Ny uppsättning av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE-FONZ
    Användare
    • October 2005
    • 99

    Ny uppsättning av fiskar

    Nu tänkte jag ändra om i mitt kar som är på 400l, jag har tänkt mig att ha några Aulunocara arter, samt andra firrar.

    Det jag har tänkt mig är:

    Protomelas Steweni taiwan red, Aulunocara Röd Rubin, Aulunocara Mdoka och Ahli.

    Har ni några tipps om andra Aulunocara varianter som man kan ta med? Jag har förövrigt inte tänkt mig att spara några yngel om det skulle uppstå några.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    #2
    Jag tror Aulonocaran inte kommer att trivas med ahlin pga av inte är lika "tuffa". Om du ska blanda Aulonocara se då till att honorna ser annorlunda ut annars kommer du få stora problem om du tex ska sälja en grupp eller om du trots allt skulle spara yngel.

    Kommentar

    • Lars-Peter
      Användare
      • October 2005
      • 199

      #3
      Jag har en annan uppfattning när det gäller ahlin och aulonocara jag har det själv och inga problem har upp stått men när det gäller att blanda aulonocarahonor så håller jag med om att du får problem om dom inte skiljer sig i färg och form. [:-S]
      Tropheus moorii longola sunspots
      Tropheus moorii kasanga red rainbow
      Tropheus sp. Black Kiriza
      Tropheus moorii murago tanzania
      Tropheus brichardi katonga

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Troligen går Aulonocara och Sciaenochromis fryeri bra ihop pga storleken på t ex Sciaenochromis. Däremot har jag av erfarenhet sett att Aulonocara inte gillar att gå med för stora arter. Mina VF Aulonocara Londo har tynat bort då de är för lågt i rang i mitt kar som innehållit/er Protomelas virgatus och Protomelas ornatus. Dessa arter verkar vara för stora för att den här specifika arten av Aulonocara. A. Londo är en stuartgranti-art.

        Tidigare har jag haft erfarenhet att Aulonocara jacobfreibergi (Eureka) t o m funkar ok med snällare mbunas såsom Golden och även den lite mer robusta Röd Zebran...men då var Aulonocara största arten i karet.

        Kommentar

        Arbetssätt...