Hur varmt har ni till era fiskar/lokaler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Hur varmt har ni till era fiskar/lokaler

    Har sedan tidigare problem att få upp tempen i karen trots alla försök.
    Vill inte stoppa in värmefläkt det är ekonomiskt ohållbart.
    Kommer inte upp i mer än 22grader i karen men fiskarna leker lite då och då.
    Märke ni skillnad om ni höjer tempen i karen på hur fiskarna trivs och färgar??

    Hur varmt har ni i era kar/lokaler
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

    #2
    jag brukar ha ca 27 grader, tycker det är bäst för mina malawisar [:-)] + att jag har hört att 26-28 grader är lagom...

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      Jag märkte skillnad mellan 25 och 27 grader.Vid 27 är det mer aktivitet i karet.Då syftar jag inte på den sexuella aktiviteten, utan att fiskarna rör sig mer runt i karet.

      Färgskillnad kan jag se på en del arter inte alla.Kadango Red Fin t.e.x. färgar ut bättre hos mig vid 27grader än vid 25

      Sen måste man nog ta hänsyn till mängden mat om vattnet är kallare.Om jag inte är helt snett ute blir ämnesomsättningen lågsammare vid kallare vatten.Detta skulle innebära mindre mat, vilket i sin tur skulle innebära att fiskarna skulle kunna bli mer aktiva i kallare vatten.

      I boken "Back To Nature" om Malawiciklider står att läsa att tempraturen i karet ska vara mellan 23-28 och att man inte ska tänja på gränserna, samt att en jämn temp. är att föredra.
      Senast redigerad av Micke Lövberg; 08 February 2006, 09:00.
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Min lokal är runt 21 grader (vad termometern visar) och akvarierna är mellan 22-27 kan man säga, beroende på hur högt de står... I vissa av de lägre har jag stoppat ner doppvärmare nu så de inte blir för kalla, så de är väl runt 26 nu...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • robin_bockman
          Användare
          • January 2005
          • 90

          #5
          Zaphi, i ditt fall så kanske en rumsfläkt skulle ge bättre ekonomi än doppvärmare, borde man inte kunna cirkulera värmen mer ekonomiskt?

          Kommentar

          Arbetssätt...