Blixt i ögat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1338

Ursprungligen postat av Micke
    aha

Zaphi,
    Jag tar mina bilder med en lågbudget kamera. En Konica Minolta Dimage S-414.
    Tyvärr finns det inga inställningar att göra på den när det gäller blixt, och den sitter där den sitter.
    Jag gillar ditt förslag till beskärning.

Det låter på er som att reflexerna i ögonen inte går o fixa på något relativt enkelt sätt ens med PS(jag kan bara ytterst lite om PS). Jag har dock det här programmet och använder det för att på ett enkelt sätt minska ner bilder så att jag kan visa dom på webben.
    Jag har också börjat experimentera så smått med de andra funktionerna som finns i programmet. På original-bilden så var tex skärpan rätt usel. Men eftersom jag gillar bilden i övrigt så tänkte jag se vad jag kunde göra med PS. Tryckte två ggr på sharpness och en ggr på clarify. Samt skar bort en bit i den högra delen av bilden som jag inte gillade. Återigen pga av att blixten förstörde motivet. Efter detta tyckte jag bilden blev presentabel när det gäller skärpan och så.

Jag förstår inte allt du skriver, ledtal vet jag tex inte vad det är.[:-S]

Jag har hitintills mest fotat närbilder på mina fiskar som jag tycker blir för trist o tjatigt i längden....men försöker nu få till lite bilder på lite avstånd och på flera fiskar samtidigt.

Håller på och fotar som tusan men får inte riktigt till det. Ja inte alls egentligen. Jag tycker jag får dom här reflexerna i ögonen på fiskarna hur jag än håller kameran. Och blixten gör att färgerna på fiskarna ofta försvinner. Tycker att jag provat i alla möjliga vinklar. (ska testa mer ikväll)

Kanske det är dax att köpa ny kamera med ngn typ av extern blixt istället helt enkelt. Orsaken till att jag inte har gjort det är mest att jag tror att jag måste ha någonstans att lägga blixten ovanpå karet. Och där har jag min ljusramp som täcker nästan hela karet. Kanske det går att ha en extern blixt på någon typ av ställning snett ovanför och framför karet istället? men det blir kanske samma dåliga resultat ändå?
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ledtal är ett sätt att mäta hur kraftig en blixt är, eller egentligen hur kraftig blixt man behöver för exponeringen beroende på bländarens värde och hur långt man är från objektet. Ju högre tal en blixt kan ha max, ju starkare blixt.

En sån liten internblixt i en kompaktkamera brukar ligga på max 5 eller så. En fet extrablixt som man fäster på kameran kan ha max ledtal uppåt 50-60 eller mer, men de flesta sådana blixtar ligger kanske på max ledtal mellan 30-40 eller så.

Ledtal kallas "guide number" på engelska.

Det finns även en matematisk bakgrund till ledtalet... Om du vill veta mer kan du läsa på denna sajt (en bit ner på sidan) jag hittade som verkar ha en bra förklaring: http://www.madeco.se/content.asp?Art...ticleStateID=2
      Senast redigerad av Zaphi; 08 February 2006, 15:07.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

Stelin: Vet inte om du har photoshop. Jag är själv inte haj på det här med å ta kort o.s.v. Men å retuschera dom ögonen som du har för mkt ljus i är inga problem med photoshop. Bara o markera ögonen i photoshop med markeringsverktyg. Finns några olika. När du är nöjd med markeringen i alla fall så kan du justera kontrast/ljushet/leveln. Finns en hel del. Svårt å förklara exakt. Men helt acceptabla resultat om man vill justera något, ja då är photoshop det enda rätta! Eller fota rätt från början Vilket som sagt inte är min grej. Hör av dig om du vill ha hjälp med photoshop... Annars är det inte svårt å hitta rätt inställningar om man provar sig fram lite. Lycka till!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1338

Zaphi,
          Tack, nu fattar jag nog det hela med ledtal.
          Också tacksam om du skulle vilja kommentera det här med det jag skriver om ny kamera och framförallt mina farhågor om att jag inte kan lägga en extern blixt ovanpå karet.
          Jag har dock en liten öppning i bakkanten av karet. Kan dock inte skjuta bak rampen mer än ett par cm pga slangar o rör från mina ytterfilter. Så där hade den ju inte kunnat ligga. Längs bak hade den nog kunnat ligga men det är väl inte så stor nytta med det.

Daniel,
          Tack ska du ha, jag testar lite senare och återkommer om jag behöver hjälp. Räkna med det.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Nja, du har delvis rätt. Dock är det inte lätt att öka ljuset och få struktur i en yta som är mycket för mycket överexponerat och där det inte finns någon information. Det blir ju bara grått då. I detta fallet är någon form av kloning nödvändig skulle jag tro.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

Inga problem stelin
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1338

Jag gav upp på bilden och slängde originalet istället.

Kom istället på en ny ide. Funderar istället på att köpa en ny mindre ljusramp så att jag kan använda extern blixt ovanfrån.
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Så här?
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1338

Hehe, tycker ögonen blev helt konstiga... Men tack iaf...[]

(jag har mailat dig Micke)
                    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

Vad är det för size på dina bågar?

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1338

I genomsnitt 10 cm långa och 3-4cm höga. Nåt i den stilen.
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

härligt =) Kan du inte visa hur dina bilder utan blixt blir? Jag har likvärdig konica minolta kamera och lyckades ta denna bild utan blixt under fyra aquarelle utan några direkta kunskaper, så med lite tålamod fungerar det rätt bra. Man ser fisken mer som i real life även om blixtbilderna blir skarpare.

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1338

Det där verkar vara en riktigt vacker tropheus. Vilka härliga färger.

Här är en bild tagen utan blixt på en av mina regnbågar:
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1338

Jag har förresten också fyra aquarelle(58w) över mitt kar. Vid fototillfället har jag för mig att jag också använde reflektorer på dom.
                              Jag hade också ett j-kla plaskande ovanför från utblåset på en av pumparna det hjälpte nog också till lite med ljuset.
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1338

Här kommer en annan som också är tagen utan blixt:
                                //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...