Tanganyika-uppsättning till 540l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    Användare
    • March 2005
    • 49

    Tanganyika-uppsättning till 540l?

    Hej. Funderar på att helt byta inriktning på mitt 540, är inte riktigt nöjd med det jag har nu (CA/SA-ciklider). Har velat pröva på Tanganyika ett tag nu. Tycker Tropheus är så vackra. Och undrar vilka arter som är lämpliga? Att tilläga är att en BTN Rocky tar lite plats i karet också. Vad jag förstått så är duboisi en "liten", fredlig troffe? Hur många är lämpliga? 10-15st? Skulle kompisar kunna vara snäcklekare (L. brevis/multifasciatus), jullar och hästnosciklid? Hur många av varje fisk?

    Skulle detta funka:
    12st Tropheus duboisi (4+
    4 Julidochromis regani/marlieri (2+2?)
    10 L. multifasciatus (könsfördelningarna?)
    Nån hästnosciklid? Förslag på art och antal?

    Funkar det här? är väldigt ny på tanganyika, märks det?

    Mvh Hanna
    /Hanna
    540l
    112l
    63l
    21l
    12l
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Javisst, du är på rätt väg! Släpp troffarna och blanda upp ett tanganyikagäng, 540 liter är inte en hink heller. Behåll det du har och ståta med ett par neolamprologus cylindricus och du har fortfarande den öppna sanden och frivattnet kvar. Callochromis och leptosomor står nära till buds. Och så blev det lite mycket igen...

    Kommentar

    • gladhertha
      Användare
      • March 2005
      • 49

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      Javisst, du är på rätt väg! Släpp troffarna och blanda upp ett tanganyikagäng, 540 liter är inte en hink heller. Behåll det du har och ståta med ett par neolamprologus cylindricus och du har fortfarande den öppna sanden och frivattnet kvar. Callochromis och leptosomor står nära till buds. Och så blev det lite mycket igen...
      Tack för det snabba svaret.

      Jo, jag har tänkt på det lite, och tycker ändå det är lite synd att sätta såna fina, stora, stimmfiskar i ett 540l. Jag har ju sett dom på Akvarielagret, där dom simmar i 2000l. Där mår dom bättre. N.cylindricus är ju jättevackra! Hur många bör man ha?
      /Hanna
      540l
      112l
      63l
      21l
      12l

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Apropå cylindricus verkar den vara i temperament ungefär som buescheri. Har inte den tidgare med den senare där relationen är mycket komplex. Nu har dom gått över ett år och honan verkar mer intresserad än hanen. Även efter ordentliga ommöbleringar tar hon plats. Han fixar och donar och visar upp alla möjliga förslag till boplatser. Hon pussas, inspekterar, ställer sig med baksidan ut o s v. Men det händer inget!? Triggers har varit andra fiskar, bikarbonat, salt, temperatur och foder. Det verkar nästan som dom blir mest till sig i trasorna när jag låter bli att byta vatten. Jag tror mitt rekord ligger på 16 dagar. Vad göra?

        Kommentar

        • gladhertha
          Användare
          • March 2005
          • 49

          #5
          Hmm, efter att ha kikat lite på forumet och andras akvarium, verkar det ju vara rätt många som har Troffar i kar runt 375-540l (150cm långt). Kan någon som har troffar i ett sånt kar säga om dom mår bra?
          /Hanna
          540l
          112l
          63l
          21l
          12l

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

            #6
            De mår bara fint, tackar som frågar. ;-)

            Jag har 21 st i ett 385-liters som bara är 110 långt (men i och för sig 70 djupt). De är inte fullvuxna ännu, runt 6-8 cm och tanken är att de eventuellt ska bli färre med tiden. Just nu trivs de. Jag har haft två lekar men honorna har inte gått tiden ut (honorna har dock kunnat hitta skydd och vara så mycket ifred som de själva velat).
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • gladhertha
              Användare
              • March 2005
              • 49

              #7
              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              De mår bara fint, tackar som frågar. ;-)

              Jag har 21 st i ett 385-liters som bara är 110 långt (men i och för sig 70 djupt). De är inte fullvuxna ännu, runt 6-8 cm och tanken är att de eventuellt ska bli färre med tiden. Just nu trivs de. Jag har haft två lekar men honorna har inte gått tiden ut (honorna har dock kunnat hitta skydd och vara så mycket ifred som de själva velat).
              Okej! Låter bra. Hur funkar troffar med jullar, hästnosciklider och snäcklekare? Tänker mest på jullarna, dom är ju köttätare och det är väl hästnoscikliderna också? och snäcklekarna? ´Kan jag då köra med räkmix och spriulinapellets??
              Vad är ett bra antal av troffar?

              Har någon annan en åsikt om de här?
              /Hanna
              540l
              112l
              63l
              21l
              12l

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

                #8
                hästnosar är ännu mer utpräglade algätare än troffar =)
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

                  #9
                  Hästnosar har samma matvanor som Tropheus. De betar av algmattorna och får i sig alger med en hel del små kräftdjur som lever i algerna. Den maten försöker vi härma med räkmix och spirulina.

                  Snäcklekare fungerar utmärkt med den dieten. Jag kan inte tänka mig annat än att jullar också fungerar bra med det. Räkmix och spirulinaflingor är vad jag matar med hemma. Julidochromis har jag bara haft några dagar nu men för x antal år sedan (när jag sist höll på med akvarier) så fick de cyklops och TretraPhyll och mådde bra och förökade sig.
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    Användare
                    • March 2005
                    • 49

                    #10
                    Okej! Låter super! Ja, som ni ser är jag nybörjare på det här
                    /Hanna
                    540l
                    112l
                    63l
                    21l
                    12l

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #11
                      Tycker du gott kan testa att starta upp ett troffe-kar! Kommer ju ändå bli så till slut!
                      Har haft Hästnosar och Jullar med Tropheus och det har funkat mkt bra. Jullarna klarar sig lätt på samma mat som du ger troffarna,detsamma gäller Hästnos.
                      Men jag vill ändå slå ett slag för att starta upp ett Troffe-kar med fler invånare än vad vissa böcker ger riktmärken om (tex 4+8 Dubbar i Ciklidboken) . Visst,det KAN gå bra ,men det är mkt större risk att det går åt helvete än om man startar med 20-25 st som minimum.
                      Mina egna erfarenheter är att just Duboisi är aggressivare än tex Moorii & Black;arna
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        Användare
                        • March 2005
                        • 49

                        #12
                        Blir det inte trångt med 20-30st troffar? Får man verkligen plats med andra fiskar då? Har ju aldrig vart i dom här kretsarna förut, så det känns så konstigt med så mycket fisk. Kan inte någon ge mej ett förslag på fiskar, antal, kön osv?
                        /Hanna
                        540l
                        112l
                        63l
                        21l
                        12l

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          #13
                          Det blir inte ett dugg trångt satsa på runt 30 så kommer allt gå kanon. Har du för få så kommer den dominanta hanen kunna sakta men säkert döda den som står lägst i rangordning tills han är ensam kvar, samt att honorna får stå ut med för mkt uppvaktande. Allt det bidrar till stress, och stressar man troffarna får dom magbesvär och kan dö om det går för långt. Har du många individer så kommer ingen kunna döda någon just eftersom aggressionerna sprids över så stort antal individer. Du får ett lugnare kar med troffar som färgar ut bra och stortrivs.

                          Sedan tycker jag du ska välja just den tropheus som tilltalar DIG mest! Att dubbar ska vara snällast råder delade meningar om, däremot är nog alla överens om att de är de enda troffarna som fungerar även i mindre grupper, i övrigt kan du välja fritt. Titta på så mkt troffar du bara kan på internet (googles bildsök rekomenderas) så kommer du snart hitta just dina favoriter!

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            Användare
                            • March 2005
                            • 49

                            #14
                            Ursprungligen postat av blackened
                            Det blir inte ett dugg trångt satsa på runt 30 så kommer allt gå kanon. Har du för få så kommer den dominanta hanen kunna sakta men säkert döda den som står lägst i rangordning tills han är ensam kvar, samt att honorna får stå ut med för mkt uppvaktande. Allt det bidrar till stress, och stressar man troffarna får dom magbesvär och kan dö om det går för långt. Har du många individer så kommer ingen kunna döda någon just eftersom aggressionerna sprids över så stort antal individer. Du får ett lugnare kar med troffar som färgar ut bra och stortrivs.

                            Sedan tycker jag du ska välja just den tropheus som tilltalar DIG mest! Att dubbar ska vara snällast råder delade meningar om, däremot är nog alla överens om att de är de enda troffarna som fungerar även i mindre grupper, i övrigt kan du välja fritt. Titta på så mkt troffar du bara kan på internet (googles bildsök rekomenderas) så kommer du snart hitta just dina favoriter!
                            Okej, det låter bra. (är det det ända jag kan säga?!) Ska kolla på Akvarielagret lite. Se vad som tilltalar mig och vad allt kostar ungefär.
                            /Hanna
                            540l
                            112l
                            63l
                            21l
                            12l

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

                              #15
                              Gör så Men för att inte allt ska kännas hopplöst när du räknar på deras priser ska du veta att du får samma fisk för ungefär halva priset mot akvarielagrets om du hittar dom privat. Köp o sälj här på sidan är det överlägset säkraste stället att hitta bra fisk till bra pris på! Brukar finnas gott om troffar i sthlmstrakten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...