektiv, och då självklart med bildstabilisatorn på!

Canon 350 var egentligen inget alternativ, då den är på tok för liten att hålla i.

När det gäller systemkamror så har väl nästan alla bara CF-minnen!?, så jag tror att det blir svårt att hitta någon som har SD + att det går åt mycket minne när man tar högupplösta bilder = du måste ändå köpa mer minne.

//Calle
                En Mal idiot!
                www.goc.se

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Glöm inte att begagnatmarkaden är större på canon! Lättare att få tag på andra objektiv sen då du tröttnat på de medföljande

512 minne klarar du dig inte långt på! Jag köpte en 1gb extreme III till min 350D, den fyller man snabbt om man är ute å fotar. Så de blir att beställa ett 4gb till. Dom är ju så billiga nu me så..

Sen tänka på "stor" display eller inte, är rätt onödigt. De är svårt att avgöra om bilden är bra/skarp osv på en såpass liten display.. de du kollar är ju ljus/kontras.

Pris är ju en faktor me.. När jag ska köpa nått som jag ska ha väldigt länge, så försöker jag inte bry mig så mkt om pris. Bättre å lägga nåra extra lappar på bra grejjer, å andrahandsvärdet får du ju me tänka på.

Endel klagar ju på att 350D är lite liten.. jag har köpt batterigreppet till den. Å fy tusan va go den blev! Värt pengarna utan tvekan! (dryg 1000lapp)
                  www.zebramedia.com har billiga/bra batterier (Canon NB-2LH 900 mAh 7.2V - 149kr)

(tyvärr var ju mitt hus defekt när jag fick de, de drog batteri då den va avstängd, å canon i mölndal kunde inte laga de, så jag fick ett nytt hus)
                  Senast redigerad av Laesk; 10 February 2006, 14:48.
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• badboy
                    Användare
                    • May 2005
                    • 137

Laesk, Jo helt klart är Canon fin och jag tyckte inte den kändes liten.
                    Men varför det talar för Konican är bildstaben som är inbyggd.
                    Och med Canon måste jag köpa objektiv med det vilket blir väl dyrare?
                    Att skärmen är större är ju inte direkt den avgörande men det talar ju inte precis emot Konica och så ska tydligen skärmen vara väldigt fin på den.

Det jag skulle vilja veta är ju vad ni tycker om bildstabilisering på dom andra märkena än konica och vad ni har för lösning för att få det. Just bildstab. känns viktigt för mig, eller gör den inte så mycke underverk som alla säger?

Kommentar

• Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

Om objektet rör på sig snabbare än tiden så kvittar de om du har bildstabilisering eller inte.
                      Men fotande me icke rörliga objekt kan de ju va bra.
                      Fast du är ju ingen 90åring me parkinsons...

Har två polare som har Canon 1D mark II som fotar me objektiv me de inbyggt.. å dom är inte så imponerade...

Ralph kan nog ge ett bättre svar iofs
                      Senast redigerad av Laesk; 10 February 2006, 17:31.
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• akva99
                        Användare
                        • September 2005
                        • 527

min fotohandlare sa att minolta har gått i konkurs och det troligtvis inte kommer att gå att få tag på nya saker till kameran.och att sony skulle ta över kompaktkamrerna.vet ni om det stämmer.peter

Kommentar

• badboy
                          Användare
                          • May 2005
                          • 137

Konica minolta har sålt deras kameraverksamhet till sony
                          Konica minolta ska väl fortsätta med deras andra verksamhet

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av akva99
                            min fotohandlare sa att minolta har gått i konkurs och det troligtvis inte kommer att gå att få tag på nya saker till kameran.och att sony skulle ta över kompaktkamrerna.vet ni om det stämmer.peter

Jadu det var ju inte förvånande med tanke på den kvalitet och den service som jag fick när jag hade min Konica Minolta Z3...

Som tur var så hade jag handlat kameran av en väldigt trevlig och serviceinriktad säljare på OnOff som erbjöd mig att byta in kameran mot en Nikon D50. Även om Z3 var ok när den var hel så är det en helt annan värld att fotografera med Nikon D50 kameran....

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Canons uppfinning "Image Stabilizer" (som säkert massa andra märken snott nu, som de brukar göra) funkar så att linserna sitter i en "gegga" som kompenserar för rörelseoskärpa skapad av dina händers darrningar, inget annat.

Du "tjänar" ungefär 2 steg på detta, det vill säga:

Om du har 200mm optik på kameran så måste du normalt ha 1/250 slutare för att få en skarp bild. Med IS kan du klara dig på 1/60 ungefär. Detta gäller altså handhållet. Om du har stativ eller enbenare gäller såklart andra värden.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...