Vinnare i fototävlingen januari

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Ursprungligen postat av Zaphi
    Det skulle kunna vara 5, inga problem, men inte mer tror jag inte...

Frågan är om man mpste välja 5 eller om man skall ha 5 som max.
    Vad skulle man göra om några hamnade på samma poäng? Som det är nu så blir det ju två decimaler som man har till hjälp...

Men idén är ändå bra...då nuvarande inte är så jättebra kanske.

Kommentar

• pny
      Användare
      • April 2002
      • 210

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Verkar som om de flesta är för Zaphis förslag även om jag inte lyckats förstå vilka problem det skulle lösa utan snarare hittar problem istället, men det beror säkert på att jag är osedvanligt trög;-)
      Tidigare i tråden har en del uppgett att de medvetet röstat oschyst... Det ser jag som ett problem.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
        Jag var med en stund som ansvarig för Fototävlingen och anledningen till att namnen togs bort var för att fusk inte skulle få förekomma. Fusket fanns inte, iallafall inte tydligt, och det kändes bättre att föregå det än att vänta på att fuskandet skulle starta.
        OK - en förebyggande åtgärd alltså.
        På Zoopet har vi under ett år kört med öppna kort utan att kunna påvisa att det påverkat röstandet i nämvärd grad. Men visst vi hade också en diskussion i starten om att hålla fotografens namn hemligt men eftersom ändå i realiteten rätt många av fotograferna ändå är kända (återkommande motiv från ens akvarie, man lägger upp liknande foton i fotogalleriet etc) så skippade vi anonymiteten och än så länge har det funkat utan problem.

Fast när jag tänker på det enligt min mening rätt konstiga resultatet i finalen i fototävlingen (där de ju inte var anonyma) på ciklid.se som skiljer sig väldigt mycket från den poäng som de fick i resp. final så kan man ju börja fundera om det inte ligger något i dina farhågot Stefan. Fast då borde ju i rättvisans namn också finalisterna vara anonyma, eller?

Ursprungligen postat av pny
        Tidigare i tråden har en del uppgett att de medvetet röstat oschyst... Det ser jag som ett problem.
        Och varför får de då fortsätta delta i fototävlingen och dessutom rösta. Om de kompisröstade tidigare utan att någon brydde sig så lär de fortsätta.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 February 2006, 14:29.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Kjell: Hur skall kompisröster bevisas? Omöjligt! Dessutom får man rösta hur man vill!

Dessutom förstår inte alls hur du tänker när du menar att det skulle bli en "elitisering" om man väljer istället för att betygsätta. Tvärtom, rent matematiskt så borde ett betygsystem göra att klyftan mellan bra och dåliga bilder blir ännu större eftersom man kan rangordna bilderna. Med betyg så kan man röstfuska mycket lättare och mer effektivt eftersom man kan göra spannet mellan betygen mycket stort!

Om man bara kan välja tre (eller fem) bilder så är inte varje persons röst så betydelsefull. Man behöver inte vara professor i teknisk fysik för att förstå att detta leder till ett jämnare resultat.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

"Dessutom förstår inte alls hur du tänker när du menar att det skulle bli en "elitisering" om man väljer istället för att betygsätta. Tvärtom, rent matematiskt så borde ett betygsystem göra att klyftan mellan bra och dåliga bilder blir ännu större eftersom man kan rangordna bilderna. Med betyg så kan man röstfuska mycket lättare och mer effektivt eftersom man kan göra spannet mellan betygen mycket stort"

Vi har olika åsikter och förstår uppenbarligen inte varandras resonemnag - men so what, det kan lätt kollas vem oss som har rätt genom att man använder den tävling som just varit som test. Då visar det sig om du har rätt och jag fel/ eller tvärtom.
            Så varför älta vidare (även om jag nog tror att styrelsen kan få ut en del nyttigt av denna diskussion) när man relativt lätt kan kolla fakta.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Ursprungligen postat av pny
              Det är ett riktigt problem. Men om du syftar på att jag röstat oschyst så tycker jag inte att jag gjort det. Jag har inte lagt medvetet låga betyg på de som, enligt mitt tycke för just den tävlingen, var mina största konkurrenter utan gått efter vad jag verkligen ansåg om fotona.

Om jag inte skulle lagt en röst på mitt foto alls, som en del säger sig inte gjort på sina foton...hur hade det sett ut i fototävlingen? Då får man 0 poäng själv, när man ger andra rättvisa poäng efter sitt tycke och smak...det är ungefär som att lämna "WO". Det tycker jag verkar underligt.

Jag röstade absolut inte högst på mitt foto pga att jag ville vinna tävlingen...utan för att jag verkligen tycker att jag fick till det bra på just det fotot.
              Senast redigerad av StefanL; 08 February 2006, 18:17.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                Här har tydligen hänt en del idag, bara för att man sitter offside på ett hotellrum i Vadstena med begränsad åtkomst till internet.

Intressanta diskussioner helt klart.

Så fort jag återkommer hem från tjänstresen (torsdag kväll) så redovisar jag gärna svar på frågorna.
                Skall bli intressant att få svar på.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

Vid sumering så hittade jag dessa två frågoratt besvara, men har för mig att det var någon mer, hittar den bara inte. Kan någon hjälpa mig med sista funderingen, så skall jag sammanställa sedan.

1/ Hur många röster kom in och hur många var det som röstade
                  2/ Hur många toppplaceringar i röstpoäng fick de som placerades 10-12 i den senaste tävlingen
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

1/ Hur många röster kom in och hur många var det som röstade
                    Svar: 272 röster avgavs från 34 olika fysiska personer.

2/ Hur många toppplaceringar i röstpoäng fick de som placerades 10-12 i den senaste tävlingen
                    Svar:
                    Plats 10 - högsta röst 8
                    Plats 11 - högsta röst 10
                    Plats 12 - högsta röst 8
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Det ser man. Smaken är ju som sagt som baken...

Sen är det ju iofs skandal att bara 34 av 1500 medlemmar röstar. Det måste vi ju göra någonting åt!

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Zaphi
                        Det ser man. Smaken är ju som sagt som baken...

Sen är det ju iofs skandal att bara 34 av 1500 medlemmar röstar. Det måste vi ju göra någonting åt!
                        I dagsläget är vi knappt tusen medlemmar och av dem är troligtvis bara en bråkdel besökare på www.ciklid.se.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ja bredden verkar ju finnas i röstandet - men det stora problemet verkar inte vara röstmetoden utan att så få röstar.

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Jag måste erkänna att jag trodde iallafall mellan 100-200 skulle rösta. Kanske skulle tävlandet begränsas till medlemmar men röstandet öppnas upp för alla. Det skulle ju göra resultatet ännu jämnare också såklart...

Kommentar

• Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

Bredden i röstning finns som sagt där, men antalet bör upp helt klart.

För att inte enskilt röstande skall gå upp finns ju förståss alternativet att dra ned spannet mellan lägsta och högsta röst till tex. 1-5 och definiera upp hur man skall tolka nivån mellan en 1:a och en 5:a.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

Kjell har rätt. Antalet röstande verkar vara det stora bekymret. För att få en rättvis tävling och minimera inflytandet från ett eventuellt kompisröstande så måste många delta.
                                mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

Arbetssätt...