Vinnare i fototävlingen januari

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av johan_lindgren
    fritt land låt folk rösta som de vill, varför helt plötsligt styra hur folk ska rösta. vi ska inte utse en världshärskare. känns som det är på väg att språra ur.
    Ber om ursäkt om jag nu skulle vara orsaken till detta [] - men nog tycker jag att ditt inlägg är det som spårar ut vi andra pratar ju åtminstone foto;-) .
    Annars tycker jag att det är ett intressant ämne hur man skall utveckla fototävlingen men det verkar det ju bara vara jag och Zaphi och någon enstaka ytterligare som har åsikter om detta och då kan jag hålla med om att diskussionen blir rätt meningslös.

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

Om jag får sticka ut hakan så tycker jag att man kanske kan köra en provomgång med Zaphi´s förslag? Om det går åt käpp rätt åt skogen och någon grinolle kommer sist och får inga röster, så ok. Jag kan tom. offra mig som den sist placerade med mina bilder, lär ju vara ett säker kandidat för den placeringen

Instämmer förövrigt Jonas.G och hans förslag.

Vill även hurra för Laesk och hans vinnarbild!
      Senast redigerad av Alexander Ylipää; 07 February 2006, 19:49.
      Mvh Alex

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

Tror att rätt många drar sig för att komma med åsikter där du är med Kjell(i alla fall jag).Tycker att du är väldigt aggressiv i dina inlägg och jag tycker det är synd för att du verkar vara en ganska så kunnig person.Men jag uppfattar dig som om att tycker man inte som dig så är man värdelös

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

"Om jag får sticka ut hakan så tycker jag att man kanske kan köra en provomgång med Zaphi´s förslag?"
          Varför inte följa mitt förslag och kolla rösterna i den omgång som just varit så slipper man bygga uppe ny en helt adminprocedur bara för att teströsta i en omgång. Det är ju relativt lätt att se vem som har rätt och vem som har fel genom att kolla rösterna.

Sedan vete sjutton varför vi spårade in på vilket röstsätt det skall vara - det intressanta för min del i alla fall är att man skall kunna kommetera fotona

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

ja tänk så mycket en smiley kan göra. det jag menade är bara att varför göra sånt det svårare än vad det är, det är en fototävling som vi har för skojs skull, som rör vår hobby. om du inte tror jag pratade foto kjell..va tror du jag menade med mitt inlägg då?

zaphi har en poäng i de han säger, testa se vad som händer. tror inte någon i den tävlingen som man testar skulle känna sig felbahandlad.

finns de typ ingen "standard" hur andra sidor gör på POTM tävlingar som vi kan lära av?

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              "Om jag får sticka ut hakan så tycker jag att man kanske kan köra en provomgång med Zaphi´s förslag?"
              Varför inte följa mitt förslag och kolla rösterna i den omgång som just varit så slipper man bygga uppe ny en helt adminprocedur bara för att teströsta i en omgång. Det är ju relativt lätt att se vem som har rätt och vem som har fel genom att kolla rösterna.

Sedan vete sjutton varför vi spårade in på vilket röstsätt det skall vara - det intressanta för min del i alla fall är att man skall kunna kommetera fotona

vad är det du vill uppnå med att kolla rösterna? vad skulle svaret ge dig?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Robbe
                Tror att rätt många drar sig för att komma med åsikter där du är med Kjell(i alla fall jag).Tycker att du är väldigt aggressiv i dina inlägg och jag tycker det är synd för att du verkar vara en ganska så kunnig person.Men jag uppfattar dig som om att tycker man inte som dig så är man värdelös
                Snarare tycker jag i så fall att rövslickare är mer värdelösa[] - en diskussion är bara kul. OK - jag är väl rätt tuff mot Zaphi och han mot mig och det tål vi nog bägge eftersom vi känner varandra.
                Sedan har jag alltid skrivit rakt på sak (och även pratat så förövrigt) och det kan nog en del ta illa vid sig av och det är nog inte speciellt forumanpassat om man säger så. Jag gillar raka rör - Zaphi skriver diplomatiskt att vissa tävlande ger andra foton ettor - då skiver jag att det är sabotage för det är det ju, men så får man inte skriva i forumvärlden etc.
                Ber om ursäkt för min odiplomati och droppar härmed denna tråd - det är nog lugnast så[B)] .

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Jag gillar när du är tuff mot mig Kjell *spank* och tar inte illa vid migl!

Neh men, ärligt talat...Vi kan inte skapa ett system som förlitar sig på folks ärlighet. Klart att det finns folk som röstfuskar. Jag känner en hel del som ställer upp i modelltävlingar på internet och de mailar mig och ber mig rösta på dem. Klart jag ställer upp på det! Jag svarar ju iallafall in "Tyvärr, men jag röstfuskar inte".

Nu är det ju bara medlemmar som får rösta här, men det är väl inte omöjligt att någon som tävlar ber hans medlemskompisar rösta 10 på dem och lågt på andra. Så naiva får vi inte vara att vi tror folk är ärliga. Sen när blev världen ärlig och rättvis?
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Robbe
                    Användare
                    • February 2003
                    • 527

Snarare tycker jag i så fall att rövslickare är mer värdelösa[] - en diskussion är bara kul. OK - jag är väl rätt tuff mot Zaphi och han mot mig och det tål vi nog bägge eftersom vi känner varandra.
                    Sedan har jag alltid skrivit rakt på sak (och även pratat så förövrigt) och det kan nog en del ta illa vid sig av och det är nog inte speciellt forumanpassat om man säger så. Jag gillar raka rör - Zaphi skriver diplomatiskt att vissa tävlande ger andra foton ettor - då skiver jag att det är sabotage för det är det ju, men så får man inte skriva i forumvärlden etc.
                    Ber om ursäkt för min odiplomati och droppar härmed denna tråd - det är nog lugnast så[B)] .
                    Man kan väl gillar raka rör och vara rätt fram utan att för den skull vara otrevlig,eller?Jag anser inte mig själv som en rövslickare även om jag inte är aggressiv och otrevlig mot allt och alla i mina inlägg.
                    Vad jag kan se så framgår det inte någonstans att du och zaphi känner varandra och då kan man tycka att tonen på dina inlägg och minst sagt otrevlig.Jag ser inte någonstanns att zaphi är otrevlig eller det minsta aggressiv mot dig.
                    Sen är det väl aldrig försent att ändra på sig istället för att bara lägga ner och tycka att man inte hör hemma i ett forum.

Kommentar

• Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

Sedan Laesk det är inte talare som premieras i denna tävling utan fiskfotografer - grattis[]

Hehe så sant... tack iafall!

Detta tycker jag om din bild:

Hmm jag får känslan av att fisken befinner sig i överkant på akvariet, så de är karets ram/aluminiumram som täcker för blixten, (för du använder blixt?) bländare 8 ser jag iafall..
                      Känns som om de vore roligare att se fisken i helhet än gömd bakom en sak...

Sen är de för mkt blänk på fiskens nos.. skärpan ligger lite för långt bak, bakom dess öga.

Ögat är ju de jag vill se skarpt.. allra helst ögat + munnen.

Sen ser man blixtens blixt i ögat som en ljus prick... lätt å ta bort i photoshop
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Jag gillar också tuffa tag men poängen med inlägget från Robbe är att idolbilden förpliktigar. Det är ett ok vi alla får bära i olika sammanhang och trixet är att anpassa sig till organisation och syfte, inte att "droppa tråden". Oj, detta är vad jag kallar "rakt på sak"! Därmed inte sagt att jag personligen lider av dina rätframma inlägg, jag studerar bara tendenser. ;-)

I övrigt så har jag svårt för att se att det är oförenligt med tävlingens intentioner att rösta på sig själv. Grunden för tävlingen är att man alltid ska rösta på bästa bilden så en sådan regel kan leda till falsk blygsamhet. Att förbjuda "sabotage", det vill säga att rösta ned vissa bilder, är likaså odemokratiskt (och framförallt svårkontrollerbart). I så fall är det bättre att deltagare inte alls får rösta.

Med största respekt...
                        Senast redigerad av Per B; 07 February 2006, 21:21.
                        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Bah, klaga inte på Kjell för mycket! Vi har haft värre duster han och jag! Jag kände inte någon speciell aggressiv ton heller. Tvärtom, jag tycker det är kul att Kjell skriver lite på ciklid.se igen och jag välkomnar honom tillbaka med öppna armar!
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Inget illa menat. Jag klagar ju på dig också Zaphi. ;-)

Allvarligt talat, det är en fredlig diskussion med respekt från min sida. Ändå tycker jag att inskränkningar i röstandet är olyckligt. Eftersom man kan rikta samma kritik mot en fototävling som mot en musiktävling typ "Doing the omoralisk schlagerfestival" så konstaterar jag för mig själv att skönheten ligger i betraktarens öga/öra och vill vi tävla får vi ta det för vad det är: En inte helt rättvis men skojig och subjektiv företeelse.
                            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

"Jag anser inte mig själv som en rövslickare även om jag inte är aggressiv och otrevlig mot allt och alla i mina inlägg"
                              Det har jag inte absolut inte skrivit att du eller någon annan är - jag talade helt enkelt bara om jag föredrar sådan som jag kan diskutera med före sådana som alltid "tycker som jag". Detta pga av att du i ditt inlägg skrev - "Men jag uppfattar dig som om att tycker man inte som dig så är man värdelös"
                              Uppenbarligen gick dock inte mitt budskap fram.

"Jag ser inte någonstanns att zaphi är otrevlig eller det minsta aggressiv mot dig."
                              Jag ser inte heller det - problemet är väl i så fall att jag tyvärr inte heller ser att jag skulle ha varit väldigt aggressiv mot honom eller någon annan.

"Jag gillar också tuffa tag men poängen med inlägget från Robbe är att idolbilden förpliktigar. Det är ett ok vi alla får bära i olika sammanhang och trixet är att anpassa sig till organisation och syfte, inte att "droppa tråden"."
                              Det är väl tyvärr så att det är svårt att lära gamla hundar sitta och jag har nu en gång ett sätt att uttrycka mig på som jag väl egentligen vare sig vill eller kan ändra på[:-(] . Och eftersom jag då uppenbarligen betraktas som "väldigt aggressiv" är det lugnast att avstå.

"vad är det du vill uppnå med att kolla rösterna? vad skulle svaret ge dig?"
                              Vad jag tycker är att innan man genonför en förändring som trots allt innebär en massa arbete för styrelsen så bör man fråga sig varför man vill förändra och om förändringen i sig leder till de förbättringar som eftersträvas.
                              Zaphi vill ha en ny röstprocedur där man skall utse max tre foton istället för att som nu rösta på alla. Jag tror att detta skulle leda till en snedvridning där bara några stycken foton kommer att få röster och därmed blir det en elitfixering. Zaphi är övertygad om att alla (eller nästan alla) foton kommer att få röster. Då menar jag att man kan gå in och kolla rösterna i den omgång som varit och helt enkelt gå igenom de som röstat och se vilka tre foton de gett högst poäng (själv hade jag de tre i topp som vann - har jag för mig i alla fall). Visst ingen exakt mätmetod eftersom flera ju kan ha fått delad poäng, men fullt tillräckligt för att se vilket av våra antaganden som är rätt. Att bygga upp en helt ny röstmodul bara för att teströsta i en omgång tycker jag är lite onödigt - men det är självklart upp till styrelsen att avgöra.

"Känns som om de vore roligare att se fisken i helhet än gömd bakom en sak..."
                              Sedan jättetack för dina synpunkter Laesk. Intressant det du skriver ovan eftersom jag faktiskt hade några bättre foton på samma fisk men valde detta eftersom jag tyckte att just skuggningen gav en lite annorlunda infallsvinkel. En chansning som nog inte gick hem.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 February 2006, 22:05.

Kommentar

• Bjarne Sætrang
                                Användare
                                • October 2003
                                • 167

www.akvaforum.no må man rangere de 3 beste bildene i fototävlingen der. Disse rangeres med henholdsvis 50, 30 og 10 poeng. Til nå har dette fungert bra. Alle bildene vises med poeng etter at tävlingen er over.
                                Mvh Bjarne
                                www.aquadigital.net

Kommentar

Arbetssätt...