Ursprungligen postat av Micke
Zaphi,
Jag tar mina bilder med en lågbudget kamera. En Konica Minolta Dimage S-414.
Tyvärr finns det inga inställningar att göra på den när det gäller blixt, och den sitter där den sitter.
Jag gillar ditt förslag till beskärning.
Det låter på er som att reflexerna i ögonen inte går o fixa på något relativt enkelt sätt ens med PS(jag kan bara ytterst lite om PS). Jag har dock det här programmet och använder det för att på ett enkelt sätt minska ner bilder så att jag kan visa dom på webben.
Jag har också börjat experimentera så smått med de andra funktionerna som finns i programmet. På original-bilden så var tex skärpan rätt usel. Men eftersom jag gillar bilden i övrigt så tänkte jag se vad jag kunde göra med PS. Tryckte två ggr på sharpness och en ggr på clarify. Samt skar bort en bit i den högra delen av bilden som jag inte gillade. Återigen pga av att blixten förstörde motivet. Efter detta tyckte jag bilden blev presentabel när det gäller skärpan och så.
Jag förstår inte allt du skriver, ledtal vet jag tex inte vad det är.[:-S]
Jag har hitintills mest fotat närbilder på mina fiskar som jag tycker blir för trist o tjatigt i längden....men försöker nu få till lite bilder på lite avstånd och på flera fiskar samtidigt.
Håller på och fotar som tusan men får inte riktigt till det. Ja inte alls egentligen. Jag tycker jag får dom här reflexerna i ögonen på fiskarna hur jag än håller kameran. Och blixten gör att färgerna på fiskarna ofta försvinner. Tycker att jag provat i alla möjliga vinklar. (ska testa mer ikväll)
Kanske det är dax att köpa ny kamera med ngn typ av extern blixt istället helt enkelt. Orsaken till att jag inte har gjort det är mest att jag tror att jag måste ha någonstans att lägga blixten ovanpå karet. Och där har jag min ljusramp som täcker nästan hela karet. Kanske det går att ha en extern blixt på någon typ av ställning snett ovanför och framför karet istället? men det blir kanske samma dåliga resultat ändå?
Kommentar