Ursprungligen postat av Zaphi
Vinnare i fototävlingen januari
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonEn bra idé tycker jag att alla skall få vara med och rösta om de registrerat sig för sidan. När det endast är 34 röstande så förstår man väldigt snabbt vilken effekt som t ex kompisröstning eller en egen fuskröstning innebär.
Nej, framförallt mer och tydligare info så att man lättare hittar röstsidan samt vet exakt när röstningen är samt när resultaten publiceras.
Tror också att det blir bättre när kommenterandet kommer igång eftersom det då händer nåt hela tiden.
Sedan skall väl också sägas att jag nästan befarade att det skulle vara ännu sämre. På den tiden som vi röstande om "Vackraste cikliden" så kom det i vissa omgångar inte ens in 10 röster trots att man då kunde vinna nåt på att rösta - så man skall kanske inte misströsta alltför mycket.Kommentar
-
Helt enkelt, en stor notis på ciklid.se's förstasida är viktigt. Det är inte jättelätt att hitta till fototävlingen anser jag, kanske en stor bild på "månades vinnare" på framsidan och en länk till fototävlingen. Det hade nog hjälpt en del./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Ursprungligen postat av Joakim DraktoftFör att inte enskilt röstande skall gå upp finns ju förståss alternativet att dra ned spannet mellan lägsta och högsta röst till tex. 1-5 och definiera upp hur man skall tolka nivån mellan en 1:a och en 5:a.
Låt folk välja de tre de tycker är bäst ur sin egna synvinkel. Punkt! Nu har vi ju även bevisat att de "sämsta" bilderna skulle få röster, även på så få röstande som 34!
Inse att allt i denna värld inte behöver bedömas med siffror.Senast redigerad av Zaphi; 11 February 2006, 00:07.Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiHuh? Skall NCS berätta för folk hur de skall tolka en betygskala i bildbedömning? Det skulle jag bra gärna vilja se exempel på! Då har det gått, inte bara lite, utan mycket för långt! Inte bara det att bilder skall bedömas och skall poängsättas (en absurd tanke i sig), nu skall även poängsättningen "definieras". Det går inte! Det finns alldeles för många variabler i bildbedömning för att en definition av en 5-gradig skala skulle vara nog. Hela tanken är absurd.
Låt folk välja de tre de tycker är bäst ur sin egna synvinkel. Punkt! Nu har vi ju även bevisat att de "sämsta" bilderna skulle få röster, även på så få röstande som 34!
Inse att allt i denna värld inte behöver bedömas med siffror.||||Kommentar
-
*jag tycker fortfarande att det system vi har nu fungerar bra* [:-)]
Det jag tycker vi ska hänga upp oss på är att få fler som röstar, inte att hålla på att ändra betygssystemet som vi som röstar nu är vana vid. Vi måste få fler medlemmar att rösta. Som det är just nu är det ju stora problem med hur att logga in, gamla forumnamn osv. Eller det tycker iaf jag, att erfter att ha bytat från mitt gamla forumnamn ändå vara tvungen att använda det till fototävlingen tycker jag är lite småsurt. Detta måste vara prioritet ett, att fixa så att fototävlingen är ENKEL att logga in på och deltaga i. Inte att bygga om röstningen och ändra det och det osv.
Att ha en 1-5 skala tycker jag också är lite svårt då jag vill ha lite fler mellansteg....är 1-5 en " 1 apdålig, 2 godkänd, 3 bra, 4 mycket bra och 5 Mästerverk?" Då gillar jag 1-10 bättre då det är ett större svängrum...man har fler betygssteg så att säga...
Zaphis system kanske är bra, men det kanske blir väldigt många som får lika resutat. ska vi då "lotta" fram vinnaren?Senast redigerad av Jonas E; 11 February 2006, 00:31./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiHuh? Skall NCS berätta för folk hur de skall tolka en betygskala i bildbedömning?
Ursprungligen postat av Joakim Draktoftdefiniera upp hur man skall tolka nivån mellan en 1:a och en 5:a
Idag saknar vi ju all slags ledtext inför en röstning. Det var min point, ingenting om att berätta hur folk skall bedömma eller rösta.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
"Zaphis system kanske är bra, men det kanske blir väldigt många som får lika resutat. ska vi då "lotta" fram vinnaren?"
Kan man inte testa Zaphis förslag på att ge de 3 högsta 1 poäng vardera på den omgång som just varit - OK utfallet blir ju inte exakt eftersom det nu kan bli delade poäng (samma poängtal på t.ex. nr 3 och 4).
Sedan kan man ju köra samma scenario med att istället välja ut 5 foton som får 1 poäng var som också föreslagits i denna tråd.
Sedan kan man ju också köra en test med den modell som används på Akvaforum enligt Bjarne - dvs man röstar på 3 foton där nr 1 får 50 poäng, tvåan 30 och trean 10 poäng.
Sedan kollar man de tre resultatlistorna och kollar om man tycker utfallet blir bättre än i den omgång som just varit. Lite märkligt för övrigt eftersom jag tycker att listan är rätt OK bortsett från att jag tycker att vissa av "Amerikanerna" skulle ha hamnat lite högre och att självklart jag själv också skulle ha hamnat högre[]
Nej, skämt åsido - som sagt det viktigaste är trots allt att få fler att rösta och sedan är det nog inte sättet vi röstar på så jätteviktigt .Kommentar
-
Skrivet av Zaphi:
Hur som helst så tycker jag att det är väldigt nyttigt för NCS och ciklid.se att det här diskuteras. Som det skrevs här så måste det bli enklare att hitta till tävlingen...man kan göra det med små reklambanners på forumet och absolut på framsidan. Ett klick på dessa banners gör att man hamnar direkt inne på "Pågående fototävling".
Om det är som nu så är det 15-16 tävlande varje månad...och där har vi redan 15-16 röster...av de 34-35 som blev noterade sist. Släpp in alla att ha möjlighet att rösta! Kanske kan man på detta sätt även locka in till fler betalande medlemmar.Senast redigerad av StefanL; 11 February 2006, 01:16.Kommentar
-
Nu kan ni se hur omröstningen funkar på Akvaforum http://www.akvaforum.no/fotokonkurranse.cfm Själv har jag med ett foto där i denna omgång - vilket, ja det får ni gissa. Min förhoppning är i alla fall att "åtminstone" ta mig in på topp 5 där så jag hamnar lite bättre än här[:-)] .
En intressant sak är att om du går in på sidan två gånger så har ordningen mellan fotona helt blandats om. Detta innebär att ingen har fördelen av att ligga högst upp på listan och ingen drabbas av att ligga sist eftersom placeringen hela tiden blandas om.
En klar nackdel också med detta system är dock att man inte kan kommentera alls vid själva fotot vare sig under eller efter tävlingen. Så här ser det ut efteråt vid publiceringen http://www.akvaforum.no/fotokonkurranse.cfm?id=1005
Detta funkar dock på Zoopet som dock kör med samma typ av röstsystem som det är nu på ciklid.se http://www.zoopet.com/tavlingar/showgallery.php?cat=522
Klicka på resp. foton så kan ni läsa kommentarerna om fotot - just denna gång vann för övrigt en persom som inte är helt obekant för NCS-medlemmar (se fotot nederst till höger)[]Kommentar
Kommentar