ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

    ytterfilter

    Har en liten fundering, varför är insugs-röret egentligen så långt dvs går så långt ner i akvariet? Skulle olyckan va framme o filtret börjar läcka så är det ju bättre med 50 liter vatten på golvet än 500?

    Sen undrar jag om man kan/ska smörja in o-ring med nåt, typ vaselin kanske ?
    http://ixxe.se
  • matereo
    Användare
    • January 2006
    • 169

    #2
    För att vattenutbytet, syresättning och filtrering skall bli lika god i alla skikt i akvariet.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Egentligen bra med långa insugsrör ur filtreringssynpunkt. Om insuget är vid botten sugs skiten enklare in i filtret. Effektivast enligt teorierna ska vara att ha insug och utblås i samma hörna - då ska mest skit gå in i ytterfiltret beroende på optimal cirkulation i karet. För egen del har jag ändå inte märkt någon större skillnad hur jag än placerat insug/utblås.

      Ett trick för att minska risken med vatten på golvet är att borra ett litet hål (ett par mm i diameter räcker fint) i insugsröret, ca 5 cm under ytan. Om något strular suger filtret in luft när vattenytan kommer ner till hålet, och vattenflödet stoppas. Håll bara koll på hålet så det inte beckar igen. Hålet påverkar inte insugsförmågan nämnvärt. Naturligtvis går det också att kapa insugsröret till önskad längd, men då sugs inte lika mycket skit in (har provat).

      O-ringsfett finns att köpa på VVS-varuhus/avdelningar. Vet inte om det är exakt samma som vaselin, tror inte det (vaselin är mineralfett så vitt jag vet, sådant som gör gummi hållbart/mjukare brukar innehålla glycerin i någon form). Brukar följa med en liten tub sådant till Eheimfilter - och en liten tub räcker länge.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Du kan även kolla på VVS-avd. på byggvaruhus eller hos någon butik som sysslar med badkar, vattenkranar o.dyl. efter "armaturfett".
        Förmodligen samma sak som Eheims o-ringfett, skall garanterat inte förstöra gummit och inte innehålla något onyttigt.
        Funkar förmodligen med vanligt vaselin också, men använder man armaturfett eller Eheims o-ringfett vet man att det är säkert.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av Karon
          Funkar förmodligen med vanligt vaselin också, men använder man armaturfett eller Eheims o-ringfett vet man att det är säkert.
          Jag använder olivolja och det funkar bra tycker jag.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • April 2002
            • 880

            #6
            Och jag fuktar dem med vatten, hittills har det räckt
            Jag har dock en tub "Eheimfett" liggande om det skulle behövas.

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • December 2003
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av Karon
              Och jag fuktar dem med vatten, hittills har det räckt
              Jag har dock en tub "Eheimfett" liggande om det skulle behövas.
              Frågan är när du märker att det inte duger? lätt hänt att detta syns först då man har vatten på golvet...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Om man e nojjig att slangarna ska släppa kan man borra ett litet pyttelitet hål straxt under ytnivån. Men då får man komma ihåg att stänga av pumpen vid vtnbyten.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

                  #9
                  Ciliconspray (stavas det så???) är grymmt bra, men det blir dödligt halt!
                  Använder det till o-ringar i dykutrustningen...men egentligen kan du använda vilken typ av fett som hellst...olivolja...

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • ixxe
                    Användare
                    • February 2005
                    • 234

                    #10
                    Det där med borra hål var ju rätt smart, att man inte tänkt på det innan .
                    http://ixxe.se

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

                      #11
                      Ursprungligen postat av davide
                      Frågan är när du märker att det inte duger? lätt hänt att detta syns först då man har vatten på golvet...
                      Visst märker man att det skitit sig om det läcker, men hittills har det aldrig varit några problem med O-ringarna om de varit fuktade och suttit som de skall.
                      En annan sak man inte skall glömma är att inspektera O-ringarna när man skall sätta ihop filtret så att de inte börjat spricka.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...